حکومت مردم را سپر قرار داده و خود زندگی می کند
بهانه خارجی ها برای این ناامنی این است که می گویند پاکستانی ها که زیر فشار هستند فضا را مغشوش می سازند تا بتوانند قوت خود را در فضای سیاسی ثابت کنند که بالاخره این اوضاع فروکش خواهد کرد 
تاریخ انتشار:   ۱۲:۱۹    ۱۳۹۶/۱۱/۸ کد خبر: 145708 منبع: پرینت

تنها در کمتر از ده روز پایتخت و شماری از ولایت های کشور گواه چند رویداد هراس افکنانه است که بیشتر قربانیان این حمله ها غیر نظامیان بوده اند. این رویدادها کشته و ها و زخمی های فراوانی از مردم ملکی به جای گذاشته است. چه کسی پاسخگوی این اوضاع است در حالیکه حکومت فقط تسلیت می گوید و محکوم می کند؟

به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان (afghanpaper)، عبدالمقدم امین آگاه مسایل سیاسی در برنامه «همگام» گفت: این انفجارها از ملت هر روز قربانی می گیرد و قتل عام های بسیار فجیعی را در کابل و در ولایت های مختلف شاهد هستیم. چیزی که قابل توجه هست این است که در حال حاضر هیچ ارگانی به شرایط کنونی پاسخگو نیست. اگر طالبان یک مرکزیت شفاف و قطعی داشته باشد وقتی قتل عام مردم صورت می گیرد ریش سفیدها و روحانیون و نخبه های سیاسی به آنجا می روند و از آنها سوال می کنند که هدف این قتل عام چیست اما می بینیم که چنین آدرسی برای پاسخگویی به چنین وضعیتی نیست.

وی در خصوص پاسخگویی از سوی دولت می گوید: در رابطه با حکومت حدت ملی هم چندی قبل رییس جمهور به صراحت اعلام کرد که ما در حمایت کامل آمریکایی ها قرار داریم و اگر حمایت آمریکایی ها نباشد ما چند روز هم نمی توانیم استقامت کنیم. بنابراین دولت هم در چنین وضعیتی به هیچ عنوان نمی تواند پاسخگو باشد و این حملات مشابه را پاسخ دهد.

امین ادامه داد: در رابطه با نیروهای بین المللی که در اینجا عملا کشورهای متعددی تحت اشراف سازمان ملل متحد و نهایتا به سرکردگی آمریکا حضور دارند می بینیم که یک دهه جنگ را زیر سوال برده اند و حضورشان را در افغانستان اشتباه دانستند و جنگ افغانستان را یک جنگ داخلی و یک جنگ کاملا نابرابر و یک جنگ بیهوده و اتلاف شده اعلام کردند. هدف من این است که وقتی می بینیم مخالفان پاسخگو نیستند، حکومت هم پاسخگو نیست، نیروهای بین المللی هم پاسخگو نیستند کی ها می توانند پاسخ این جریان را بدهند؟

این آگاه سیاسی معتقد است منطق حضور نیروهای بین المللی در افغانستان جنگ است و برای بودن آنها گویا وجود جنگ الزامی است و افزود: من بر این باور هستم که اگر ما در حوزه بین المللی قضایای کشور را مطالعه کنیم برمی گردد به منطق جنگ. منطق حضور بین الملل در افغانستان جنگ است. یعنی با محوریت امنیت و استخباراتی قضیه دنبال می شود. اگر در چارچوب جهانی به آن بنگریم به این نتیجه می رسیم اینها می توانند پاسخگو باشند. اما بهانه این است که می گویند که پاکستانی ها که زیر فشار هستند فضا را مغشوش می سازند تا بتوانند قوت خود رادر فضای سیاسی ثابت کنند که بالاخره این اوضاع فروکش خواهد کرد. این منطق آنها می باشد.

