تفکر تروریست پرور و طالب پرور در حکومت حاکم است
ما حکومتی داریم که جمع زیادی از آنها آگاهانه یا ناآگاهانه، یا مستقیم یا غیر مستقیم، وابسته به سفارت خانه های خارجی، هستند، اعاشه و اباطه آنها از همانجا تامین می شود و اینها توانایی تصمیم گیری را در قبال قضایای افغانستان ندارند 
تاریخ انتشار:   ۲۱:۵۹    ۱۳۹۶/۱۱/۱۶ کد خبر: 146165 منبع: پرینت

در پیوند به حمله های تروریستی کابل، باید گفته شود که واقعا مقصر اصلی اینگونه انتحارها و انفجارها چه کسی است؟ آیا حکومت که مسوولیت تامین امنیت مردم افغانستان را دارد مقصر نیست؟ آیا حکومت که پیوسته وعده تامین امنیت می دهد اما آن را اجرایی نمی کند مقصر نمی باشد؟

به گزارش شبکه اطلاع رساني افغانستان(afghanpaper)، مسعود ترشتوال سخنگوی حزب جبهه ملی نوین افغانستان در برنامه «بازنگاه» گفت: از دو روز گذشته تا حالا و در گذشته هم آسیب شناسی دستگاه امنیتی، دفاعی، اطلاعاتی و استخباراتی افغانستان، صورت گرفته است. نکته اساسی در گفتن ها نیست. در فهم اینکه نکات منفی کجا است، اصل مشکل در این است که آسیب ها برجسته است، آسیب ها شناسایی شده اما اراده برخورد با آسیب ها وجود ندارد. بنابراین به همین دلیل است که تحلیلگران از تحلیل خسته شده اند و شهروندان هم از کارگری در روی سرک خسته شده است و همه نسبت به اوضاع سیاسی افغانستان سرخورده شده اند و تقریبا یک جمع زیادی از مردم بیچاره این وطن عزم ترک این وطن را کرده اند.

وی، در خصوص اینکه چرا حکومت نمی تواند امنیت مردم را تامین کند، گفت: سه مشکل در اینجا به نظر بسیار جدی می آید، مشکل اول این است که ما تناقض در گفتار را تفکر می بینیم. مشکل ما با افراد نیست. مشکل ما با تفکر حاکم، با تفکر مریض و با تفکر تروریزم پرور است. نکته اصلی اینجا است که وقتی مانمی توانیم تنها یک پایتخت را تامین امنیت کنیم، دستگاه اطلاعاتی و استخباراتی و توانایی کشف یک چنین حمله را با این گستردگی در پایتخت و دویست سیصدمتری خودش نداشته باشد مشخص است که واقعا وطن وارد یک بحران بسیار جدی و به تمام معنا شده است و تامین امنیت بیش از این حد وجود ندارد.

ترشتوال معتقد است تفکر طالب پرور و تروریست پرور، در راس حاکم شده است و این ناامنی ها و کمک به این ناامنی ها از آنجا سرچشمه می گیرد و می گوید: به باور من افغانستان در حال حاضر فاقد حکومت است. به تعبیر دیگر، شما در دولت چند عنصرو نفوذ دارید که فعلا در معرض اضمحلال و نابودی است. نیمی از مردم افغانستان متاسفانه مهاجر هستند و به اصطلاح در رودخانه ها و دریاهای بیگانگان در حال غرق هستند و نیمی از آنها معتاد شده اند و بخشی هم در خیابان ها و جاده های کابل بیکار می گردند و بخشی هم انتظار مرگ را هر لحظه در کابل می کشند. مرز های افغانستان در خطر است. ما حکومتی داریم که جمع زیادی از آنها آگاهانه یاناآگاهانه، یا مستقیم یا غیر مستقیم، وابسته به سفارت خانه های خارجی، هستند، اعاشه و اباطه آنها از همانجا تامین می شود و اینها توانایی تصمیم گیری را در قبال قضایای افغانستان ندارند. این یک چالش است. چالش دوم این است که این تقبیح کردن ها مشکل را حل نمی کند اما گلیم تفکر طالب پرور و تروریست پرور باید جمع شود.

