چهار زانو نشستن های پرسش برانگیز ارگ (عکس)
 
تاریخ انتشار:   ۰۹:۴۱    ۱۳۹۶/۱۱/۱۹ کد خبر: 146303 منبع: پرینت

صفحه‌ رسمی ارگ با انتشار این تصاویر نوشته‌ است: "به سلسله نشست‌ های مشورتی با رهبران و بزرگان سیاسی و جهادی در مورد مسایل مهم ملی و بین‌ المللی رییس‌ جمهور غنی طی چند روز گذشته به ترتیب با استاد محمدکریم خلیلی، استاد عبد رب الرسول سیاف، گلبدین حکمتیار، استاد محمد محقق و فضل‌ هادی مسلمیار به‌ گونه جداگانه در ارگ دیدار کرده‌ است و سلسله این دیدارها همچنان ادامه خواهد داشت".

افغانستان در یکی از حساس ترین و دشوارترین مرحله اجتماعی سیاسی قرار دارد. حساسیت این مرحله به شکنندگی وضعیت سیاسی و گسست های ویرانگر در عرصه‌ های متعدد و همچنان به بن‌بست خوردن گستره‌ ای از مسایل بنیادین اجتماعی، سیاسی و تاریخی برمی‌ گردد.

در اینکه رییس حکومت وحدت ملی چیستی این وضعیت را تمام و کمال می داند هیچ تردیدی ندارم اما اینکه اشرف غنی وضعیت کنونی را چه معنا می‌ کند و چه روایت و تفسیر از آن بیرون می‌ دهد به رویکرد و کلان برنامه‌ هایش در قبال منازعه تاریخی و خونین قدرت در کشور بستگی دارد نه به کدام گپ دیگر.

هم تجربه و حافظه‌ تاریخی و هم آنچه اشرف غنی و همباوران سیاسی اش به اجرا گذاشته اند حکم می‌ کند که مساله اشرف غنی دعوا و دغدغه اشرف غنی و در یک کلام داعیه اشرف غنی ابقای هژمونی تباری و انحصار قدرت در کشور است.

اینکه می‌ بینم غنی در چنین شرایط حساس و دشوار "سلسله نشست‌ های مشورتی" برگزار کرده است برایم هم جالب است و هم جدی. از نفس کار استقبال می‌ کنم نفس توسل به مشوره امر نیک و سزاوار استقبال است اما اینکه اشرف غنی در دیدارهای یک به یک و چهار زانو نشستن هایش پشت درهای بسته در چه مورد با چه استدلال و چه هدفمندی مشوره می‌کند عجالتا برای مردم یک پرسش جدی است. پرسشی که همه منتظر اند ارگ پاسخ بدهد و اطلاع رسانی کند.

اینکه اطلاع دهی ارگ چه خواهد بود و ارگ چه خواهد گفت برای فعلا باشد بجای خود اش اما افغانستان در یکی از حساس ترین و دشوارترین مرحله اجتماعی سیاسی قرار دارد. حساسیت این مرحله به شکنندگی وضعیت سیاسی و گسست های ویرانگر در عرصه‌ های متعدد و همچنان به بن‌ بست خوردن گستره‌ ای از مسایل بنیادین اجتماعی، سیاسی و تاریخی در کشور برمی‌ گردد و این یعنی بن‌بست منازعه!

عبور مسالمت آمیز از بن‌بست منازعه جز با تلاش برای دست یافتن به فهم مشترک از منازعه ممکن نیست. فهم مشترک اما امر نیست که با مشوره های خالی از الزام های تعریف شده و با یاداشت گیری یک طرفه دست‌ یافتنی باشد. فهم مشترک، با گفتگو و مذاکره به میان می‌ آید نه با مشوره های فورمولیته در پشت درهای بسته. با پسپسک های دور از چشم مردم و چهار زانو نشستن های سمبولیک فهم مشترک دست‌ یافتنی نیست.

برای دست یافتن به فهم مشترک باید گفتگوهای واضح و تعریف شده صورت بگیرد. گفتگوهای باز، رک و صریح. گفتگو در محضر مردم و بیرون از پستوها و تاریک خانه‌های حصارهای آهنین. تاکید می‌ کنم که با پسپسک های به دور از چشم و گوش مردم راه حل و راه عبور مسالمت آمیز از بن‌ بست منازعه فعلی در کشور دست یافتنی نیست. بن‌ بست منازعه وضعیت حساس و دشوار است که اگر با گفتگو نشکند و راه عبور از آن بر مبنای فهم مشترک از منازعه خلق نشود چه بخواهیم چه نخواهیم با فاجعه و خون شکسته خواهد شد.

