مشروعیت این دولت به تارمویی بند است
 
تاریخ انتشار:   ۱۲:۲۶    ۱۳۹۶/۱۱/۷ کد خبر: 145617 منبع: پرینت

وقتی قانون اساسی در سال 2004 به عجله تصویب شد بارنت روبین کارشناس آمریکایی طی مقاله ای گفت که "مردم افغانستان یک فرصت تاریخی را از دست دادند".

شکایت روبین این بود که به اقوام افغانستان فرصت کافی داده نشد تا مشکلات تاریخی شان را حلاجی و ریشه یابی کرده و یک راه حل دایمی از طریق یک قانون اساسی واقعبینانه برای اقوام کشورشان بنیان کنند. مقصد روبین غیرمستقیم تلاش تمامیت خواهانی بود که به سرکردگی زلمی خلیلزاد یک قانون اساسی بیکاره و فاشیستی را از طریق تطمیع یا تخویف با عجله بر گرده ملت سوار کردند.

آمریکایی ها که ناخواسته و بدون برنامه داخل قضیه افغانستان شده بودند مشوره خلیلزاد انگلیسی زبان و نازدانه را خط قران فکر کرده و با او همسو شده بودند تا اینکه گند این نظام خیلی زود از آب بر آمد و غربی ها هم متوجه شدند که اشتباه بزرگی صورت گرفته است.

روبین می گفت که نظام پارلمانی و غیرمتمرکز به خیر افغانستان است ولی کسانی چون خلیلزاد خیلی زیرکانه استدلال می کردند که درست است که نظام غیرمتمرکز و پارلمانی خوب است ولی چون حالا کشور خیلی تکه تکه است افغانسان برای چند صباحی نیاز به یک نظام ریاستی و متمرکز دارد و وقتی ثبات احیا شد نظام غیر متمرکز و پارلمانی که مشکلی ندارد.

مارشال فهیم و داکتر عبدالله بخاطر تطمیع یا نادانی هم با آنها همسو شدند. حال که خر تمامیت خواهان از آب گذشته است شراکت قدرت چه که حتی یکی از والیان باکفایت و خوشنام را هم تحمل کرده نمی توانند. همین خلیلزاد که تمام فرصت های آمریکا و افغانستان را به هدر داده است دوباره برگشته و هنوز هم اکت وایسرای آمریکا می کند درحالیکه ایشان نه نزد آمریکایی ها دیگر کدام اعتباری دارد و نه هم سال 2001 است که یگانه انگلیسی خوان و چیزفهم این ملت خلیلزاد باشد.

توصیه برای تاجیک ها و جمیعت:
اول: خلیلزاد را تحویل نگیرید چون نه تنها که نمایندگی از کسی نمی کند بلکه آزموده را آزمودن خطا است.
دوم: اتحاد تان را حفظ کنید و هم قدرت مردمی تان را به نمایش بگذارید تا زورتان را لمس نکنند به چند شعار و جلسه زیر سقف وقتی نمیگذراند.
سوم: بزرگترین شرط آن باشد که تا غنی است عطا والی خواهد بود چون تمام توطیه بالای این است که پای استاد را از بلخ بکنند.

چهارم: از بیانیه های جسته و گریخته و متناقض آمریکایی ها نترسید. آمریکا تاثیر و حجم حوزه سیاسی تان را نیک می داند. هشتاد درصد سربازانی که در خط اول جبهه علیه تروریزم قربانی می دهند از حوزه شما اند. آمریکا این را نیک می داند. این ماییم که در نبود سازماندهی به جای زور آزمایی خیابانی زور خود به زنان خود نشان می دهیم. لطفا سریع تر به فکر سازماندهی و لشکرکشی مدنی و خیابانی شوید.

پنجم: بزرگان تاجیک و جمیعت برای داکتر عبدالله هشدار دهند که از هر گونه همسویی با توطیه فاشیسم خودداری کند در غیر آن گله از خود کند چون مشکل او با عطا تا اندازه زیادی شخصی است که نباید به تباهی قوم بیانجامد. بزرگان پنجشیر لطفا در این کار خیر بیشتر از دیگران پیشتاز شوید.

ششم: افغانستان تا یک یا دو سال دیگر مواجه به بحران خیلی عظمیی -حد اقل سیاسی- می شود. در نبود پایگاه مهمی چون بلخ به رهبری استاد عطا این عقبه مهم استراتژیک در اوج آن بحران به دست دشمن خواهد بود. لطفا خود را خلع سلاح نکنید هیچ معامله و تعهدی جای این خلا را پر نخواهد کرد.

