خلیلزاد بدنبال چيست؟
 
تاریخ انتشار:   ۱۲:۳۸    ۱۳۹۶/۱۱/۷ کد خبر: 145620 منبع: پرینت

گفته مي شود خلیلزاد سفیر و نماینده اسبق جورج دبلیو بوش و مشاور رییس جمهور ترامپ براي افغانستان ظاهرا در نقش ميانجی برای حل اختلافات اجرای توافقات بعمل آمده در اواخر سال 1395 ميان هيات رييس جمهور غني و عطا محمد نور رييس اجراييه جمعيت اسلامي و والي بلخ وارد كابل شده است.

او سياست ورزي است زيرک، كهنه كار و با تجربه كه از گذشته هاي دور در تعاملات و معادلات سياسي آمريكا و شكل دهي سياست آن كشور در قبال افغانستان نقش داشته است كه بيشتر به علت تبارگرايانه بودن ديدگاه هايش نقش او در افكار عمومي منفي تلقي شده كه منجر به بي ثباتي سياسي روز افزون، بازگشت دوباره طالبان در بازي نظامي سلطه و بحران اعتماد قومي سياسي در جامعه گرديد.

او كه براي نامزدي در انتخابات 2014 رياست جمهوري با راه اندازي اتاق هاي فكر و هسته هاي انتخاباتي در برخي از ولايات و پرداخت هزينه هاي مالي برنامه ريزي كرده بود با مخالفت شديد مرحوم مارشال فهيم فقيد كه گفت: «مگم مه مرده باشم كه خليلزاد در اين كشور رييس جمهور شود.» مواجه شد. همين بود كه برنامه نامزدي اش بهم مي خورد و مارشال فهيم نيز در آستانه انتخابات به طرز مرموزي از اين دنيا رحل سفر مي بندد.

با آن هم نقش خليلزاد در تعاملات انتخاباتي آن دوره قابل تامل مي باشد او متكي به اسناد استخباراتي و امكانات مالي دست داشته ارباب، جنرال رشيد دوستم رهبر جنبش ملي را كه قرار بود يک جا با استاد محقق رهبر حزب وحدت اسلامي از متحدين ديرين و استراتژيک اش به هم پيماني با داكتر عبدالله و تيم اصلاحات و همگرايي بگرايد، با نشان دادن باغ هاي سبز و سرخ هم پيمان تيم تحول و تداوم رييس جمهور غني ساخت.

حالا اين روزها گرچه معادله ها در آمریکا، منطقه و افغانستان تغییر يافته و راديكال شده است عليرغم آن به نظر مي رسد خليلزاد تحت پوشش زدودن بن بست و كاهش تنش در تطبيق توافقات رييس اجراييه جمعيت اسلامي با ارگ رياست جمهوري وارد كابل گرديده اند اما فكر نمي كنم كه او فقط به همين خاطر سفر كرده باشد بلكه در واقع دنبال يارگيري و نظرسنجي است براي نامزدي اش در پست رياست جمهوري آينده.

او در اين سفر تلاش خواهد نمود تا اعتبار از دست رفته اش در افغانستان را ترميم كنيد و ميزان نفوذ اش را در حل معضلات و بحران هاي داخلي افغانستان به رخ اداره رييس جمهور ترامپ بكشد فرصت و امتيازي كه رييس جمهور كرزي نخواست در اختيار او قرار گيرد كه موجب بروز انتقادات شديدي عليه سياست ها و رفتارهاي او نه تنها در افغانستان بلکه در آمریکا گردد و متهم به عامل ناكامي سياست هاي آمريكا در افغانستان شود.

خليلزاد تا حالا طي اين سفر خويش در مجالس غیررسمی با سخنان احترام آميز از استاد عطا محمد نور یاد کرده است و از نفوذ مردمی او خوب باخبر است و در گام نخست تلاش خواهد ورزيد كه اعتماد نور را بدست آورد تا به راحتي بتواند پست معاونيت اول را در چارچوب طرح نامزدي اش براي احراز پست رياست جمهوري آينده به او پيشكش كند. انتظار مي رود كه نور پيشنهاد او را معكوس مطرح كند و خيال رهبري دولت آينده را از سر اش بيرون ساخته و پيشنهاد معاونيت اول خود اش را در ساختار رياست جمهوري آينده به او بدهد يا اينكه نه پيشنهاد معاونيت رياست جمهوري خليلزاد را خواهد پذيرفت.

خليلزاد در زمان ماموريت اش در افغانستان از سه گزينه تشویق، تطمیع و تخویف در تعامل با رهبران و شخصیت سياسي نظامي و قرار دادن آنان در خط منافع آمريكا كار گرفته است كه غالبا نتايج معكوس را در قبال داشته است.

توریالی غیاثی


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
خلیلزاد
آمریکا
نور
ماموریت
نظرات بینندگان:


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است