شرایط کنونی کشور به هیچ عنوان شوخی بردار نیست. اگر نتوانیم با گفتگوهای صریح و عریان به فهم مشترک دست بیابیم افغانستان عملا در لبه پرتگاه قرار گرفته است و از نظر من سقوط در هرج و مرج حتمی و اجتناب ناپذیر است. اینکه بعدا کدام طرف و کدامین جریان از آن استفاده خواهد برد به انتهای غیرقابل پیش‌ بینی فاجعه و خون بستگی دارد. ما نیاز به گفتگو داریم. انکار گفتگو و دور زدن گفتگو با اجرای مشوره‌ های نمایشی و فاقد هرگونه فیصله الزام آور هر چیزی که باشد به فهم مشترک نمی‌ انجامد بدون دست یافتن به فهم مشترک افغانستان با خطر سقوط و فروپاشی اجتناب ناپذیر مواجهه است.

کوتاه سخن اینکه نفس مشوره‌ های رییس‌ حکومت وحدت ملی می‌ تواند قابل استقبال باشد. اما از آنجایی که این دیدارهای تک به تک و چهار زانو نشستن های غنی پشت درهای بسته و بدور از چشم و گوش مردم صورت گرفته است همزمان که جدا پرسش برانگیز است به دلیل فقدان فیصله‌ های الزام‌ آور نه به کدام راه حل می‌ انجامد و نه به فهم مشترک سیاسی در قبال بن‌ بست منازعه کنونی در کشور.


ارگ ریاست جمهوری



آصف آشنا

این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
ارگ
نشست
نظرات بینندگان:

>>>   چرا وقت صحبت با حکمتیار پرچم افغانستان برداشته شده ؟

>>>   دراین نشصت ها باید به جای مشوره به همه لیشان اخطار میداد که همین ها دشم مردم هستند بلخصوص محقق خردوان و سیاف شیطان اینها منافقین همقطاران دزدان و چپاولګران هستند و به وطن مصدر خدمت شده نمیتواند

>>>   در وقت صحبت با گُلو پرچم را برداشته لنگی در سر داشته خنده در لب داشته ، اما با دیگران سرلچ صحبت میکند

>>>   چــــــــرا با حـامد کـرزی نمی بیند؟؟آیا او از رهبران نیست ؟

>>>   مشوره های رهبران :
گُـلـو :
خوب کردی عطارا نمان عبدالله را هم دور بساز ما از تو حمایت میکنیم لانتخابات آینده حتمابرنده هستی بندر چاه بهار را مسدود کُن
استاد سیاف:
تاکه مجاهدین به صحنه نیایند دافغانستان جور نمیشود
خلیلی :
همی شورای صلح وکارمندانش جابجا باشندبه نفع مردم است مذاکره میکنید یا تنمیکنید اختیار شما
محقق :
السوالی غوربند اگر به دو ولایت تبدیل شود افغانستان آرام و آباد میشود

>>>   غنی احمدزی میداند که گلبیدین در برابر پرچم سه رنگ افغانستان مخالف بوده و بدستور ای اس ای پاکستان و کمک انکشور به فرود اوردن این بیرق جنگیده و در برابر بیرق سه رنگ کشور ما احساسیت دارد و به سربلندی پاکستان و بیرق پاکستان است چنانچه حمیدگل ریس ای اس ای پاکستاندر زمان حیاتش گلبیدین و حقانی و ملا کور را از خود کرده دلسوز تر و به پاکستان و اصیل پاکستانی بیان کرده بود که همه مردم ما از ان اطلاع دارند به همین اساس غنی احمدزی رس دولت وحدت ملی افغنستان را نسبت احساسیت گلبیدین بیرق را از روی میز اش در زمان نشست با گلبیدین برداشته است .

>>>   لنگی دمب بزی بسته است تا ازین طریق به حکمت یار بگوید که مه هم یک بی عقل متکبرم. خلیلی را باتار جهان بینی روشن فکری بازی میده. باسیاف میگه ماکه باشما مشکل نداریم فقط سران تاجک را بخاک آوار میکنم. محقق را میگه تو یک آدم خطر ناک هستی اما فعلا به کم قانع باش بگذار برابر شود تا داده گی های خود را پس بگیرم. فعلا وقت فشاردادن گلوی اشرف غنی است بدون گرفتن وزارت های مهم قانع نشوید.بااحترام

>>>   چون از سه نَفَر ديگر ترس دارد، براي هر كدام شان سر خود را ........كرده كه بخاطر خدا سخنان و پيشنهادش را قبول نمايند، و حكمتيار خو نَفَر سي اي اي است، برايش ميگويد كه هر سه نَفَر شان را بازي داديم و گفتيم كه شما بجاي پدرم هستين، حتي بجاي شوهر بي بي گل هستين،

>>>   از کسانی که در مقاله نام گرفته شده همه ...............

>>>   خلیلی: تقاضای مه از شما این است که همی حرکت شیخ آصف و ... را از سیاست اخراج و نمایندگی آزره را به مه بتید و محقق را برای خر چرانی بفرستید آن وقت نوکری را از مه یاد بگیر و ببین که چگونه نوکری می کنم البته شهرک حاجی نبی هم باشد


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است