سخنگوی جبهه ملی نوین افغانستان، در ادامه علت ناامنی های افغانستان اظهار داشت: نکته بعدی این است که جمع زیادی از کسانی که در دستگاه بخش امنیتی افغانستان وارد شده اند اینها افراد امانتی و عاریتی در حکومت موجود هستند. آنها ریشه در درون مردم ندارند. یک نفر را از آن طرف دنیا آورده اند که بیاید در بخش امنیتی افغانستان مدیریت کند. این امکان ندارد و نمی شود. باور من بر این است که کسانی که به جنگ می روند با جغرافیا آشنا نیستند و به همین علت ما تلفات بسیار زیادی داریم. راهبرد امنیت ملی در افغانستان وجود ندارد، اگر وجودداشته باشد میان دو یا سه نفر است و آنها آن را با هیچ کسی شریک نمی شوند. بازی های استخباراتی بسیار پیچیده است، افغانستان، میدان جنگ در سه استقامت شده است.

ترشتوال، سخنگوهای حکومت را برای توجیه اعمال بی کفایتش می داند ومی گوید: حکومت در این اواخر سه اقدام را انجام داده است. حکومت می خواهد در تمام ادارات افغانستان چهار پنج تا سخنگو داشته باشد. دلیلش این است که حکومت به ناتوانی و ضعف خود پی برده و برای این حکومت دیگر حکومت ملی و مردمی معنایی ندارد. هرجایی نفری جمع کرده اند که بتوانند توجیه اعمال نادرست حکومت را کنند. من بر این باور هستم و اعتقادمان از آدرسی که هستیم این است که هم ابتکارجنگ از دسترس حکومت خارج است و هم ابتکار صلح. حکومت افغانستان نه توانایی و شایستگی مدیریت جنگ را دارد و نه مدیریت صلح را دارد و در هرد و وضعیت ابتکار از دستش خارج است.

وی، در خصوص دلیل مداخله کشورهای همسایه در امور افغانستان اظهارداشت: گاهی وقتها که کارکرد حکومت را می بینیم، به کسانی که در امور افغانستان مداخله می کنند حق می دهیم چرا که کشورهای منطقه می بینند که افغانستان دارای یک حکومت نابکار و فاسد و ناتوان است. بنابراین وقتی که در همسایگی و منطقه اش حکومت ناتوان باشد خطر متوجه ات است. پاکستان در این کشور داخل شده است. روسیه و سعودی و هند و چین و همسایه های دیگرمان نیز داخل شده اند. بنابراین افغانستان عملا میدان جنگ برای دیگران است.

ترشتوال می گوید: رییس جمهور چندی قبل یک جمله را اعلام کرد، گفت که دیگر افغانستان پناهگاه امن برای تروریست ها نیست. در اینجا باید گفت که دیگر افغانستان پناهگاه امن برای تروریست ها هست اما پناهگاه امن برای ما نیست. برای مایی که شهروند افغانستان هستیم اصلا امن نیست.

کد (30)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
مسعود ترشتوال
امنیت کابل
نظرات بینندگان:

>>>   Ismail Feroughi
حالا که هم پاکستانِ مداخله گر از موجودیت پایگاههای آدمکشان در خاک اش انکارمینماید و هم دولتِ سازشکار وحدت ملی افغانستان ؛ برامریکاست ( هرگاه آنکشور واقعن ضد تروریزم و بنیادگرایی است ) تا با یورش عملی و کارساز بر این پایگاهها ، آدرس ها و نشانی های پایگاه های تروریستان را هم فاش نماید ؛ زیرا امریکا و انگلیس به حیث مهندسان پایگاه ها و پروژه های جنگ و جهاد از سالها پیش ، آدرس ها و نشانی ها را هم بهتر از پاکستان و افغانستان بلد اند .
واما ، قابل نگرانی اینکه ، وقتی حکومات هردوکشور ، امروزازموجودیت پایگاه های تروریستان در کشور هایشان اینگونه بیشرمانه انکار مینمایند ، میتوانند فردا هم بگویند که : تروریستانی اصلاً وجود نداشته اند . آنان همه برادران طالب و مجاهد ما بودند .
چونانکه همینحالا گلبدین حکمتیار و یاران اش را دیگرکسی تروریست نمی پندارد .

>>>   Hanif
باورم نمی آید که‌ غنی گک برادران خود و کرزی را اعدام کند .این ها همه شان با گلب الدین راکتیار پلان های شوم دیگر دارند که مردم بعدا خواهد فهمید .روز به روز راه برای عملی ساختن پلان های شوم شان وان هم دوره عبدالرحمن سازی وطن هموار شده روان است باقیمانده اش را خودتان می دانید.