هفتم: اگر فشار غربی ها زیاد شود جمعیت با پیش کشیدن استعفای صلاح الدین ربانی ابتکار را به دست گرفته و توپ را به میدان آن ها بیاندازد. مشروعیت این دولت به تار مویی بند است و تهدید به خروج جمعیت از دولت این دولت را از پا خواهد انداخت.

هشتم: اتحاد، اتحاد، اتحاد، اتحاد، اتحاد و اتحاد.

منان ناصح


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
جمعیت اسلامی
آمریکایی ها
خلیلزاد
نظرات بینندگان:

>>>   Sakhizada
حقیقت را گفتی،
به راستی تا کی زلمی .....زاده برای ملت شریف افغانستان قبیله انتهاری را تعین کند و بالای مردم حاکمیت کند یک سال غفلت هزاران سال زیر یوغ پشتونیزم رفتن
یک سال حمت بکار دارد و هزاران سال دیگر مردانوار زندگی کن نه پیش خود خجالت و نه پیش فامیل خجالت و نه پیش خاک خجالت تاکی ملت مسلمان افغانستانی یتیم یک کتله کوچک و فرسوده باشد از برای خداوند بیدار شوید تاکی در خواب غفلت میباشی وطن حیثیت ناموس را دارد این .........ها خراب اش کردند اولاد های تان را به نام این وآن کشته روان هستند ، امروز نان خوردن، را برای خود و برای صغیر اولاد هائ خود نداری خلاصه زندگی شیرینت را تلخ ساخته و همه‌ی مسلمان افغانستان را یک قبیله ای کوچک در گرو خود گرفته تمام روز بیش 200 نفر از ما قربانی میگیرند ما هنوز هم در مقابل اینها دست بر حالاشه نشستیم چرا تاکی فقط
در مقابل این استبداد ایمان حمت و مردانه گی بکار است، مثل استاد عطا محمد نور رهبر ایمانی و جدانی ملت مسلمان افغانستان

>>>   اگر بجای عطا محمد باشم. در مشورت با جمعیت.. به خلیلزاد می گویم، دستت خلاص هرکاری که می کنی، بروید و بکنید. حالی ما ببینیم که شما و تمام پشتونیزم و آمریکا چی قدر وزن دارید. هیچ کسی، هیچ غلطی نمی تواند. ما غرب را دیدیدم و می دانیم که چی قدر شاریده است. عطا محمد، با تو هستیم. تو فقط ایستاد باش!!

احمد_شاه_فرید

>>>   نفی موحد حنفی موحد
حالا یک چیزرا خلیل زاد بداند محاسبه که کرده اشتباه است این دوره دوری 2001 نیست بلکه دوره‌ای 2018 است یعنی 2001 جمع 17 میشود 2018 بناء محاسبه خلیل زاد 17 سال اشتباه بوده تا عوض که به دیگران توصیه میکند که 2×2=4بهتراست خودش دقیق شود چون اوخام باخته واستاد عطا پخته شده 2001×17=2018است یعنی تمامیت خواهی وپشتونزم ناچل شده

>>>   Toghyan
اقای خلیل زاد! سخنان پرخاشگرانه ، تحمیل گرانه جانبدارانه وتهدید آمیز شمادرنقش ویسرا ، دیگردرمیان مردم افغانستان رنگ باخته و ارزش ندارد، اینجا عراق نیست ، افغانستان است، به مردم زور نشان ندهید، اتکا به قدرت زوروترفند دست یازیدن درین سرزمین شکست خورده است.

>>>   طا صفوی
من مطمین هستم که شناخت واژه ای شرم وشرف برای خلیلزاد بیگانه است...!
-------------------------------------------------------------------------
وقتی انسان به زندگی ننگین بار این متعصب سادیست پیشه ازجنایت بشری خاومیانه گرفته الی افغانستان متوجه میشود ، درمیابد که شباهت به گرگ درنده دارد که هرگزاز شکار برای طعمه خویش از هیچ شیوه دریدن وپاره کردن درضمن اینکه تاپای مرگ دست بردار وخسته نمیشود ، حتی درجبین اش شرمی و درقاموس زندگی اش حیای وجود ندارد. اگروجدانی داشت اخلاقآ وی حق ندارد و نباید دیگر به این سرزمین سفرمیکرد ، زیرا وی بقدرکافی جنایت نابخشودنی درحق مردم این جامعه انجام دا ده است ... اگر حیثیتی میداشت رسما از عملکرد خاینانه وزخم های بجامانده خویش درمقابل مردم افغانستان معزرت میخواست ، ولی معلوم میشود که " چشم نیست چوقوری است.." شما به کمترین نمونه ای جنایت تاریخی وی که به زخم خونین تبدیل شده است توجه بفرمایید :

