انتقاد رییس آوارگان سازمان ملل از آمریکا
 
تاریخ انتشار:   ۰۹:۳۵    ۱۳۹۶/۱۱/۱۲ کد خبر: 145922 منبع: پرینت

رییس آژانس سازمان ملل برای آوارگان فلسطینی "آنروا" از تصمیم سیاسی آمریکا برای قطع منابع مالی این سازمان به شدت انتقاد کرده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، پیر کراهنبول رییس آنروا، "بعد سیاسی" تصمیم آمریکا برای قطع کمک های مالی به این آژانس سازمان ملل را محکوم کرده و هشدار داده است که این تصمیم سیاسی آمریکا منجر به افزایش بی ثباتی خواهد شد.

وی در سخنانی تاکید کرد: تصمیم آمریکا برای کاهش 300 میلیون دالری منابع مالی آنروا طی سال جاری یک بعد سیاسی دارد که به نظر من باید جلوی آن گرفته شود.

اظهارات کراهنبول در شرایطی است که آژانس آنروا خواستار 800 میلیون دالر منابع مالی بیشتر برای اراره کمک های بیشتر به آوارگان فلسطینی در سوریه، نوار غزه و کرانه باختری رود اردن شده است.

آمریکا که سال ها است بزرگترین تامین کننده منابع مالی آنروا به شمار می رود، طی ماه جاری اعلام کرده است که تنها 60 میلیون دالر از بودجه امسال این نهاد سازمان ملل را تامین خواهد کرد. این رقم در سال گذشته به 360 میلیون دالر رسیده بود.

کراهنبول افزود: این کاملا روشن است که تصمیم آمریکا ارتباطی با عملکرد ما نداشته است. من دیدار مثبتی با جارد کوشنر داماد رییس جمهور آمریکا در ماه نوامبر گذشته داشتم و این امیدواری به وجود آمده بود که واشنگتن به تعهدات خود در قبال آنروا پایبند خواهد بود.

وی تصریح کرد: به نظر من تصمیم آمریکا برای قطع کمک های مالی به آنروا مربوط به تصمیم رهبری فلسطین طی ماه جاری برای متوقف کردن روابط با دولت ترامپ پس از تصمیم جنجالی کاخ سفید در به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت اسراییل بوده است.

فلسطینی ها اعلام کرده اند که آمریکا دیگر نمی تواند یک میانجیگر مهم در روند مذاکرات سازش با اسراییل باشد.

کراهنبول ابراز امیدواری کرده است که مسایل مربوط به تامین مالی پروژه های انسانی از سیاسی شدن مصون بماند.

وی تاکید کرد: آنروا خدمات زیادی را به 5.3 میلیون آواره فلسطینی در اردن، لبنان، سوریه، کرانه باختری و نوار غزه ارایه می کند. آنروا اداره 700 مدرسه و 140 مرکز بهداشتی و درمانی را بر عهده دارد. این نخستین بار در تاریخ طولانی ما نیست که با چنین چالش هایی روبرو می شویم ولی از نظر مالی این بدترین و جدی ترین بحرانی است که در تاریخ این آژانس با آن روبرو شده ایم.

این مقام ارشد سازمان ملل اظهار داشت: بی شک اگر راهکاری برای تامین منابع مالی مورد نیاز آنروا پیدا نشود، این مساله موجب افزایش بی ثباتی در منطقه خواهد شد. قطع یا کاهش منابع مالی آنروا برای امنیت و ثبات منطقه خوب نخواهد بود.

کد(6)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
امریکا
سیاسی
نظرات بینندگان:


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است