وی در خصوص وظیفه مسوولان کشور بیان داشت: حالا اگر به مسایل داخلی برگردیم باید بپذیریم که وجدان بیدار باید وجود داشته باشد. مسوولان از نخبه های سیاسی بخواهند، از ملت بخواهند مردم را در قضایا شریک بدانند به افکار عمومی برگردند وبررسی سازند که مشکلات در کجا است تا پشتیبانی مردم را با خود داشته باشند. اگر این وضعیت ادامه پیدا کند یقین دارم که ما هر روز قربانی می دهیم و هیچ نوع ارگان و حتی دولت قادر به پاسخگویی نخواهد بود.

امین، با انتقاد از اوضاع امنیتی کشور می گوید: مشخص است که دولت افغانستان و بخش های امنیتی دیگر قادر برای تامین امنیت نیستند. وظیفه کشف استخبارات قابل بحث نیست. اگر رهبران واقعی ملت ما مسوولیت پذیر بوده باشند زندگی خود را وقف آسایش مردم می سازند درحالیکه اینها مردم را سپر قرار داده اند و خودشان زندگی می کنند. باید بپذیریم که اینها دیگر قادر به تامین امنیت نیستند. من بر این نظر هستم که کوتاه ترین راهی که می تواند برای اینها جواب داشته باشد یا حداقل وضعیت را مهار کند باید از تمام نخبه های سیاسی و از شخصیت های متنفذ و از علمای جدید کشور دعوت کنند و یک بار وضعیت کنونی را مورد ارزیابی قرار دهد. ادامه چنین وضعیت جز کشتار و انفجار و ناامنی چیز دیگری برجای نخواهد گذاشت. متاسفانه در حال حاضر دشمن تا حدی در ما نفوذ کرده است که اگر در خانواده ای سه برادر وجود داشته باشد یکی از آنها در صف مخالفان قرار دارد. یعنی وضعیت از لحاظ ترکیبات امنیتی هم زیر سوال است.

کد (30)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
تامین امنیت
انتحاری صدارت
نظرات بینندگان:

>>>   Raheel
دشمن ما شوونیزم قومی است که هزاران درز در داخل کشور تولید می کنند تا خارجی- پاکستاان یا هندوستان، شوروی یا ایران... از همان درز وارد شود.
تا زمانی که مشکل برتری جویی قومی و پشتونیزم حل نشود و این غولهای وحشی و بیابانی آدم نشوند و حقوق مساوی برای همگان در کشور را نپذیرند این وضعیت اادامه می یابد. گاه به نام کمونیزم و گاه به اسلام... انگیزه اصلی بیعدالتی و زورگویی یک قشر جاهل و خودخواه و بدوی است که فکر می کند افغانستان را کدام احمدشاه بابا تاسیس کرده و این بابا همه پشونهاست (درانی و غلجایی و چه احمقانه) و دیگران همه در ای کشور باید مزدور پشتونها باشند... این طرز فکر احمقانه و بدوی و طفلانه را بسیاری جدی گرفته اند.... ازینروست که نه خود از وطن دفاع می کنند چون می که میدانند از وطن از دیگران هم هست و نه دیگران را می گذارند که از وطن دفاع کنند چون که ادعا دارند تنها خودشان مالک این سرزمین اند.

باید منتظر بنشنیم تا غولها آدم شوند

>>>   Farid
وقتی نتوانیم بی دشمن باشیم ؛ بد بختیم و بد بخت تریم وقتی دشمن را در آن سو تر از خویش بپالیم . از داود تا غنی دشمن " ما " پاکستان است .
به راستی دشمن ما پاکستان است ؟
به راستی دوست ما حامیان نظام در 17 سالِ اخیر اند ؟
اگر نتوانیم منافع ملی خویش را تعریف کنیم ، دوست و دشمن خویش را نمی توانیم بشناسیم .

>>>   ظاهر قدیر:
قیام ملی روز پنجشنبه از سوی مردم افغانستان ستودنیست، با این قیام آخرین مشت را بر فرق حکومت خواهیم زد؛ و رهبران و جامعه جهانی خواب برده را بیدار خواهیم کرد.
من با تمام حامیانم در خط اول این قیام حضور خواهم داشت.

