چند پندی به رییس جمهور
 
تاریخ انتشار:   ۱۱:۵۰    ۱۳۹۶/۱۱/۱۴ کد خبر: 146031 منبع: پرینت

نگاهی به سخنرانی اخیر رییس جمهور که از قبل به عنوان پیام مهم دولت به مردم مطرح شده بود.

رییس جمهور! سیاستگذاری بحث اخلاقی نیست. این درست است که مردم باید متحد شوند، دشمن‌ستیز باشند و شکیبایی داشته باشند. سیاست بحث سازماندهی و انسجام قدرت قهریه و استفاده آن برای حمایت از منافع مردمان و سرزمین واحد است. از اینرو سیاستگذاری دشوار در شرایط خیلی اساس امروزی می‌ طلبد که:

1. برنامه روشن در برابر دشمنان داشته باشید. شما گفتید که گروهی از طالبان مخوف با شواهد روشن دستگیر شده‌ اند اما نگفتید که سرنوشت آنها چه می‌ شود این پیام می‌ توانست خیلی بر حمایت روحیه مردم و تضیعف روحیه دشمن اثر گذارد.

2. شما گفتید استخبارات در مواردی دشواری‌ های حرفه‌ ای دارد اما نگفتید که برخورد قاطع شما در این زمینه چه خواهد بود. شما به خوبی می‌ دانید که رهبری، مدیریت و منابع این اداره آبستن بحران پیچیده است.

3. شما گفتید که پاکستان مسوول جنگ نیابتی در افغانستان است اما نگفتید در صورتیکه این جنگ ادامه یابد (که به باور ام تشدید خواهد یافت) چه خواهید کرد.

4. شما گفتید که به‌ فکر برنامه کلان در کشور هستید و این برنامه در شعاع افغانیت قابل حل است اما نگفتید چگونه؟ ما بیشتر از هر زمان دیگر از هم‌ پاشیده هستیم. مردم منتظر هستند بدانند که بحران مدیریت‌ های محلی را چگونه حل می‌ کنید؟

5. شما با تاکید از تاریخ 5000 ساله یاد کردید و گفتید این سرزمین را کسی شکست داده نمی‌ تواند در حالیکه در یک هفته نزدیک به 500 انسان این سرزمین به خون کشیده شد. به باور شما شکست چه معنا می‌ دهد. شما باید استراتژی نجات را ارایه می‌ کردید.

6. و بلاخره شما گفتید که رییس‌ جمهور شکست‌ ناپذیری هستید اما باور کنید دل مردم شما شکسته است. اگر در دل مردم جا دارید شکسته‌ اید اگر برون از دل مردم قرار دارید هم شکسته اید. مردم از شما اقدامات قاطع و برنامه‌ های قاطع و جدی انتظار دارند. مردم زمانی به شکست‌ ناپذیری شما باور می‌ کنند که دل شکسته آنها را مرهم گذارید. آنگاه در دل مردم جا می‌ گیرید و شکست‌ ناپذیری شما توجیه‌ پذیر می‌ شود.

من از دست‌ یاران شما می‌طلبم تا شما را از گذار روحیه نگرش «اخلاقی» به سیاست به نگرش «واقعی» به سیاست کمک کنند. اندکی‌ هم به متخصصین سیاست گوش فرا دهید. شاید شما انسان خیلی بافهمی باشید اما باور کنید بزرگ‌ ترین سیاستمداران جهان دارای تیم و دست‌ یاران حرفه‌ ای و سیاست‌ شناس بوده اند. این تجربه من از کار با برخی از کشورهای جهان است.

ملک ستیز


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
غنی
سیاستگذاری
نظرات بینندگان:

>>>   كليم الله همسخن
با فاجعه برخورد قومی داریم: ره به‌جایی نخواهیم برد؛
شاید این درست باشد که در یک کشور قومی به تمام پدیده‌ها و رخ‌دادها نگاه قومی‌ صورت می‌گیرد- دست‌کم تجربه‌ی من طی حدود یک‌‌سال پسین که وارد صحنه‌های اعتراضی هستم نشان می‌دهد حتا با فاجعه‌ی انسانی برخورد قومی‌ صورت می‌گیرد، و این اشتباه است.
در فاجعه‌ی انسانی دهم‌ جوزا- موتربم چهار راهی زنبق، بیش و کم یک هزار انسان شهید و زخمی شدند. از همه اقوام و تبارها، گویندگان زبان‌های افغانستان مردم قربانی شدند. اما، در صحنه‌ی اعتراض فقط تاجیکان حضور گسترده‌ داشتند- هراره، ازبیک، افغان، پشته‌ای، بلوچ و پشتو زبان انگار کمترین تعلق خاطر به شهدا و زخمیان روی‌داد را داشتند.
گلوی تبسم بریده شد، ده‌ها انسان در جنبش روشنایی شهید و زخمی شدند. اما، در میدان اعتراض فقط‌ هزاره‌ها حضور گسترده داشتند و از تاجیک و اوزبیک خبر اندک بود.
در حمله بر کانتیننتال و شنبه‌ی خونین چهار راهی صدارت بازهم صد‌هاتن شهید و زخمی شدند- گلیم غم در خانه‌های تاجیک، اوزبیک، هزاره، پشتون و غیره پهن شد. ولی، بازهم صداهای اعتراضی علیه‌ی ترور و انتحار انگار میراث بلامنازعه‌ی تاجیکان بود؛ جوانان تاجیکان فراخوان دادند، اعتراض کردند که از دیگر اقوام صداهای بسیار ضعیف هم بلند نشد. چرا؟
من گمان می‌کنم حتا محل‌های وقوع انفجار در شکل‌گیری اعتراض نقش دارد؛ حملاتی که در غرب کابل صورت گیرد معمولن هزاره می‌داند و کارش! حملاتی که در دامنه‌های شمالی کوه‌آسمایی و شمال کابل رخ می‌دهد فقط تاجیکان می‌دانند و اعتراض! شاید تصور این باشد که کابل به حوزه‌های قومی دسته بندی شده است اما، چنان نیست؛ در تمام حوزه‌های کابل مردم با تنوع حضور دارند.
به هر انجام، نگاه تباری به تروریسم و فاجعه مذموم و غیر انسانی است. اگر واقعن پیکره‌ی آدمیت در سر زمین فروپاشیده نباشد چگونه پس از هر فاجعه گروه‌های قومی ویژه ویژه خود اعتراض می‌کنند؟ و حس هم‌دردی مشترک وجود ندارد؟

