تحليل و جستارهایی از جامعه شناسى سياسى
 
تاریخ انتشار:   ۱۰:۴۵    ۱۳۹۶/۱۱/۱۵ کد خبر: 146075 منبع: پرینت

چهره اجبارى و حتى ديكتاتورى دولت در نظام كنونى دموكراسى يا مردم سالارى

دولت كنونى از سه نوع اجبار (اجبار ابزاری، اجبار ساختارى و اجبار ايديولوژيک) در تحميل سلطه و قدرت نامشروع خود كار مي گيرد.

1- دولت در اجبار ابزارى خود يعنى رييس جمهور به عنوان فرمانده كل ارتش و در راس سازمان ها و نيروهاى قهرى مانند ارتش و پوليس و ... مي تواند هر نوع استفاده را مبتنى بر منافع خاص و خودكامگى ببرد بدون آنكه بر تفكيک قوا و قانون در نظام مردم سالار ارج بگذارد.

2- دولت در اجبار ساختارى خود يعنى رييس جمهور با دستور و فرمان هاى تقنينى خود مي تواند سازمان، نهادها و اداراتى مبتنى بر منافع و خودكامگى خودش به وجود بیاورد و اعمال قدرت نامشروع بدون درنظرداشت تفكيک قوا و قوانين داشته باشد بطور نمونه صدور فرمان تقنينى در باب شناسنامه هاى برقى، فرمان تشكيل كميسيون انتخابات، قوانين (ايجاد نهاد شوراى امنيت و صلاحيت هاى گسترده آن، نهاد زير عنوان ارگان هاى محل، نهاد شهرداری هاى ولايات) ده ها فرمان نهادهایی كه در ساختار دولت به كام خواست يک فرد صورت مي گيرد.

3- دولت در اجبار ايديولوژيک خود يعنى رييس جمهور به عنوان همه كاره دولت با استفاده و كنترل نهادها و سازمان هایی مانند دادگاه عالى و دادستانى، شوراى علما، نهادهاى دينى، آموزشى و علمى، رسانه هاى دولتى در تبليغ و توجيه تصاميم، اعمال و جايگاه قدرت انحصارى اش كار مي گيرد بطور نمونه نهادهاى دادگاهى و دادستانى و دينى با استفاده از مقوله (اطاعت از پادشاه يا حكام واجب است) در واقع هر گونه تصاميم و اعمال دولت و حكام را توجيه و تبليغ مي نمايند البته بدون درنظرداشت تفكيک قوا و قوانين در نظام مردم سالارى.
قوانين و نهادهاى مجرى قانون فقط ابزار نرم در دست دولتمردان و همينطور نهادهاى زور و قهرى مانند ارتش و پوليس ابزار سخت در دست دولت هاى خودكامه و ديكتاتور در حفظ و نگهدارى پايه هاى قدرت نامشروع مي باشد و بس.

بها بقايى


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
جامعه شناسی
دولتی
نظرات بینندگان:

>>>   مشکل در سیستم ریاستی است.
سیستم باید پارلمانی شود و پارلمان هم به اساس انتخابات احزاب تشکیل شود تا رشوت دهی به وکیلان انفرادی ختم شود.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است