در حاشیه نشست سازمان ملل
قرارداد استراتژیک میان افغانستان و آمریکا
داکتر زلمی رسول و هیلاری کلینتون در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل با هم دیدار و پیرامون امضای قرارداد استراتژیک میان افغانستان و ایالات متحده به بحث و گفتگو پرداختند 
تاریخ انتشار:   ۱۰:۵۰    ۱۳۸۹/۷/۴ کد خبر: 14575 منبع: پرینت

به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان (afghanpaper)،انتظار می رود افغانستان و ایالات متحده آمریکا با هم قرارداد استراتژیک امضا کنند.

هیلاری کلینتون وزیر خارجه آمریکا در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل در دیدار با زلمی رسول ؛ وزیر خارجه کشورمان با ارائه طرح امضای این قرارداد استراتژیک گفته است که قرار است گروهی از کارشناسان آمریکائی وارد افغانستان شوند.

وزیر خارحه آمریکا هدف از سفر این کارشناسان آمریکائی به افغانستان را گفتگو درباره بیانیه استراتژیک با مقامات وزارت خانه افغانستان عنوان کرده است.
گفتنی است که نخستين بيانيه مشاركت استراتژيك ميان کابل و واشنگتن در سال 2005 ميان رئيس جمهور کرزی و جرج بوش ،رئيس جمهور سابق آمريكا به امضا رسيد.

در اين بيانيه تاكيد شد كه در سال 2010 بايد قرارداد استراتژيكي بين دو كشور امضا شود كه مكمل بيانيه استراتژيك سال 2005 باشد.

پيگيري امضاي اين قرارداد از سوي كاخ سفيد در حالي مطرح مي شود كه بر اساس استراتژي اوباما، خروج نيروهاي آمريكايي از افغانستان در سال 2011 به تدريج آغاز خواهد شد.

زلمی رسول و هیلاری کلینتون همچنین در این دیدار در مورد وضعیت افغانستان، روابط دو جانبه ، انتخابات پارلمانی در کشور و نشست بعدی ناتو که قرار است در نوامبر امسال در لزبن برگزار شود، تبادل نظر کردند.

زلمی رسول و خانم کلنتن یکبار دیگر بر دست یابی به ثبات، و رسید ن به یک افغانستان دموکراتیک تاکید کردند.

گفتنی است که وزیر امور خارجه کشورمان همچنین در حاشیه شصت و پنجمین نشست سازمان ملل به دیدار های دو جانبه خود با مقامات سازمان ملل متحد و دیگر همتاهای خود ادامه داد.

در ادامه این دیدارها زلمی رسول با وزرای خارجه دنمارک، ناروی و کرواسی در مقر سازمان ملل متحد دیدار و گفتگو کرد.

در این دیدار ها وزیر خارجه کشورمان در مورد انتخابات پارلمانی در کشور و تلاش ها جهت ادغام مجدد و مصالحه، استراتیژی ملی افغانستان، مسایل امنیتی و حکومت داری خوب، توضیحات داد.

وی گفت انتخابات پارلمانی یک دست آورد بزرگ جهت استقرار دموکراسی درافغانستان است .

داکتر زلمی رسول همچنین به همتایان خود ایجاد شورای عالی صلح را مطرح کرد که در راستای تحقق اهداف جرگه مشورتی صلح ایجاد شده است و برای استقرار صلح در افغانستان تلاش می کند.

وزرای خارجه دنمارک، ناروی، و کرواسی نیز مشارکت گسترده ی مردم در انتخابات را با وجود تهدیدات و مشکلات امنیتی، ستایش کردند و همچنین بر ادامه همکاری های شان با افغانستان جهت آوردن امنیت و توسعه تاکید کردند.


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   سلام برتمام اهل اسلام نذیرالله احمدی هستم ازشمال افغانستان .
نظربنده درمورد قرداد استراتیژیک بین افغانستان وامریکا وتشریف آوردن بعضی ازمقامات بالای امریکای درافغانستان مورد بسیار اساس است بحث من اینست تابتوانند ازچنین نشستها استفاده های خوب بعمل باید تامشکلات که درافغانستان جیریان دارد مرفوع گردد.
باامید موفقیت های بیشتر به جناب زلمی رسول وزیر امورخارجه مجمهوری اسلامی افغاستان .
بااحترام

>>>   پلان عالی است داکتر صاحب زلمی رسول زنده باد

>>>   وزیر صاحب نجات بدهید سفارت را از دست حابد نام برادر مارشال صاحب را مقر کرده و درک ندارد

>>>   قرار برخی خبرها تا پیمان استراتژیک میان دو کشور امضا نشده امنیت در افغانستان محال است بنا براین هرچه زودتر این پیمان امضا شود بهتر است تا امنیت در افغانستان بیاید. اشکال هم ندارد امریکا حضور دیر مدت ومثلا چهل ساله داشته باشد.

>>>   پیمان فروش و تاراج کشور مبارک است انشاالاه
جراغ مامد


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است