1 - معرفی نمودن جانی ترین یک هیولایی قرن همتبارش ( حقانی) درقصرسیاه نزد ریگن ( پیشوایان دین وآخرت ) به مثابه " آزادیخواهان".
2 - مبتکرین وبرنامه سازان کشت « تخم» دهشت افگنی به اسم القاعده ، طالب ، مجاهد تحت فرمان ، داعش.....
3 - طراح به راه انداختن جلسه ننگین " بن ".که عاقبت اش جنایت تاریخی آفرید.
4 - بانی لویه جرگه وتحمیل قانون « قبیلوی»زیر نام قانون اساسی.
5 - طراح برنامه خلع نظامی وخلع قدرت بنام DDR , و PDR مقاومتگران غیر افغان.
6 - مداخله عریان وآشکاردر سه دوره انتخابات وبا زیر پا نمودن تمانم معیارهای اخلاقی ودیپلوماتیک به نفع یک تبار.
7 - دست داشتن درقتل های زنجیره مقاومتگران.، توطیه وتهدید علیه رهبران بانفوذ کشور.
8 - گند بجامانده درعراق....
باورکنید این گندی که وی تا اکنون درکشور ما و بسا کشورهای دیگر بجا مانده است ، بدون شک به این سادگی که تعفن اش منطقه وجهان را اذیت میکند رفع نخواهد گردید ومتیقین هستم که مهار کردن این تعفن که ویروس اش ساری است نهایت مشکل است وچه رسد به اینکه بازهم این درنده هوایی شکار دیگری برسرش زده است.؛ درحالیکه هنوز زخم های خونین بجا مانده مرحم نگرده است ...
واقعآ هر انسان باشرف وباوجدان ازاین بی حیایی وجنایت بشری خجالت میکشد ؛ ولی خلیلزاد هنوز که هنوز به این جنایت بیشرمانه ادامه داده و گویی که هیچ اتفاقی رخ نداده است.
طوریکه معلوم مبشود بازهم به جنایت دیکری کمر بسته اند... ، بنآ من ازتمام مردم شریف وخصوصآ مقاومتگران امروزی که برای عدالتخواهی کمرهمت بسته اند خواهش میکنم که برای این گرگ درنده دیگر مجال شکار نداده وهمبتگی خویشرا تا پیروزی حفظ کنید.

>>>   Parwani
طرف داران ع وغ خجالت بکشند ومرک برایشا ن چور وچپاول کنید که مرک تان نزدیک است وخلیل زاد مرک موش بخورد تا مردم از شر شان خلاص شوند

>>>   کاش ما تاجک هام یک رهبر میداشتیم که دزد نمیبود وما با افتخار می گفتیم زنده باد پیروز باد سربلند باد ،حالا نام هرکس را بگریم او دزد است

>>>   منافقرا هرگز نباید تحویل بگیرد استا عطامحمد نور اکنون بیک رهبر همه شمول گردیده و مربوط بیکقوم و سمت و حزب نیست بلکه مربوط بتمام اقوام و احزاب سیاسی و همه شمول در کشور ما است و هدف اقای نور اتحاد و اتفاق و خیر و فلاح مردم وپیش رفت و ترقی کشور و دوری از تعصب و خود کامگی و تکبر و غرور و باداری است خدمتگذاری را وجیبه شرعی و قانونی دولت به ملت میداند و از بالا تا پایین کار کنان دولت و حکومت را خدمتگذار مردم میداند نهاقا و بادر مردم چیزی که امروز در حکومت وحدت ملی جریان دارد اقای وباداری بالای مردم کشور ما .

>>>   توصيه به اشرف غني هر چه زودتر کار حزب جميعت اسلامي طرفداران ملا عطا را خلاصی کني.

موسن

>>>   همه جنایتکاران بشمول خلیلزاد .. زنجیری امریکا که مانع زعامت اعلیحضرت محمد ظاهرشاه شدند قاتلین اصلی هر افغان اند که توسط طالبان ، این پیروان
مجاهدین ، شهید میشوند.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است