>>>   Jahed
این کار از قبل حتی در زمان کرزی اجرا شدنی بود.
اما بدبختانه که سیاست شوم پشتونیزم اجازه نمیدهد تا این تروریستان نابود شوند.

>>>   Ashkani
ترکیه و دزد فرهنگ و قبیله بی‌ فرهنگ ...!
ترکیه در بانک نوت (اسکناس )‌هایش از فرتور ( تصویر) مولانا جلال اندین بلخی بکار میبرد اما اوغان‌ها در بانک نوت‌ها و شناسنامه‌ها فرتور‌های شتر بکار میبرند
مولانا از بلخ اما فرتورش در بانکنوت‌های ترکیه ...!
آنوقت بجای فرتور مولانا فرتور شتر که نماد عرب‌ها و قبایل بادیه نشین اسرائیلی است در شناسنامه‌های ما چاپ میشود ....!

>>>   حکومت تک قومی یعنی همین!
جنون و عصبیت قومی باعث میشود یک جنرال جوان با درجه دکتری نظامی هستند و شخصیت مجرب و کار آزموده هستند به تقاعد سوق داده می شود و یک جنرال کهنسال سخنگو باقی می‌ماند.
بعد جناب غنی شعار وحدت ملی می دهد. کدام منطق قبول می کند که بریالی خان باید به تقاعد سوق داده شود و جناب وزیری با افسون های سفید و ژولیده به حیث سخنگو باقی می ماند؟

هارون میرسعیدی

>>>   Khurasani
لیست مکمل جنرالان متقاعد شده وزارت دفاع!
در این لیست اکثریت کسانی که به تقاعد سوق داده شد اند متعلق به یک ملیت خاص اند. متاسفانه در میان ما هستند کسانی که این اعمال غنی را توجیه میکنند و برایش توجیه نامه مینویسند اما کاش برنامه تقاعد جنرالان بر اساس قانون و بدون در نظرداشت مسایل سمتی و قومی عملی میشد.

>>>   این همه جنایت را در برابر خود پذیرفته ایم!؟
به این اندازه استبداد،زورگویی،حق تلفی در برابر اقوام غیر افغان انحصارگرایی قدرت،ثروت،فرصت و... به نفع یک قوم، در تاریخ بشریت انجام نشده بود که اکنون من و شما بنیانگذاران این جنایت و خیانت بزرگ را در قلمرو و خاک خود به چشم سر مشاهده میکنیم، حال که خود دروازه خود را برای شان باز کرده ایم و
تام الاختیاری را برایش داده ایم، خود ما میتوانیم دوباره سرنگونش کنیم و خاک.
اکنون شاید برخی ها بگویند ما چرا به آنها تام الختیاری داده باشیم؟ آنها با به گردن انداختن حلقه های غلامی کشورهای مشخص با کمک آنها؛ این زمینه(تداوم سلطه رانی) را بر خود مساعد ساخته اند؛
بی خبر! اگر تو نخواهی لحظه ی هم نخواهند توانست بر تو حکم رانی کنند و هر آنچه خواهند را بر تو گویند و جویند و خواهند؛ این تو هستی که بر خود پذیرفته یی که بایسته تا ابدالابد برده و فرمانبردار دو پاچه کشال خشتک کلان باشی، نه اینکه آنان توانند با مخالفت و ایستاد گی تو این جنایت و خیانت و نسل کشی تو را ادامه دهند.
پس به هوش آی و ب ایست!

Edris Khurasani

>>>   Noor
به درستی و از نزدیک می شناسم
فقط جانشین داعش !
یعنی داعش جانشین طالب، حزب التحریر جانشین داعش، جمعیت اصلاح جانشین تحریر و . . .
استخبارات کشورهای قدرتمند جهان در میان امت اسلامی، با استفاده از جهل مسلمان نماهای جاهل، هر تنابی را در هر زمانی و در هر جایی میتوانند در گردن جهال بیندازند و لگام شان هم دست خودشان.