>>>   Bagramian
مسعود با یک مُشت جانش با جیب خالی توانست در برابر پر قدرت ترین ارتش جهان ده سال ایستاده گی کند و سر انجام آن را شکست بدهد و از کشور براند آیا، عطا محمد نور با تنه و توشته دومتری خود با جیب پر نمی تواند ارتش ده هزار نفری نه چندان مجهز ناتو را اگر آنها واقعآ از رژیم طالبی و داعشی کنونی نشسته در ارک در برابر او حمایت کنند شکست بدهد!؟

>>>   Safaa
ظاهر شدن نا به هنگام اين دو فاشيست نشان ميدهد كه انجام انتحاري هم براي به كرسي نشاندن حرف هاي اينها صورت گرفته است.
اگر عطا دور نشد پس انتحار ميكنند و انفجار ميكنند و خليل زاد ميايد و جلالي سر بلند ميكند تا فشار بالاي عطا بيشتر گردد. حالا معلوم ميشود كه سوچ انتحاري در دست كي ها است. مگر كور خوانده اند.

>>>   این مردم است که50 سال میشود خاموش نشسته و نگاه میکنند پس چنین مردم سزاوار چنین وضعیت استند

>>>   Azimi
ببینید که اینجا همه خون است، ماتم است و آه و ناله و کابل در آتش افروخته شده توسط این جانیان خون آشام مزدور میسوزد .
اینها حادثه را خلق میکنند تا به اهداف شوم قبیله یی خود برسند.
پیام این لابی مزدور یهود صفت نشان میدهد که ، او منتظر این انتحار بوده تا یکبار دیگر صدای پر از بغض، حیله و پر از نیرنگش را بلند کند و بجای خجالت به نور بلخ پیام بفرستد و از او بخواهد که از مخالفت دست بردارد .
ده کجا و درختها در کجا.
انتحار را شما ، غنی، اتمر و طالبان سازماندهی میکنید و مقصر دیگرانند؟
این یعنی اوج رذالت و پست فطرتی آدمکهای فروخته شده چون خلیل زاد ، جلالی و ...را آشکارا میسازد.
کسی از این جواسیس بپرسد
این شما نبودید که با هزاران حیله و نیرنگ همین ها را بر سرنوشت ما حاکم ساختید؟
این شما ها نبودید که شهروندان افغانستان را به درجه ها تقسیم کردید و اکثریت و اقلیت را در گوش شان زمزمه میکردید؟
طالب و گلبدین را مگر شما دوباره احیا نکردید؟

>>>   حکومت از داعش و طالب بضد مردم و نیروهای سیاسی رقیب خود استفاده میکند و تمام انتحاریها از امنیت ملی و ارگ رهبری میشوندو ارگ غنی از داعش و طالب برای بقای خود در قدرت کار میگرد و مردم را میترساند

>>>   غنی سوگند یاد کرده است که تا ولایات شمال را تخریب و مردم شمال را نابود نکند هیچ توجه به امنیت مردم کابل ندارد این مردم کابل چرا از امنیت و بازسازی در شمال حمایت میکنند او مردم بدانید که استانکزی صاحب و اتمر صاحب اگر اعصاب شان تور بخورد تمام مردم افغانستان را توسط انتحاریهای خود قتل عام میکنند

>>>   حکومت و مردم از هم جدا بوده اند و مردم تصمیم بگیرند که تغییرات بیاید .
زره

>>>   آنچه که امروزازبارسنگین جانی ومالی قربانی میدهیم پیامد برخوردقومیتی ارگنشینان وسیاست گذاری اشتباه غنی ودارو دسته امنیتی اش میباشد.باگذشت هر روزمردم باشرف باعزت ووطن دوست ما تلفات سنگین را ازلحاظ جانی ومالی به جا میگذارند که دیگر قابل تحمل نخواهد بود ومردم این چهره های کاذب که فاقد وجدان سالم و تعقل سالم سیاسی میباشند شناسایی دقیق نموده اند ومردم خواهان یک قیام سر تاسری به خا طر نا بودی این حکومت ظالم وخونخوار هستند


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است