روشنایی در انتهای تونل؟
 
تاریخ انتشار:   ۱۳:۲۳    ۱۳۹۶/۱۱/۹ کد خبر: 145780 منبع: پرینت

آوازه هایی شنیده می شود که گویا ترامپ سرانجام تصمیم گرفته است تحریم ها در برابر روسیه را لغو کند و عقب نشینی هایی در برابر مسکو در اکراین و سوریه نماید. در برابر، روسیه به آمریکا در دسترسانی به افغانستان از راه خاک خود و کشورهای جمهوری های آسیای میانه کمک می نماید.

اینگونه دست های آمریکا برای زیر فشار گرفتن پاکستان باز می شود چنین بر می آید که آمریکا بیخی از پاکستان نومید شده است و نیک می داند که پاکستان سرانجام خود را به دامان چین خواهد افکند پس چه بهتر که با آن بر هم زد و با همه توان اسلام آباد را به کمک هند و روسیه زیر فشار گرفت. افتادن پاکستان به گونه نهایی به دست چین می تواند منافع آمریکا را در خاورمیانه عربی با چالش های جدی روبرو کند.

برای آمریکا گرفتن جلوی راهیابی چین به خلیج فارس از راه پاکستان اولویت دارد تا درگیر شدن با روسیه بر سر اکراین و سوریه آن هم در اوضاعی که پاکستان حاضر شده است پایگاه دریایی ای به چین در بندر گوادر و چند پایگاه هوایی هم در اعماق خاک خود بدهد. گفته می شود یکی از دلایل بازدید نتانیاهو از مسکو هم همین موضوع است. شاید هم سفر خلیلزاد به کابل در همین راستا باشد تا راهبرد نو کاخ سفید را به اشرف غنی توضیح دهد.

چندی پیش داکتر وحیدالله وحید هم در زمینه برنامه وارد آوردن فشار بر پاکستان تا مرز تجزیه آن سخن گفت. به هر رو اگر چنین شود پروژه داعش در شمال هم به پایان خود خواهد رسید. هر چه باشد یک چیز هویدا است: روسیه و آمریکا هیچکدام در افتادن در بست بخش های پشتون نشین افغانستان به دست پاکستان ذی نفع نیستند زیرا در فرجام پاکستان با گستره پشتون نشین افغانستان یک جا به دست چین حریف سرسخت شان می افتد. از این رو هر دو کشور ناگزیر اند در برابر خطر اژدهای زرد در افغانستان و پاکستان با هم همدست شوند.

بی چون و چرا در این پروژه هند و ایران و اروپا و کشورهای آسیای میانه هم در یک اردوگاه زیر یک داربست گرد خواهند آمد. با این هم به بسیار دشوار خواهند توانست با تشریک مساعی با هم تنها شمال و غرب افغانستان را از چنگ پاکستان و چین نگه دارند. در دراز مدت پاکستان کماکان در گستره قبایل پشتون به برکت ین چینی (که دیگر دالر آمریکایی در برابر آن رنگ می بازد) دست بالا خواهد داشت اما در هر صورت جنگ فرسایشی دراز مدت، خونبار و سختی بر سر کنترل شمال و غرب میان پاکستان و چین از یک سو و اردوگاه آمریکا، روسیه، هند، اروپا و ایران از سوی دیگر پیش رو خواهد بود. این جنگ از همین اکنون آغاز شده است. عملیات دهشت افکنی کنونی در مهمانخانه هتل میان قاره ای کابل و نزدیکی سفارت هند در همین راستا است.

از سوی دیگر هم روسیه و هم آمریکا از نفوذ روز افزون چین در آسیای میانه نگران هستند. چین با راندمان تند و سرمایه گذاری های کلان در حال درایف به سوی آسیای میانه است. این در حالی است که آمریکا، روسیه و هند هیچ کدام به تنهایی حرفی برای زدن در برابر سرازیری سیل پول چینی به بیابان های آسیای میانه ندارند. تنها با مساعی با هم قادر خواهند بود با چین در این آوردگاه مقابله کنند.

اگر به راستی آوازه ها درست باشند و چنین شود آن گاه گره مشکل فروبسته دولت سازی در افغانستان تا جایی گشوده خواهد شد زیرا همسویی آمریکا، روسیه، هند و ایران می تواند زمینه را برای ایجاد دولت فراگیر ملی در کابل فراهم سازد.

عزیز آریانفر


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
افغانستان
کشورهای خارجی
منافع ملی
نظرات بینندگان:

>>>   کتابی از سده نزده پیش بینی میکند : دانالد ترامپ آخرین رئیس جمهور امریکا خواهد بود
در1896 نویسنده اینگر سول کتابی نوشت که با دقت موقعیت سیاسی کنونی امریکارا نشان میدهد
عنوان کتاب ( واپسین رئیس جمهور )
درین کتاب فردی وجود دارد که برای ریاست جمهور ی تلاش میکند وهیچ کس باورنمیکند که او پیروز شود،او در خیابان پنجم نویورک زندگی میکند ( برج ترامپ در خیابان پنجم نویارک است) شورش ها وتظاهرات درنتیجه ریاست جمهوری او سراسر کشور را فرا میگیرد
وزیر کشاورزی او فردی بنام لیفی بنس است ( مایک پنس فعلا معاون ترامپ است ) خلاصه این کتاب122 سال پیش سقوط ترامپ را پیش بینی کرده
اگر کسی علاقه مطالعه بیشتر متن را دارد از سایت کیهان سوئد بخواند
( ر )

>>>   در CNN دیدم و شنیدم که در اولین سالروز ریاست جمهوری ترامب در باره محبوبیت وی نظر سنجی شده بود در نتیجه این نظر سنجی در امریکا ۶۸ فیصد کسانیکه که نام ترامب را می شنود کلمه احمق در ذهنش خطور می کند. وهمچنان سایر معیارات مثبتی که نظر سنجی شده بود همه پایانتر از ۳۰ فیصد بوده است.و این خالی از اشکال نیست.

>>>   ترامپ نابغه است تحریم بر روسها بیشتر شد حتی لاوروف و مدودوف هم شامل تحریم ها شدند


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است