ما در مقابل یک تاریخ پاسخگو هستیم
 
تاریخ انتشار:   ۱۱:۱۷    ۱۳۹۶/۱۱/۲۱ کد خبر: 146391 منبع: پرینت

حرکت مدنی و دادخواهی پشتون های پاکستانی برای من یک حرکت ارزشمند و حق طلبانه است آنها برای کشته شدن نقیب الله محسود یکی از جوانان آزادی خواه پشتون توسط حکومت پاکستان مظاهره کردند.

من می گویم نوش جان شان و آفرین شان که بصورت متحدانه یک دادخواهی بزرگی را ترتیب دادند تا خون نقیب الله محسود هدر نرود اما می خواهم بگویم این طرف مرز یعنی افغانستان همه آمدیم و این حرکت انسانی را تشویق می کنیم، بسیار کاری عالی است آفرین مان و نوش جان مان که همه از این حرکت بزرگ مدنی پشتون های پاکستانی حمایت می کنیم اما خب تا چه وقت منتظر باشیم تا یک محسود دیگر در پاکستان کشته شود و همه هیجان زده از آنها دفاع کنیم؟

ما واقعا برای خودمان و پشتون های خود چه کاری کرده ایم؟ هفده سال است که هزاران محسود در جنگ های کور دشمنان کشته می شوند هزاران جوان پشتون مان بدون اینکه بفهمند دشمن کیست از پشت خنجر می خورند چند نسل ما بجای مکتب با تفنگ و بمب و آتش عادت کرده اند، سال ها است که مکاتب دخترانه را به آتش می کشند بعد همین ما می نشینیم و می گوییم هلمند و زابل و کنر و خوست و غیره مناطق جنوب فارغ التحصیل دختر ندارند.

ما چقدر برای این همه چالش اعتراض کردیم؟ ما چقدر برای دستگیری های بدون اسناد و خودسرانه خارجی ها در هلمند و قندهار و ارزگان صدای مان را بالا کردیم؟ چقدر در این هفده سال در واکنش به بمب های طیاره ها بر خانه های پشتون های خود در مناطق مسکونی به سرک ها برآمدیم و گفتیم که چرا پشتون های ما را می کشید؟ چرا پشتون های ما را قربانی سیاست های احمقانه منطقوی و بین المللی می کنید و چرا در برابر عقب مانی چند نسل از پشتون های خود سکوت کردیم؟

ما در مقابل یک تاریخ پاسخگو هستیم وقتی به دادخواهی اباسین زدران کودکی که در یک اختطاف کشته شده بود رفتم هنوز چوک عبدالحق کامل پر نشده بود واقعا نگاه ما به این اعتراض چقدر پر حجم و بزرگ بود، اباسین هم یک پشتون بود از خون ما از رگ های همین مردم ما حق حمایت از پشتون های آن سوی مرز را داریم باید هر حرکت انسانی در هر نقطه جهان حمایت شود اما بیاییم و با خود فکر کنیم که خودمان چقدر توانستیم دردهای خود را مرهم بگذاریم و صداهای یک ملت بزرگ را برای دادخواهی از هر شهروند افغانستان در نقاط مختلف کشور بالا کنیم.

ما وقتی می توانیم دید انسانی، مدنی و اعتراضی داشته باشیم که همه پشتون باشیم، همه تاجیک باشیم و همه هزاره و ازبک باشیم.

مهدی ثاقب


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
تظاهرات پاکستان
افغانستان
نظرات بینندگان:

>>>   در کشور ما پکول ,لنگی و ریش دزدان جهاد این گنده ترین مردم تاریخ بشر ببار اورده!

>>>   بیت الله مسعود رهبر طالبان پاکستانی بود که توسط پاکستانی ها کشته شد.
پشتوو ها دیدند که از طریق جهاد و جهاد بازی نمیشود،حالا نقیبالله محسوب را که هم نام بیت الله مسعود است پیدا کردند و آن را مودل مود و لباس و کالا ساختند،اما پاکستانی ها او را نیز به خاطر نام اش کشتند.

>>>   من کاملا صحبتهای اقای ثاقب راتایید میکنم وبه ایشان صمیمانه تبریک میگویم که پای در راهی گذاشتند که نتیجه ان اتحاد و وحدت مردم ماست.چند سال است ما وبه خصوص رهبران ما چه ازبک پشتون ناجیک هزاره با دشمنی باخود رفتار کردیم وحتی قوم خود را برتر دانستیم ورقابت قومی کردیم وکدام سود بردیم مگر نه این شد که افراد الت دست وهابیت واستکبار جهانی بر چوکی هانشستند وشایسته سالاری نکردیم ایا بس نیست؟؟بنا بیایید شما را به خداوند ج سوگند میدهم برای اینده این اب وخاک واعمار وانکشاف اینده این ملک منحد شویم همه دست بدست هم بدهیم وافغانستان را بسازیم که شاعر چه خوش گفت کس نخارد پشت من/جز ناخن انگشت من.
داکتر عبدالرب اچک زی


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است