پاکستان پناهگاه و افغانستان چراگاه تروريستان
 
تاریخ انتشار:   ۰۹:۵۱    ۱۳۹۶/۱۱/۱۵ کد خبر: 146059 منبع: پرینت

اگر پاكستان پناهگاه طالبان و تروريستان است بدون شک افغانستان چراگاه آنها است.

اشرف غنى روز گذشته با طمطراق در ارگ گفت كه ما در عرصه خارجى موفق هستيم. او با اشاره به سياست اخير ترامپ مبنى بر تحت فشار قرار دادن پاكستان در مبارزه با تروريزم و سفر برمک و استانكزى به اسلام آباد اين را دستاورد ارگ وانمود كرد كه همه پذيرفته اند كه پاكستان پناهگاه تروريستان است.

اين در حالی است كه از سال ها قبل جهان معترف است كه پاكستان زادگاه تروريزم در جهان است. نقش اتباع پاكستان در حوادث بزرگ تروريستى در كشورهاى غربى، كشته شدن اسامه بن لادن در خاک پاكستان و ده ها مدرک و سند ديگر دال بر اين حقيقت است و تازگى ندارد و دستاورد ما هم نيست.

اما اين واقعيت را هم نمی توان كتمان نمود كه سهم افغانستان هم در بارورى و رشد تروريزم چشمگير است. اگر جغرافياى اجتماعى پشتون نشين افغانستان كه تركيب و آميزه اى از سنت هاى پوسيده ى قبيلوى و قرایت بدوى و وارونه دينى است، زمين و زمينه مناسب و مساعد بذر تروريزم نبود و نباشد. هرگز افغانستان به جولانگاه طالبان مبدل نمى شد. فراموش نكنيم كه اسامه ها، ظواهرى ها، بغدادى ها و ده ها تروريست بين المللى ديگر آموزش ديده در كشور ما هستند. قبل از همه اينها مشق دهشت افکنى را در كشور ما نموده و آبديده شده اند.

مقوله معروف است كه ويروس در بدن ضعيف رشد مى كند. اگر تروريستان مجال رشد و نمو را در كشور بى در و پيكر ما را نداشتند و روستاهاى ما محل امنى براى گروهک ها و دسته هاى تروريستى بين المللى نبود، هرگز اوضاع اينگونه شكل نمى گرفت بنابراین اگر پاكستان پناهگاه تروريستان است. افغانستان چراگاه آنها است و تا زمانيكه نه تنها جهان بلكه هر دو كشور پاكستان و افغانستان نيز به سهم خود در نابودى تروريزم اقدام مقتضى و لازم را ننمايند. پديده ى تروريزم در جغرافياى مشترک در كشور نابود نخواهد شد و منطقه و جهان نيز از آسيب آن مصون نخواهد بود. با فرافکنى نمي توان با تروريزم مبارزه نمود.

محمدعارف منصوری


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
تروریستان
پناهگاه
نظرات بینندگان:

>>>   سلام بر همه مردمی غیور و شجاع افغانستان به گفته من اشرف غنی خود چوپان تروريستها هست


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است