حکومت به شدت وابسته خارجی ها است
طرفدار این هستیم که حکومت به خود بیاید. از سیاست قومی، انحصارگرایی، تحجر، تعصب، تبعیض و از قوم بازی در بین مردم افغانستان خود را بیرون بکشد 
تاریخ انتشار:   ۲۰:۵۹    ۱۳۹۶/۱۱/۱۴ کد خبر: 146054 منبع: پرینت

تنش ها میان کابل و بلخ همچنان ادامه دارد و گفته می شود که برخی از ناامنی های کشور از این تنش ها سرچشمه می گیرد، این تنش ها تا کی می خواهد ادامه داشته باشد؟

به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان (afghanpaper)، احمدولی مسعود رییس بنیاد احمدشاه مسعود، در برنامه «اوج» درخصوص اعتراضات در بلخ گفت: صدای بلخ در واقع فقط صدای مردم بلخ نیست. بلکه صدای کل مردم افغانستان است. اینطور نیست که فقط بلخ در مقابل حکومت مشروع و قانونی و با کارکرد عالی صدا بلند کرده باشد. این صدای قندهار است، صدای مشرقی است، صدای هرات است، صدای کابل است، صدای جنبش های مردمی است، صدای نیروهای سیاسی است و صدای تمام مردم افغانستان است. شما ببنید گزارشاتی که اخیرا به دست شما رسیده است مطمینا هشتاد درصد مردم افغانستان در راس این حکومت هستند و صدا صدای همه است. مساله طوری نیست که فقط مساله بلخ حل شود مساله افغانستان به آن ترتیب حل می شود. بلخ جزیی از کل افغانستان است.

وی، در خصوص اقدام والی بلخ در مقابل حکومت بیان داشت: این که والی بلخ ایستاده است و این شهامت را کرده است که علم اعتراض را برداشته است قابل تحسین و ستودنی است، مساله مساله کل افغانستان است. صدایی که بیرون می شود صدای مردم افغانستان است. چرا که تابحال هر صدایی که بلند شده است به شدت از جانب حکومت سرکوب شده است. مثال آن هم جنبش روشنایی است. اما در بلخ که نمی توانند آن را سرکوب کنند طوری وانمود می کنند که این مساله یک طرفه است. درحالیکه این مساله تمام مردم افغانستان است. مساله بلخ نشان داد که چنین بحران هایی در داخل افغانستان وجود دارد. تمام مشکلات امروز افغانستان درون دم و دستگاه حکومت موجود عمق بحران درون دولت را نشان می دهد.

مسعود، در خصوص حل بحران های مربوط به افغانستان می گوید: مساله افغانستان نه با فرمان حل می شود، نه با فشار نه با اینکه حکومت با خود بگوید من حامی بیرونی دارم پس حتما حرف هایش به کرسی می نشیند. ما مردم افغانستان در این سرزمین زندگی می کنیم و درد و رنج مردم را احساس می کنیم. هر روز شما شاهد از دست دادن فرزندان خود هستید. چند روز قبل بیش از دوصد نفر در اینجا شهید شد.آقای خلیلزاد به این فکر می کند که جامعه جهانی چه می گوید. پس سرنوشت مردم افغانستان چه می شود. یک بار هم شده به سرنوشت مردم افغانستان فکر کنند. ما هم طرفدار حل مسالمت آمیز تمام مسایل افغانستان هستیم. طرفدار تحول بدون خشونت در این کشور هستیم. طرفدار این هستیم که این حکومت به خود بیاید. از سیاست قومی، از سیاست انحصارگرایی، از تحجر، از تعصب و از تبعیض در بین مردم افغانستان و از قوم بازی خود را بیرون بکشد. اشرف غنی احمدزی مسوول اول این سیاست ها است. اینها باید بدانند که نمی توانند سیاست عبدالرحمن خانی را در این مملکت تحمیل کنند.

مسعود، حکومت را به شدت وابسته خارجی ها می داند و معتقد است حکومت همه چیزش را به خارجی ها سپرده و می گوید: توافقنامه حکومت متعلق به یک نفر نیست که اگر خواست عملی شود و اگر نخواست عملی نشود توافقنامه متعلق به کل مردم افغانستان است. از تمام کسانی که در این توافقنامه یعنی بیشتر در اینجا کار کرده اند اینها همه در قسمت تطبیق توافقنامه حق دارند. سوال مردم و ما از حکومت این است که چرا اینها توافقنامه را عملی و تطبیق نکردند. تا بتوانند اساس مشروعیت خود را ایجاد کنند. صلاحیت ها و مشروعیت های خود را تعریف کنند و اوضاع را بهتر بسازند. چرا حکومت در محور قانون و یا در محور مردم مشکلاتش را حل نمی کند، تا چه وقت حکومت دست نگر دنیا است. تا چه وقت دنیا باید آن را حفظ کند؟برایتان تقلب کند و شما را در راس حکومت بنشاند و اینها به سرکوب گری بپردازند. این درست نیست و سرنوشت ما را به قهقرا می برد. از مشکلات کلان افغانستان یعنی مانع سد راه ثبات و توسعه در این کشور خود حکومت و همین رهبری است. از هر جانب که نگاه کنیم این حکومت لیاقت رهبری این کشور را ندارد و این رهبری شایسته آن نیست که در اینجا بیاید.

