حمایت از پشتون ها در پاکستان از منافع ملی است
 
تاریخ انتشار:   ۱۱:۵۹    ۱۳۹۶/۱۱/۱۹ کد خبر: 146337 منبع: پرینت

هیچ دولت و هیچ ملتی از جنگ بی پایان در داخل و یا برای دیگران سود نبرده است اما دولت پاکستان خود اش را از این مقوله مستثنا و خارج می بیند.

خیزش دادخواهانه پشتون ها ایده پاکستان را بعنوان دولت ملت زیر سوال می برد. از بدو تاسیس در سال 1947 بدینسو اداره نظامی استخباراتی پاکستان یا به عبارت دیگر دولت چقر و زیرزمینی همواره کوشیده است زیر نام مذهب و دین ناسیونالیزم پشتون را که از دید روانی خود اش را مالک و زعیم می داند ضعیف، خنثی و حتی حذف نماید شاید این اولین بار است که پشتون های پاکستان زیر پرچم قوم و هویت بر ضد دولت آن کشور شعار می دهند اما متاسفانه خواسته هایشان بسیار کوچک است آنها باید شعار خود ارادیت بدهند نه طلب عدالت از پنجاب.

به هرحال حمایت از صدای پشتون در پاکستان در خط منافع ملی ما است. تضعیف پاکستان تا نقطه ای که از زورگویی و اضافه خواهی در افغانستان دست بردارد به نفع ما است. در بیشتر از صد و چهل سال اخیر درگیرسازی پشتون ها با اقوام دیگر در افغانستان بخاطر حراست از جغرافیا و منافع پنجاب جزو برنامه هایی بوده است که رخ شمشیر پشتون ها را از مسیر اصلی اش که پنجاب بوده منحرف سازند از این رو حمایت از صدای پشتون ها در مقابله با دستگاه دسیسه که اسم اش اردوی پاکستان و اداره چقر در آن کشور است به نفع همه ما است.

پاکستان هیچگاه به افغانستان اجازه نخواهد داد ثبات و تفاهم ملی داشته باشد زیرا به نفع اش نیست. اینکه افغانستان امکانات مادی در اختیار دارد یا ندارد بحث علی حده است اما می تواند به عنوان داعیه دار تاریخ از خیزش پشتون ها حمایت معنوی و سیاسی نماید و باید نماید.

امرالله صالح


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
پاکستان
منافع افغانستان
پشتون
نظرات بینندگان:

>>>   رییس بنیاد مسعود در دیدار با جنرال عبدالرازق و بزرگان قومی کندهار پلان وفاق‌ملی را به منظور حل بحران جاری در افغانستان ارایه کرده است.

جنرال عبدالرازق قوماندان امنیه ولایت کندهار با انتقاد از سیاست‌های رهبران حکومت وحدت ملی تصریح کرد که چهار نفر مترجم که دیروز به افغانستان آمدند، نمی‌توانند سرنوشت مردم را تعین کنند.

وی در ادامه تاکید کرد مردم افغانستان باید خودشان برای نجات کشور اقدام کنند.

این در حالی است که قوماندان امنیه ولایت کندهار پیش از این از اعتراضات عطامحمد نور در برابر حکومت اعلام حمایت کرده بود.

عطامحمدنور روز گذشته حکومت وحدت ملی را متهم کرد که با حذف افراد وطن پرست، مزدورانی را که از کشورهای خارجی آمدند به جای آنها تعین می‌کند.

وی تصریح کرده بود که مردم افغانستان اجازه نمی‌دهند که مزدواران خارجی بر آنها حکومت کنند.

