ثبات پاکستان برای جهان مهمتر از افغانستان است
 
تاریخ انتشار:   ۱۳:۱۳    ۱۳۹۶/۱۱/۲۱ کد خبر: 146415 منبع: پرینت

در این روزها که یک تعداد از پشتون های پاکستان دست به اعتراضات مدنی زده اند خیالپردازان " لوی پشتونستان" خیلی هیجان زده شده اند و حرکت های اعتراضی در پاکستان را به خواب های "لوی پشتونستان" طلبی تعبیر می کنند.

این خواب بیش از نیم سده است که به کابوس تباهی و بربادی افغانستان تبدیل شده است و هنوز کسی از آن درس عبرت نمی گیرد پاکستان یک کشور باثبات و نیرومند در منطقه است و تجارب زیاد در مدیریت اعتراضات مدنی و سرکوب جدایی طلبی دارد. افزون بر آن مردم پاکستان بشمول پشتون های آن وطن شان پاکستان را دوست دارند و در ثبات و پیشرفت آن نقش سازنده داشته اند اعتراضات مدنی در برابر بی عدالتی ها به ویژه ناامنی ناشی از پایگاه های تروریستی یک امر عادی است.

در حال حاضر در تمام کره زمین دو کشور دشمن نابودی پاکستان است؛ افغانستان و هند. دیروز شوروی ها همه هستی خود را مثل افغانستان در راستای داعیه خیالی و کاذب پشتونستان بر باد دادند ولی پوتین دیگر علاقمند وارد شدن در این بازی بی حاصل نیست تقریبا اکثریت کشورهای موثر جهان از چین گرفته تا آمریکا، انگلیس، اروپا، عربستان سعودی، ایران، ترکیه، روسیه و کشورهای آسیای میانه منافع شان را در تجزیه پاکستان نمی بینند.

چین در حال حاضر بزرگترین حامی پاکستان است و میلیون ها دالر بر سر پروژه های اقتصادی از جمله بندر گوادر پاکستان مصرف نموده است، انگلیس تکیه گاه دیگر پاکستان در اروپا است. صرف نظر از فشارهای سیاسی ترامپ بر پاکستان به گفته جوبایدن معاون اوباما "50 تا افغانستان را به پاکستان برابر نمی کنیم". تجارب حمایت بی ثمر دولت سازی در افغانستان در 18 سال اخیر نشان داد که هیچ کشوری در جهان حاضر نخواهد شد که انرژی، پول و خون فرزندان خود را برای یک افغانستان خونین دیگر سر شار از قبایل عقب مانده و متخاصم در خاک پاکستان مصرف کند.

هارون امیرزاده


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
پاکستان
افغانستان
کشورهای جهان
نظرات بینندگان:


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است