تجربه دردآور تاجیکان پاکستان
 
تاریخ انتشار:   ۱۳:۵۴    ۱۳۹۶/۱۱/۲۴ کد خبر: 146604 منبع: پرینت

تجربه دردآور تاجیکان پاکستان که زبان و هویت قومی خود را از دست دادند و با پذیرفتن عنوان پشتون به یکی از گروه های قومی پشتون جذب شدند پیش چشم ما است. پذیرفتن عنوان افغان به مثابه هویت ملی غیر افغان ها تکرار همین مصیبت است. یک تجاوز آشکار به حقوق انسان ها است و یک جنایت ضد بشری است.

کسانیکه می خواهند در شناسنامه های شان افغان گفته شوند،‌ حق شان است. باید افغان باشند اما آنهایی که افغان نیستند،‌ هرگز نباید از خود و عزت و هویت خود بگذرند و خود را چیزی بنامند که نیستند.

مساله همانند روز روشن است که شماری از پشتون ها در پارلمان بدون هیج شرمی خواهان تحمیل هویت خود بر دیگران اند. تنها شماری از نماینده های پشتون این طرفدار این تحمیل اند و این خود می رساند که افغان به غیر پشتون ها پیوندی و تعلقی ندارد. این یک هویت پشتونی است.

این که هزاران خانواده تاجیک در مناطق جنوب و شرق کشور نیز در مسیر افغان ساخته شدن توسط قبایل زورگوی پشتون شده و یا مجبور به ترک مناطق شده و خانه و کاشانه و زمین های شان با زور توسط قبایل پشتون اشغال شده است، داستان پر آب چشم دیگری است که باید به وقت و زمان اش گفته و به آن پرداخته شود.

اما حالا که موضوع شناسنامه ها مطرح است، هرگز نباید گذاشت که هویت مان مسخ و یا نابود شود. تاجیک، افغان، هزاره و ازبک نام های مشخص و هویت های مشخص اند. اگر همه را ازبک و تاجیک و هزاره خوانده نمی توانید،‌ همه را افغان هم خوانده نمی توانید.

راحیل


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
تاجیکان
پاکستان
نظرات بینندگان:

>>>   افغان یعنی انتحاری ادمکش جهل متعصب طالب داعش.

>>>   ما مردم را ازین شیر پر پشقل تیر تیر تیر در صورتیکه تاکید بر نوشتن کلمه افغان به همه از صهروندان کشور اعم از تاجیک و هزاره و ازبیک و ترکمن باشد اما برای انهای که چوکی پرست پولدوست هستند هویت و حیثیت و شرف خانوادهگی برایشان ارزش قایل نیستند مانند سید انور سادات والی سابق سرپل ومعاون مشاور شورای امنیت و سرور دانش معاون ریس جمهور غنی و کریم خلیلی ریس شورای صلح و مرتضوی سخنگوی ریس جمهور و امثالهم.

>>>   اقای راحیل یک پرسش !
ماهانه چند معاش میگیری از ایران؟؟؟

>>>   همه اقوام ساکن در کشور را افغان گفته اند و درج است در قانون اساسی که لویه جرگه تصویب اش کرده است.پس شما قانون اساسی راهم قبول ندارید و در تضاد و جنگ به آن هستید ؟ در آنصورت شما و طالبان یکی اید پس بروید به کوه و جنگ کنید

>>>   چارملیون تاجک تبار به گختون تبدیل شدند

>>>   افغان یعنی باشنده افغانستان.

>>>   افغان یعنی انتحاری ادمکش جهل متعصب طالب داعش.
بلی!
در صورتیکه مثل تو واری انسانهانادان ومتعصب را در پیش خود ببیند.هستند!
خودرا نګهدارید ما مال را از سر وسر را از ناموس قربان میکنیم نه اینکه ناموس را در بخارا ایلا وبه ملک افغان حل ګردی

>>>   راحیلجان ! پشتونها هیچگا اصل دیگر را در اصل خود نمیشمارد اما افغان ساکنین افغانستان است!

>>>   چطور بدانيم كه .........جيل كرده
پشتون ها ثابت كردن كه تا هنوز تكامل نكردن
حال بيا و خَر را باقولي بار كن
احمد از كابل

>>>   ملت پشتون هم درردیف ما نانگدا است حتی امریکاکه خودرا سرتاج جهان میداند ولی دربین مردمش فقرا و بیکار فراوان است .
پس ناسیونالیسم و مذهبگرایی غیر از نفاق به شکم هیچکسی نان نیست .
مسکین یار اطرافی

>>>   قانون اساسی جعلی وتحمیلی بوده واژه افغان را بزور داخل نموده درحالیکه افغان پشتون است سید جمالالدیین افغان نوشته بود:افغان مساویست به پشتون وپشتون مساویست به افغان .مدم عوام هم اوغان میگویند مطلب شان پشتون ها اند .وقتیکه رمه کوچی ها بطرف مناطق ما می آیند مردم عوام صدا میکنند که رمه اوغان آمد احتیاط کنید که مواشی تان باآنها یکجا نشود که غصب نشود.محمود طرزی هم نوشته بود که زبان رسمی وملی ما باید افغانی(پشتو)باشد.
مردم عوام ما میگویند که اوغنای را نمیدانیم.یعنی پشتوصحبت کرده نمیتوانیم. پس واژه افغان یک واژه تحمیلی یک قوم بر اقوام دیگر است. دروقت ظاهر شاه هم واژه افغان را در قانون اساسی اجباری وتحمیلی گنجانیدند که همه افغان اند.درحالیکه هزاره پشتون یا اوغان نیست ازبک اوغان یا پشتون نیست تاجیک از خود زبان فرهنگ وتارخ خودرا دارد زبان غنی وتاریخی طولانی دارد زبان فارسی معتبرترین زبا از لحاظ آثار علمی تاریخی ادبی فرهنگی دینی بوده که دجهان قدامت زیادی دارد پس تاجیک پشتون نیست.

>>>   چطور بدانيم كه خَر جيل كرده
پشتون ها ثابت كردن كه تا هنوز تكامل نكردن
حال بيا و خَر را باقولي بار كن
احمد از كابل

>>>   در جواب تهمت( اقای راحیل یک پرسش !
ماهانه چند معاش میگیری از ایران؟؟؟)
یک پرسش تو که خو را پشتونپرست اثبات کردی ها خودت چه قدر از غنی میگیری تا ما را افغان نام کنی و هویت مرا حذف کنی؟

>>>   این قانون اساسی که همه اش را پشتونپرست های فاشیست نوشتند و امضا کردند هیچ ارزش منطقی ندارد ص


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است