>>>   Ayoubi
ای حزب های .............دیگر زیر نام اسلام در خطر است مردم ساده لومارا بازی داده خودیشان در پاکستان ایران عربستان با فامیل های خود عیش نوش میکردن اولادهایشان از پیسه جهاد به بیترین مکتب ها می رفتن مردم را استفاده می کردن کی اسلام در خطر است هزارها مردم زیرفیر راکت کشته شدن باقی شام کی در کابل در آمدن چور کردن شما بگوید کی کدام اسلام در خطر بود آیا ما مسجد نداشتیم پینچ وقت نماز نبود از وقت کرده مردم خو حالی میترسد کی مسجد برود مردم ما حالی هوشیار شده فریبی شما کفار های اسلام نما را نمیخورد

>>>   با « کبر سن‌ » یا بی « کبرسن» رخصت تان میکنند!
این دوستان تاجیک ما هیچ بیدار شدنی نیستند. هنوز هم با ناباوری و حیرت می پرسند که : چرا تاجیکها را از اردوی ملی به بهانه کبرسن سبکدوش می کنند؟!
برادرجان ، عزیزدلم ، یک چیزی به نام فاشیزم پشتون داریم در اوغانستان که بر همه امور آن کشور حاکم است. افغان ملتی ها ، کرزیی ها ، اشرف غنی ، اتمر، استانکزی، سورخلقی ها، گلبدینی ها ، طالبها ، داعشی ها و دیگران و دیگران شان، دست در دست هم داده اند، میخواهند قدرت ، حاکمیت ، فرمانروایی ، دولت و همه چیزدیگر در دست و در اختیار خود شان باشد. اینها ، از رنگ و از نام تاجیک بیزار بیزارند. میخواهند از تمامی رده های قدرت ، از تمامی عرصه های مهم زندگی ، تاجیکان را و شاید هم بعضی از دیگر اقوام را بکلی دور و محروم سازند و خود شان با دست باز ، با دل بیغم ، باداری کنند، حکمروایی کنند ، برای تاجیکان و دیگران هویت بسازند ، زبان بسازند ، مسیر زندگی شان را تعیین کنند. از همین خاطر، با کبر سن ، بی کبرسن ، پیرتان را ، جوان تان را ، با بهانه و بی بهانه از همه جا می رانند. شما چه وقت هشیار می شویید که همین قدر یک گپ روشن و ساده را درک کنید و از این نظام و رژیم و دستگاه فاشیستی دل ببرید و در فکر یک راه جویی و چاره اندیشی درست شویید ؟! اشرف غنی بسیار واضح و آشکار میگوید که تنها و تنها و تنها « افغانیت» میخواهد و دیگر هیچ . معنای این گپ او را میدانید که چیست ؟! با سپاس . تاجیکم با تاجیکانم زنده ام . عمر راوی .

>>>   اوغانها اصلن نمیخواهند طالب داعش ویا دهشت افگن های گلبیدینی صدمه ببینند، چون از نظر قومی به آنها به حیث ازخودگی میبینند۰ تا زمانیکه کنترول کشور بدست اوغانها باشد دهشت افگن ها محافظه میشوند و فرزندان اصیل این کشور قربانی آنها میگردند۰

>>>   این کارنو نیست بلکه ازدهه 70 بدینسو دوام دارد متاسفانه خودت درآنوقت چپ بودی وحالا بیدارشدی

>>>   افغانها میخواهند طالب وداعش صدمه ببینند اما بیگانگان نمیخواهند

>>>   حمد اسلم سلیم
بیدار شوید به خواب رفتگان تاریخی !
حذف با برنامه و طبق طرح های کتاب مذهبی فاشیزم اوغانی از تمام رده های دولتی و اکنون به تقاعد سوق دادن جنرالان تاجیک تبار و غیر پشتون ها پاک سازی در مجموع قوای مسلح و درعوض جابجا سازی ملیشه های پاکستانی گلبدین در تمام رده های دولتی و قوای مسلح کشور.
برای تحقق همان کتاب مذهبی فاشیزم اوغانی توزیع بی رویه زمین های دولتی درتمام ولایات برای گلبدین وحتی ساخت وساز دانشگاه ها به نام گلبدین به معنای سنگر سازی درمناطق غیر اوغانهاست.
هفده سال است فریاد می زنیم که از خواب بیدار شوید ، مقاومت کنید وجلو تحقق گام به گام برنامه فاشیزم اوغانی را بگیرید ، اینها در فکر برده سازی مردم اند.
06.02.2018
نوت : کتاب مذهبی فاشیزم اوغانی سقاوی دوم است

>>>   ایا طالب بیاید وبا شر وفساد قبل یکی شود! نه ! هرگز!زیرا هردو فاسد اند! ویک فاسد زیر سایه فاسد دیگر زندگی نمیتواند!
تاجکان ای تاجکان تلاشه بیهوده است
چای خوردهگان چای خورده گان
تاریخ چنین بوده است!!!!!!!!!!!!!!
این ارمان به خاک بردند و خواهند برد!


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است