از گفتن حقايق نبايد هراسيد
 
تاریخ انتشار:   ۱۲:۴۳    ۱۳۹۶/۱۱/۲۳ کد خبر: 146522 منبع: پرینت

مردمی كه چشمان خود را بسته، گوش های خود را پنبه نهاده، زبان خود را به دروغ عادت داده و از گفتن حقایق می هراسند محكوم به نابودی هستند.

اين فرهنگ و برداشت اشتباه خانمانسوز را كه ترور، وحشت، حاكميت نامشروع دولت، اقليت بودن پشتون ها، انتقال جنگ و كوچی ها به شمال در كليات فرهنگ عصر حجر پشتونيست ها نقد کنیم و محكوم به جاسوسی و تفرقه افكنی باشيم بايد برچيد و به گفته های آنها نبايد اهميت داد حقيقت ها را بايد گفت تا مردمان ما عادت به بردگی فكری و ترس از شكستن حرمت های بيجا نكنند.

طالبان، داعش، ترور، قتل، كشتار، ناامنی، تقلب انتخابات و وطن فروشی توسط كسانی صورت می گيرد که اكثريت به اتفاق شان پشتون هستند اگر انتقاد از آنها برابر است با جاسوسی، تفرقه افكنی، غيرمسلمان بودن، برهم زدن برادری و... بگذاريد باشد زیرا این چیزا بهتر از مرگی است که در انتظار اش نشسته ايم تا توسط آنها كشته شويم.

اين فرهنگ ناشايست متاسفانه روزگاری است در جامعه غيرپشتون جا افتاده است. چرا نبايد صريح و شفاف به پشتونيزم و پشتونيست طالبان و رهبران آنها پيام داد تا ميان دوست و دشمن بودن، جنگ وصلح، خوب و بد بودن، وحشی گری و انسانيت يكی را انتخاب كنند؟

گل امیری


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
پشتون
حقایق
نظرات بینندگان:

>>>   خوشه در تاک
یک پشتون پاکستانی به نام قلندر مومند نیز کتاب پته خزانه را نقد جانانه نموده است و نقدش را در کتابی به نام « پته خزانه فی المیزان » در پشاور پاکستان به نشر رسانیده است.

>>>   Darab
همه دار وندار سیاست بازان، فرهنگییان، دانشمندان و قلم بدستان اوغان بر پایه دروغ، خدعه، نیرنگ، فریب وهزاران حرامزاده گی دیگر استوار است. پټه خزانه یکی از مظاهر این دروغهای شاخدار است.

>>>   Saboor Raheel
تجربه دردآور تاجیکان پاکستان که زبان و هویت قومی خود را از دست دادندو با پذیرفتن عنوان پشتون به یکی از گروههای قومی پشتون جذب شدند پیش چشم ماست. پذیرفتن عنوان افغان به مثابه هویت ملی غیر افغانها تکرار همین مصیبت است. یک تجاوز آشکار به حقوق انسانهاست و یک جنایت ضد بشری است.

کسانی که می خواهند در شناسنامه های شان افغان گفته شوند،‌ حق شان است. باید افغان باشند. اما آنهایی که افغان نیستند،‌ هرگز نباید از خود و عزت و هویت خود بگذرند و خود را چیزی بنامند که نیستند.

مساله همانند روز روشن است که شماری از پشتونها در پارلمان بدون هیج شرمی خواهان تحمیل هویت خود بر دیگران اند. تنها شماری از نماینده های پشتون این طرفدار این تحمیل اند و این خود می رساند که افغان به غیر پشتونها پیوندی و تعلقی ندارد. این یک هویت پشتونی است.

این که هزاران خانواده تاجیک در مناطق جنوب و شرق کشور نیز در مسیر افغان ساخته شدن توسط قبایل زورگوی پشتون شده و یا مجبور به ترک مناطق شده و خانه و کاشانه و زمینهای شان با زور توسط قبایل پشتون اشغال شده است، داستان پر آب چشم دیگریست که باید به وقت و زمانش گفته و به آن پرداخته شود..

اما حالا که موضوع شناسنامه ها مطرح است، هرگز نباید گذاشت که هویت مان مسخ و یا نابود شود. تاجیک، افغان، هزاره و ازبک نامهای مشخص و هویتهای مشخص اند. اگر همه را ازبک و تاجیک و هزاره خوانده نمی توانید،‌ همه را افغان هم خوانده نمی توانید.

>>>   Ariaie

حكمتيار گفت انتحار كاملاً حركت مقدس است!

اين بيانگر ان است كه چقدر سياست در افغانستان غير اخلاقى و جعلى شده است! طرف با پول امريكا زنده، در زير ريش دولت انتحار را تبليغ و حمايت ميكند، اما دولت و متحدين خارجى ان شعار جنگ عليه ترور مى دهند و پناهگاه هاى فرا مرزى را عامل ان مى دانند. سرباز اين وطن با كدام انگيزه بجنگد وقتى شما تروريست شناخته شده را هم حمايت ميكنيد و هم پلاتفورم تبليغ مى دهيد؟
ايا هنوز انتظار داريد تا مردم به شما شك نكنند ؟

>>>   حرف حق از دشمنان خود نمی دارم دریغ
می کنم واقف ز اسرار حقیقت خلق را
همچو صیقل صائب از دیوان من هر مصرعی
پاک سازد سینه از زنگ قساوت خلق را
صائب تبریزی


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است