>>>   یا داشت برای توجه هموطنان :
همه هموطنان عزیز ما میدانند که از تاریخ ایجاد پاکستان تا امروز همواره وهمیشه تا توانسته از هیچ مضریت در حق وطن ومردم ما دریغ نکرده اند ونمیکنند ، حالا ماباید اینرا بدانیم کسانیکه دراین دشمنی ها از همه بیشتر سهم وتاثیر داشتند مانند جنرال اختر عبدالرحمن ،جنرال حمید گل ، مولانا پضل الرحمن ، موللانا سمیع الحک ، اینها همه از سند وپنجاب هستندواز جمله برادران لـــــــــــر وّ بـــــــر ما نسیتند مثلا نصیرالله بابر از پنجـــــاب بود ، مولانا پضل الرحمن از سند است ، جنرال اسلم بیگ ازپنجاب ، مولانا سمیع الحک از ایالت سند است ، یا همین راکت های که بالای کنر انداخت میشود ازانطرف مناطق پشتون نشین نیست این میزائیل ها اصلا از ایالت سند وگاهی از ایالت پنجاب پرتاب میشوند پاکستانی ها می خواستند از خاک پشتون ها علیه ما استفاده کنند اما اینها مخالفت کردند وگفتند ما همه یکی هستیم اجازه نمیدهیم برضد هموطنان افغان ما شما اقدام خصمانه کنید بنا آنها مجبور شدند بروند واز سندو پنجاب بطرف ما راکت پرتاب کنند ، حتی در زمانیکه پاکستان شکل گرفت وبه اصطلاح رفراندوم برگذارشد در یک طرف قر آن را گذاشتند وبه یکطرف بیرق هند رابعد گفتند کسی قرآن راقبول کرد تابعیت پاکستان مابقی هند ، درهمان زمان غفار خان نه پاکستان را قبول کردنه افغانستان را ، او هندرا می خواست اما اقلیت بود نشد ، کسیکه همه ساله ملیون ها افغانی پول مصرف مقبره اش میشود
روی دلایل فوق ما از هموطنان لـرو بـر خود گله ئی نداریم همه تقصیر از پنجابی ها وسندی هاست ، امروز نه فردا یا پس فرداما دیورند را باطل میسازیم و آنها هم با ما یکجا میشوندچون می دانند وقتی باما یکی شدند زندگی آنها هم مانند ما خــــــوب و آرام ومـرفــــه میشود تذکره الکترونیکی میگیرند ودرتذکره شان افـــغـــــان وپشتون درج میشود وصد فیصد مردم افغانستان همه افغان میشوند و از نظـــر وحدت ملی ما شاید درجهان نمره اول ومدال جهانی بگیریم ودرکتاب گنس هم ثبت گردد،
ر

>>>   صالح صاحب همیشه سخن سنجیده میزند چون زبان هم قلاع است هم بلا !
او همیشه طوری صحبت میکند که هیچ کسی آزرده نشود مخصوصا رهبری حکومت ، صالح صاحب مانند سعدی نیست که با حرف هایش باعث شد تا درمغزش مرمی بکارند بلکه طوری صحبت نمود ومی نماید که گاهی در رحمت رئیس جمهور برخ شانن گشوده گرددو به یک چوکی هم برسند هم خرما هم ثواب !

>>>   تشکر صالح صاحب !
به فکر من صالح صاحب هم از جمله خدائی خدمتگاران غفار خان هستند ،

>>>   Asghari
ای کاش مردم تاریخ بخواندن و بدان این قوم پلید در طول تاریخ چی معامله گری های و مزدوری های نکردن و فروختن مردم و مزدوری به پاکستان عادت دوصد ساله شان است

>>>   Raheel
غنی جنرالان تاجیک، پنجشیری و جهادی را از ارتش برون راند. امرالله صالح این کار را یک گام مثبت خواند. دگه گله از کی؟