کد (30)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
مسعود
آمریکا
افغانستان
خارجی
نظرات بینندگان:

>>>   Arianfar
یکی از دلایل لشکرکشی شوروی پیشین به افغانستان کشته شدن نور احمد اعتمادی به دست امین بود.
برژنف می خواست امین را کنار بزند و دولت میانه روی را به رهبری نور احمد اعتمادی روی کار کند. اعتمادی- صدراعظم پیشین کشور در دوره ظاهرشاه در دوره داوود در مسکو سفیر بود و روابط دوستانه نیکی با گرومیکو داشت. شوروی ها بر آن بودند که همانا اعتمادی تنها سیاستمدار افغانستان است که می تواند مشی بیطرفی مثبت و فعال سنتی کشور را ادامه بدهد و افغانستان را از بحران بیرون کند.
در همین راستا سفرونچوک نماینده دایمی روسیه در سازمان ملل را از نیویورک فرا خواند و او را با ماموریت جدید به کابل فرستاد. قرار بود او برنامه کنار زدن امین و روی کار اوردن اعتمادی و تشکیل دولت آشتی ملی را مدیریت کند.
اما امین از سوی برخی از سازمان های اطلاعاتی غربی از برنامه های کرملن آگاهی یافت و اعتمادی را در زندان کشت.
برهم خوردن برنامه مسکو خشم شدید برژنف را بر انگیخت. امین دیگر به راستی سرکش و مهار ناپذیر شده بود. چندی پیش از این، با کشتن تره کی به رغم خواهش شخص برژنف ، آتش خشم دبیرکل را شعله ور ساخته بود.
دیگر هیچ چیزی نمی توانست جلو برژنف را بگیرد. این بود که دستور نابودی امین را صادر کرد.
نوه سفرانچوک اکنون استاد انستیتوت روابط بین المللی مسکو است. کسانی که خواسته باشند در زمینه اطلاعات دقیق و مفصل به دست بیاورند، می توانند له او مراجعه کنند.

>>>   مانند دهه 70 وقت حکومت انحصاری شما

>>>   او برادر محترم افغانستانی - کو چشم که بیبند وکو گوش - بشنود؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
مردم همه درخواب غفلت قرار دارندتابیدار شوند گپ از گپ تیرمیشودانوقت پیشمانی سودی ندارد.

>>>   صدای مردم افغانستان نی تنها صدای چند نفرزوگویا وناقضین حقوق بشرو قانون است ازسال 1371 به این طرف شماها این وطن ومردم راتحت نام جهاد ومقاومت دروغین گروگان گرفتید وتمامی درای های دولتی راچوروچپاول کردید ونام ازمردم افغانستان مگیرید شرم به شماکه نمیتوانید حکومت کنید ولی بازهم دست به ماجراجویی میزنید اخراین مردم هم خدادارد که شمارانیست ونابودکند.

>>>   اقایی بی بنیاد شما هم سرسختانه به خارجی ها پیوسته هستید و این خارجی های از جمله پدر خنده های شماست که به بسیار نوازش فرزندانه خواهش میکردید بم های کلان کلان را استعمال کنید و حالا چرا از پدر ناراضی شده اید.
دوم صدای بلخ صدای مردم نیست صدای چند دزد و چپاولګر است که میخواهد همین حالت جهالت باشد تا این ها بتواند چور خود را نماید صدای مردم نابودی این خاینین و غارتګران است که دو روز پیش بنام خدا و جهاد. مردم را قتل نمود و حالا تیکداران کهاد بخاطر اهداف شخصی خود مردم را ګروګان ګرفته است در مسله بلخ مردم دخیل نیست بدون چند دزد.

>>>   حکومت به شدت وابسطه به کمک خارجی ها است و من به شدت وابسطه به عایدات بنیاد برادر بزرگوار شهید خود احمد شاه مسعود هستم که از طرف مردم تمویل میشود.
اما بدبختانه مقدار آن آنقدر کم است که مصارف خودم را کفایت نمی کند، ورنه ازین عاید، یگان پل و پلچک برای مردم جور میکردم.

>>>   از تفاوت حرف ګ با گ معلوم میشود در این نویسه ها از یک پشتون قوم گرا میباشد.

>>>   حیران ماندیم دزد هم میگه نمان ، صاحب خانه هم میگه نمان


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است