در آن سوی دیورند چه خبر است؟
 
تاریخ انتشار:   ۱۴:۲۵    ۱۳۹۶/۱۱/۱۷ کد خبر: 146225 منبع: پرینت

در این روزها در اسلام‌ آباد تظاهرات صدها هزار پشتون‌ های آن سوی خط فرضی دیورند علیه حکومت جبار پاکستان برای اعاده حقوق حقه و مدنی شان جریان دارد.

چرا حتی رسانه‌ ها به این تظاهرات انعکاس کما حقه را داده نمی توانند؟ چون آنان محکوم اند. محکومانی که حتی برای حقوق شان صداهای حق طلبانه شان بی رحمانه خاموش و سرکوب می شود. دولت افغانستان برای رشد و رسانه‌ ای ساختن این شورش‌ ها و رساندن این صداهای ضد استبداد به جهانیان نباید لحظه‌ ای را از دست دهد و از هر لحظه ی آن اعظمی استفاده کند.

خط فرضی دیورند برای افغان ها یک مساله ملی و زخم ناالتیام نیافته‌ ای است که هر قدر قربانی‌ های بیشتر گیرد این زخم ملی تر و به ناسور آتشین تبدیل می گردد. قلب‌ های همه ما از نبود آن‌ سوی دیورند خون خون است. امروز که صدای برحق صدها هزار پشتون آن سوی دیورند حتی در گلو خفق می گردد و به سمع جهانیان نمی ماند برسد و آگاهانه مدیریت می شود، برایشان ارزش حاکمیت و استقلال از هر زمانی بیشتر به یک آرمان و ارزش والا تبدیل می گردد.

این درد و احساسات ضد استبداد و ایستادگی در برابر ظلم باید در وجود و وجدان آنان وفاق، اتحاد در مقابل ترور و اختناق یک حکومت بی رحم و بی‌ باور به ارزش های دموکراتیک و مدنی را هر چه بیشتر شعله‌ ورتر سازد به امید روزی که این صداها به آتش و آتش به یک خشم ملی مبدل گردد و همه خطوط جعلی و فرضی را از بنیاد نابود سازد.

امان الله خان


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
دیورند
پاکستان
ملت افغانستان
نظرات بینندگان:

>>>   آنسوی دیورند هم خاک ما است باشد میرویس کرزی به سن 18 برسد سلاح را گرفته او پیش وما از عقبش به جنگ پاکستان رفته دوباره نیم از خاک پاکستان را مربوط افغانستان میسازیم همانطوریکه افغانستان را به جنت تبدیل کرده ایم آنطرف دیورند راهم برای مردمش جنت میسازیم !

>>>   اول بايد امريکا و چين را شکست دهيد و بعدن به داخل خاک پاکستان شويد. همين اکنون ويزه مگيرى چند وقت پيش ويزه ميزه نبود. پدر کلان امان الله خان حتى چنين کار را اجراء نمى تواند انجام دهد.

>>>   جان خاله خود! شمادر بین خود اول جور بیایین و اتفاق کنین باز فکر آنطرف سرحد را کنید. از بی اتفاقی همه ما وطن ما خراب خراب شد.رسانه های اجیر کشورهای خارجی ما را دشمن همدیگر ساخته.
خاله خوری گل از ده دانای کابل