>>>   +18
صرف بالای سن هجده بخوانند !
اگر حقیقت را بگوئیم طوریکه نسل جوان ما مایوس نشوند وغرور شان نشکند نه چندان تاریخی داریم ونه چندان سابقه ئی !
این سند نمیشود که خودماخودرا توصیف کنیم ،
برای رعایت انصاف باید نظرات افراد بیطرف یعنی نه پاکستانی نه هندی نه امریکائی نه روسی چون اینها مدت زیادی باما به نوعی درگیر بوده اند را بدانیم که درمورد ما تاریخ ما چی میگویند مثلا یک جنرال فرانسوی در قرن 19 کتابی زیرنام تاریخ افغان ها نوشته وسهیل سبزواری آنرا ترجمه کرده شما اگر خواسته باشید میتوانید آنرا دانلود وصرف یک فصلش تحت عنوان خصوصیات افغانهارا بخوانید ببینید از عینک یک فرد بی غرض ما چگونه ایم؟
( ر )

>>>   یک پند به جناب ستیز!
رئیس جمهور وقت ندارد که تمام سایت هارا بخواندبراستی اگر می خواهید چند شمابه او برسد آنرا به یکی از رسانه های امریکائی نشر کنید بعد ببینید مانند زلزله چندروز پیش همه را تکان میدهد یانه؟
( ر )

>>>   در............. یاسین خواندن!!!!

>>>   نصیحت ها ویا تعدیلات نظرات ... ارگ را شنیدیم ملک ستیز ویا هرکسی دیگری که این اقدام را نموده نکات بجا وبا مورد را ادا نموده بودند اما!
بازی بزرگتر ازانست که جریان دارد یک ابر قدرت جهانی با بهانه های معقول وفریبنده امده تااین کشور دارای سرمایه های هنگفت وحاوی استراتیجی مهم را اشغال نموده وریشه های خودرا تا اب رسانیده وتقریبا حالاتی را بالای کشور وملت اورده که مفر وخلاصی ازان متصور نیست وچنان داعش وطالب وحکمتیار وغنی وعبد الله را برای ما هیولای مخوف ساخته اند که خود دعا مینمایم ایکاش این خارجی ها از کشور ما نروند!!!
روسها هم در کشور ما تجاوز نمودند ظاهرا برای تجاوز خود ظاهر سازس واسباب تراشی نکرده با حمایت ده تا پانزده هزار کمونیست که در اعماق خلق جا نداشتند امده بودند. ولی اینها همه وسایل وامادگی ها را از قبیل تخویف وترهیب مردم واز قبل مجبور ساختن ملت از مظالم وبیداد گری های طالب وحکمتیار که اینها را هم بدون شک خود ساخته بودند امده اند ودرینجا لانه های اهنین ساخته اند که هم رقیب های جهانی وهم مردم بی دفاع وشجاع افغان را غافل گیر کرده اند
برکناری اقای نور وجنرال رازق هم درین راستا میتواند توجیه گردد چند مزدوری بنام جمعیتی امده اند تا پنتاگون را فریب دهند!!! این ده پیشنهاد جمعیتی ها وده ها پیشنهاد دیگر برای برکناری نور نزد استعمارگران پذیرفتنی است اما باید برنامه های انها اهسته اهسته تطبیق گردد وغنی هم پس از چانه زنی ها حاضر است در پای ان توافق نامه امضا نماید اما این امضا مانند امضا ومهر نادر خان در قران کریم به همراه حبیب الله خان کلکانی خواهد بود ازینرو دلم برای نور وجمعیت اسلامی میسوزد نه جمعیت ربانی که اسلامی ندارد ودر راس ان هم یک غربی مفلوک قرار دارد تا یک انسان باشخصیت
به هرصورت انچه برنامه ریزی شده تطبیق شدنیست چه به زور ویا رضا مگر این که اراده ای خداوند منان چیزی دیگری قلم خورده باشد
خاک پور از المان

>>>   ما يك ريس جمهور شجاع ضرورت داريم و نه كسي كه يكسره هشدار خالي بدهد. اين غني خو از كرزي هم بد تر كرد. از كسي توقع چيزي را داشته باشيم كه آن شخص آن را داشته باشد.
امالهم اعمالهم
خ


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است