عوامل و تبعات بيكارى در يک كشور
 
تاریخ انتشار:   ۱۲:۱۳    ۱۳۹۶/۱۱/۵ کد خبر: 145528 منبع: پرینت

نادر نادرى ریيس كميسيون اصلاحات ادارى و خدمات ملكى اعلان كرد كه براى 18 هزار بست ملكى (فرصت شغلى) بيش از 280 هزار تن تقاضاى كار داده اند.

اين يعنى سطح بالاى بيكارى در كشور آن هم در ميان طبقه ى تحصيلكرده كه بر اساس اين ارقام براى هر بست كارى پانزده تن متقاضى وجود دارد. سوال اين است كه از نقطه نظر علم اقتصاد بيكارى چگونه پديده اي است؟ علل و عوامل آن چيست؟ پيامد و تبعات آن در يک جامعه چطور است؟

اقتصاد به دو بخش تقسيم مي شود: اقتصاد كلان و اقتصاد خرد.

اقتصاد کلان به مشکلات اقتصادی از نقطه نظر ملی می‌ پردازد و در نقطه مقابل اقتصاد خرد قرار دارد که بیشتر حالت انفرادی دارد. اقتصاد خرد كه شامل سه تیورى، توليد كننده، مصرف كننده و بازار است به بررسی قيمت‌ ها، مقدار خريد، فروش، هزينه، درآمد و غيره در سطح بازارهای فردی می‌ پردازد اما دامنه اقتصاد كلان بسيار گسترده و مشتمل بر نظريه‌ های عرضه و تقاضا، سرمايه‌ گذاری، توليد، درآمد، اشتغال، بيكاری، تورم، مصرف، سطح عمومی قيمت‌ ها، نظريه‌ های پولی و نرخ های بهره، سود، هزينه‌ ها و وام ‌های دولت، كسری بودجه، تجارت خارجی و به‌ طوركلی شامل مجموعه سياست‌ های مالی و پولی و رشد اقتصادی و حتی پيش بينی تغيير آنها در آينده است. ‌

بيكارى از مقولات اقتصاد كلان است. اندازه‌گیری نوع و میزان بیکاری در یک کشور یکی از شاخص‌ های اساسی برای سنجش عملکرد اقتصادی یک دولت می‌ باشد. تغییر در نرخ بیکاری نشان‌ دهنده یک رکود اقتصادی است که اثرات آن می‌ تواند دیگر متغیرهای اقتصادی را نیز تحت تاثیر خود قرار ‌دهد. كاهش اشتغال و بالا رفتن نرخ بيكارى در كشورهاى با ثبات می‌ تواند به دليل کاهش تقاضا مربوط باشد.

در چنین حالاتى بسیاری از شرکت‌ ها کارکنان اضافی خود را به منظور تلاش برای صرفه‌ جویی‌ های مالی اخراج می‌ کنند و بدین ترتیب نرخ بیکاری افزایش می‌ یابد اما دلايل عمده بيكارى در كشور ما به ناامنى، جنگ داخلى، عدم ثبات اقتصادى، وابستگى به مساعدت خارجى، نگرانى از سرمايه گذارى و تا حدودى هم به عوامل جانبى فساد ادارى، اقتصاد مافيايى و علل و عوامل متعدد ديگرى برمى گردد كه باز هم مرتبط با ناامنى است.

بيكارى باعث كاهش تقاضا مي شود زيرا ماداميكه فرد بيكار به عنوان مشترى امكان خريد را ندارد تقاضای کلی برای کالا نیز کاهش خواهد یافت كه بدين ترتيب تعادل ميان عرضه و تقاضا در نظام اقتصادى بهم خورده، اثرات نامطلوب خود را نه تنها بر ساير متغيرهاى اقتصادى بلكه بر كل اقتصاد كشور نيز به جا مى گذارد.

پيامدها و تبعات بيكارى در جامعه:

1- احساس بى ارزشى را در بيكاران افزايش مى دهد.
2- فقر و تنگدستى را گسترش مى دهد.
3- بيكارى زمينه ساز جرم و جنايت است.
4- بيكارى از عوامل رو آوردن به اعتياد است.
5- بيكارى دليل فرار نيروى بالقوه كار به خارج از كشور است.
6- بيكارى باعث ركود اقتصادى و عقب مانى جامعه مي شود.

محمدعارف منصوری


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
بیکاری
جوانان افغانستان
نظرات بینندگان:

>>>   آزادی AZADI
خبر تازه:

چرا خلیل زاد دست و پاچه شده به کابل رسید
چرا هیت مزاکره کننده ارگ ۱۸۰ درجه تغییر نمودند
چرا هیت مزاکره کننده ارگ خصوصا اتمر عزر ‌و زاری را شروع نموده اند

یک خبر خیلی مهم .
چند روز قبل شخص بنام شیرخان منگل ریس استخبارات شبکه حقانی کابل امده و انس حقانی را نیز از زندان کشیدند سه شب در ارگ بودند همراه اتمر استانکزی و غنی پیمان بسته کردن که استاد عطا محمد نور را شبکه حقانی انتحار کند در بدل اش حکومت انس حقانی را رها میکند.
این خبر از یک طریق به رحمت الله نبیل رسیده و او استاد عطا محمد نور را خبر ساخته و پلان غنی و تیم اش ناکام شد حمله بالای کانتیننتال را هم شیرخان منگل طرح ریزی کرد و حتی در جریان عملیات در طول ۱۶ ساعت انتحاری ها با شیرخان در تماس بودن .
حال حکومت چون فهمیده راز از طرف نبیل فاش شده پلان دستگیری اش را داشتند ولی او جون با امریکا است و روابط بسیار نزدیک با آنها دارد نتوانستند دستگیر اش کنند و ممنوع الخروج اش اعلان کردن تا کنون نبیل ۳۲ بار با cia دیدن کرده
حال که دسیسه شیطنت و پلان شوم ارگ ناکام شد دست و پاچه شده
خود به حرام زاده و تضرع شروع نموده
خلیل زاد را بخاطر میانجیگری از امریکا خواسته
این حرام زاده های شیطان زیر هر کاسه شان هزاران نیم کاسه های شیطانی وجود دارد
هرگز و‌ و هرگز با قسم خوردن ها سرخم کردن و حرام زاده گی های اینها نباید باور کرد

>>>   اقتصاد بی پلان دچار جنگ است اما برای ایجاد اردوی جنگی ارزان مناسب است .
خداسیز


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است