>>>   در افغانستان از زمان ظاهرشاه یک وزارت بنام وزارت اقوام و قبایل وجود دارد که وظیفه آن به جز از توزیع معاش و پول به قومی مشران آنطرف سرحد چیز دیگری نیست و اقوام و قبایل از نظر آنها تنها پشتون های دو طرف سرحد هستند و شامل دیگر اقوام نمیشود.
ببرک کارمل یک روز سلیمان لایق را که وزیر اقوام و قبایل بود خواست و گفت که ما سالانه میلیون ها افغانی به اینها معاش میدهیم،اما آنها نه تنها به فایده ما هیچ کاری نمی کنند،بلکه اشرار را نیز در مناطق شان جای داده اند و از آنجا برضد ما حمله میکنند.
سلیمان لایق در جواب کارمل گفت:
رفیق کارمل:آنها به افغانستان می آیند و پلو ها و چلو ها را مبخورند و پول ها را میگیرند و میگویند که ما طرفدار شما هستیم،اما همین که از سرحد گذشتند و دوباره به پاکستان رفتند،نزد جنرال های پاکستانی میروند و همراه آنها دال میخورند و معاش و پول های خود را میگیرند و میگویند که ما طرفدار پاکستان هستیم.
ببرک کارمل له سلیمان لایق گفت که دفعه دیگر که پشت معاش آمدند،آنها را نزد من بیار.
دفعه بعد سلیمان لایق آنها را نزد ببرک کارمل آورد،ببرک کارمل برایشان گفت:
من خبر شدم که شما هم از ما معاش و پول و امتیازات میگیرید و هم از دولت پاکستان.
من فقط برایتان یک چیز میگویم و آن این که:
اگر شما یک پای تان را سر یک کوه بگذارید و پای دیگر تان را سر کوه دیگر،بدانید که شما پاره خواهید شد.
حالا همان روزگار پاره شدن شان توسط قوای افغانستان و قوای پاکستان و قوای بین المللی،بمیان آمده است.

>>>   در زمان انگریزها وعبدالرحمن خان اینها یک روز ریش خودرا سرخ رنگ نموده نزد انگلیس ها ممیرفتند وازانها پشتبانی میکردند فردایش ریش های خودرا سیاه رنگ کرده نزد عبدالرحمن آمده خودرا از افغانستان خوانده پول میگرفتند
بالآخره عبدالرحمن مجبور شد آنهارا توسط دیورند به انگریزها سپرد وگفت : هرچه کردم این مردم تابع قانون نشدند منهم به انگریز سپردمشان !

>>>   از بی اتفاقی وخود خواهی تان خط های سر حدی دیگردر حال ایجاد شدن است

>>>   این خط دیورند به یک غده سرطانی نا نجیب تبدیل شده که هردو طرف مرز را گرفتار کرده است. ما که خاک خود را و از مردم نمی توانیم دفاع کنیم با چه منطقی می خواهیم از مردم ان طرف مرز به دلیل اینکه پشتون هستند دفاع کنیم. اقوام مختلف در همه جا منتشر هستند. اینکه در ان طرف مرز پشتون وجود دارد دلیل بر این نمی شود که این منطقه به افغانستان تعلق دارد. اگر این منطق درست باشد باید تاجکستان و ازبکستان نیز به افغانستان تعلق داشته باشد برای اینکه بخشی از تاجیکها و ازبکها در کشور ما هستند. همچنین بلوچستان پاکستان و ایران را نیز باید از کشور افغانستان بدانیم برای اینکه در افغانستان هم بلوچ وجود دارد. اینکه این مرز در زمان حکومت انگلیس بین پاکستان و افغانستان قرار داده شده است باز دلیل بر این نمی شود که حتما باید آن طرف مرز دیورند به افغانستان ملحق شود و مردم افغانستان مسئولیت حمایت پشتونها را در آن طرف مرز دارند. این سخن را پاکستان هم می تواند بزند که به دلیل اینکه برخی از پشتونهادر پاکستان هستند پس مناطق پشتون نشین افغانستان به پاکستان تعلق دارد!

>>>   بچیم امان الله خان یک نصیحت پدرانه برایت دارم بیا اول در خانه خود دلسوزانه آش ببر بعد اگر فرصت یافتی برو در خانه همسایه سمیان ببر . بچیم اگر عادل و دلسوز به مخلوق خدا صرف نظر از قوم و نژاد و دین و مذهب شان هستی باید این پند های خود را به مقامات کشورت بکنی که دست همه اقوام را از قدرت دور ساخته و حالی پای خوده پشت والی بلخ لچ کرده و میخواهند که از بلخ هم هلمند جور کنند . این را هم برایت بگویم که مظاهره چیان پاکستان خوش شانس هستند که بین شان مانند مظاهره حق خواهی هزاره ها و اجتماع تشیع جنازه تاجک ها انتحاری صورت نمیگیرد تا دل شانرا از حق خواهی بد کند البته دلیلش هم این است که یا حکومت پاکستان مواظب حفظ جان ملت خود است و یا انتحاری ها نمیخواهند که قوم و خویش های خود را بکشند


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است