جلوگیری از انتخابات بعدی با تشکیل شورای قیادی
 
تاریخ انتشار:   ۱۲:۰۵    ۱۳۹۶/۱۱/۲۱ کد خبر: 146405 منبع: پرینت

تلاش هايى از بيرون و درون جريان دارد تا با تشكيل شوراى قيادى از انتخابات بعدى جلوگيرى شود.

به همان ميزانى كه تاريخ انتخابات بعدى نزديكتر می شود نگرانى ها نيز از اين پروسه ى پرچالش بيشتر می شود. در آغاز آمريكايى ها تصور مى نمودند كه تركيب حكومت وحدت ملى مناسب است و امكان آن را دارد تا با آوردن تغیيرات محدود روبنايى يا جابجايى در راس آن عمر آن را براى يک دوره ديگر تمديد نمود اما عهدشكنى، تماميت خواهى و انحصارطلبى ارگ و نارضايتى بلاتكليفى و انتقادات تند سپيدار اين مامول را ظاهرا دست نيافتنى و به بن بست كشيده است.

رقباى حكومت وحدت ملى در دو محور سياسى و نظامى عليه نظام بسيج شده اند در بعُد سياسى كرزى، حكمتيار و جمعيت اسلامى، جناح های قدرتمند سياسى اند كه دندان شان را براى انتخابات پيش رو تيز كرده اند. در مقياس نظامى عطامحمد نور، ظاهر قدير و جنرال عبدالرازق قندهارى كسانى اند كه با اتكا به قدرت نظامى و نفوذ مردمى شان زمزمه تمرد و خودمختارى را بلند نموده اند و اين دو خط سياسى و نظامى هماهنگ مانند دو تيغ قيچى در برابر حكومت عمل مى نمايند.

كاملا مبرهن است كه سران دو تيم حكومتى ديگر در موقعيت انتخابات قبلى شان قرار ندارند با تبعيد جنرال دوستم و عزل احمد ضيا مسعود، غنى حمايت اقوام ازبک و تاجيک را زين پس با خود ندارد. وجهه عبدالله هم به قدر كافى در ميان هواداران اش خدشه دار شده طوريكه سران جمعيت علنا ابراز نمودند كه ديگر كانديدشان نيست.

آمريكايى ها كه نگران وخامت روز افزون اوضاع اند سعى دارند نخست ميانه و رابطه سران حكومت وحدت ملى را مرمت و بازسازى نمايند و افق روشنى از تقسيم صلاحيت ها و مكانيزم همكارى را در آينده ترسيم نمايند كه افتتاح مقر شوراى وزيران را مي توان گامى به سوى اقناع عبدالله و استقلال مقام صدارت اعظمىٰ در آينده دانست سپس بر محور آنها و بخاطر اقناع و جلب همكارى و حمايت رهبران سياسى و جهادى خارج از حلقه قدرت مجمعى را به نام شوراى قيادى ايجاد نمايند تا بعنوان شوراى رهبرى و مشورتى حكومت نقش ايفا نمايد.

هر چند با شناختى كه از حرص روز افزون و انحصار طلبى غنى در قبضه كردن قدرت و صلاحيت ها سراغ است تصور نمى رود سران كاركشته و گرگان باران ديده سياسى و قومى به چنين شورايى دلخوش كنند و همكار شوند الى اينكه مانند گذشته با بسته تهديد و تطميع آمريكا ساكت شوند. مطرح شدن پرونده دوستم در دادگاه لاهه و ملاقات هاى مقدماتى ارگ و سفير آمريكا با رهبران جهادى در راستاى همين سياست تهديد و تطميع قابل توجيه است.

ميزان موفقيت و ناكامى اين رويكرد را انكشاف اوضاع و گذشت زمان محک زده تثبيت خواهد نمود.

محمدعارف منصوری


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
انتخابات
شورای قیادت
نظرات بینندگان:

>>>   AyarGroepsbeheerder
همین مناطق اوغان نشین نیستند که مراکز اموزشی تروریستان طالب را درمناطق خود اجازه داده و هرروز برای کشتن ما تروریست تربیه می کنند . شرم اور از این کجاست که یک تاجیک یاهزاره ویا اوزبیک یا ترکمن از تظاهرات اوغان های درپاکستان حمایت وپشتیبانی کند .

>>>   واي به جان ملت
خون خور ها تشنه خون ملت استن
احمد از كابل

>>>   وقت شوراهای "قیادی"؟؟ "جهادی"؟؟ "هماهنگی"؟؟ "حل و عقد" و غیره و غیره سیاف و سیافیها تیر شد!!

>>>   اغای منصوری اشتباهات املای خودرا اصلاح نمائید شما (الی ) نوشته ئید که اصلا مفهوی ندارد درین مورد باید الا --که عبارت از الف لام استثنائیست باید نوشته میشد تامنظورشما معلوم میشد سید جعفر اوپیانی

>>>   اگر اشرف خانم عاقل است این همه مشاوران بی خاصیت و حیف نان برای چه؟ اگر عاقل نیست هزاران مشاور از این دست نمی تواند دیوانگی او را جبران کند.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است