>>>   حناب صالح!
چه فکر میکنی که اگر همین حالا پاکستان تجزیه شود و قسمت اردو زبان آن به هندوستان تعلق بگیرد و پشتو زبان آن به افغانستان و افغانستان و هند دوباره هم سرحد شوند، هندوستان از آن خورسند خواهد شد؟
همانطوری که در بدخشان بعد از زلزله کمک های داخلی و خارجی رسید و دیگ های پلو بار شد و مردمی که سالها پلو را ندیده بودند، برایشان جشن شد، یکی از موسفیدان منطقه در مصاحبه اش گفت: این زلزله یک رحمت خداوند بالای این مردم بود که دیگ های پلو بار شد و مردم یک شکم نان سیر خوردند.
حالا تشکیل پاکستان( بگوان کا شکریه هی) که برای هندوستان بمیان آمده است.
مگرم هندوستان هفت مرتبه لشکر کشی احمد شاه بابا را به هندوستان فراموش کرده است؟
چهارده مرتبه لشکر کشی سلطان محمود را فراموش کرده است؟
هر وقت که شاهان افغان جیب های شان خالی میشد، بانک شان هندوستان بود.
پول و مال را خو در جای خود بگذار، حتی به هندو ها ناموس نگذاشتند.
همین حالا یک فلم که نمیدانم بنام پت منی و یا چه است، در هندوستان نشر آن ممنوع قرار داده شده است، میدانی داستان آن چی است؟
یکی از خدمتگاران سلطان علاوالدین غوری به او خبر میدهد که یک راجا در هندوستان چنان یک زن مقبول دارد که نظیرش در جهان نیست.
همین که سلطان علاوالدین میشنود، شرم ام باشد، ..... اش خیسته ،عاجل همراه لشکر اش به سمت هندوستان حرکت میکند و شوهر زن بیچاره را میکشد و این که زن مذکور تسلیم سلطان میشود و یا خود را در آتش می اندازد و میسوزاند، هنوز واقعیت معلوم نیست، بعضی ها یک چیز نوشته کردند و بعضی ها طور دیگر، اما اصل داستان واقعیت دارد.
افغانها تا زمان آمدن انگلیس ها به هندوستان، چند صد سال حکومت کردند و این که درین مدت چه حال و روز سر شان آمده بود و عواقب آن نیز موجودیت یکصد و پنجاه میلیون مسلمان در کشور شان که نه دین شان مورد پسند آنها است و نه هم کلتور و عنعنات شان.
همین حالا شما از موجودیت قوای امریکا که در افغانستان است، چقدر ناراضی هستید؟
آفرین آنها که چند صد سال شما را تحمل کرده است و تاج محل تان را نیز چپه نکرده است.
یک کم ذره تاریخ مطالعه کن.
امید وارم نشر شود.

>>>   پشتون ها چوب سوخت پنجابي ها شده از ماده هاي شان در بازار ها لاهور استفاده ميكنه و مرد ها شير مانند پشتون انتحاري استفاده ميكنه پنجابي ها مرده باشه كه ديورند را از بين ببرين
نوكر ها پنجابي خواب را در روز روشن ميبينه
احمد از كابل مكرويان

>>>   این مظاهرات و این حمایت از طرف اوغانهای اینطرف مرز همه فقد و فقد اوغان کشی را تشویق میکند پاکستان همیشه پشتونهای خودرا سرکوب کرده است و پنجابی ها که اکثریت مردم پاکستان هستند اوضاع افغانستان را مطالعه کرده اند و میدانند که پشتونها مردم نمک شناس نستند و همیشه ناسپاسی کرده و میکنند بنآ همیشه اینهارا پاکستانی ها سرکوب میکنند و میدانند که اینهارا به پول بسیار ناچیز میتوان خرید.

>>>   همچنان که پشتونهای کشور دلشان با پشتونهای پاکستان است فارسی زبانهای ما بشمول تاجک و هزاره هم حق دارند که دلشان با تاجکستان و ایران باشد پس حکومت پشتونیستی حق ندارد مردم شمال را به همگرایی فارسی زبانان متهم کند و اعتراض کند ما یک تمدن استیم همانطور که شما هم با پشتونهای خود دوست استید.
شمالی بلخ

>>>   اقای صالح متاسفم برایت. چاپلوسی هم از خود حد و اندازه دارد. بجای اینکه جنایتهای احمدزی و قومش در شمال بالای تاجیکان و اقوام دیگر را محکوم کنی. از پشتونهای پاکستان حمایت میکنی. بسیار متسفم برایت. مار دوم داخل استین.

>>>   صالح یک کم سر عقل بیا بلحاظ خدا. برو از عطا محمد نور حمایت کن. خدمت به فاشیست احمدزی هیچ فایده ندارد.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است