کمیسیون انتخابات، ارگ دوم غنی
زمانیکه اعضای کمیسیون، رییس دبیرخانه، معاونان، روسای مرکزی توسط رییس جمهور انتخاب می شود دیگر چه انتظار از انتخاباتی است که از سوی ارگ مدیریت و اجرا می شود؟ 
تاریخ انتشار:   ۱۲:۴۶    ۱۳۹۶/۱۱/۴ کد خبر: 145461 منبع: پرینت

به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان (afghanpaper)، کمیسیون انتخاب برای رییس جمهور ارگ دوم است به عبارتی بر کل بخش های این نهاد چنان سلطه ای از سوی غنی حکم فرما می باشد که انتخابات اگر برگزار شود با مدیریت دقیق و همه جانبه از سوی حکومت خواهد بود، حال، آرای مردم چگونه در این میان تاثیری خواهد داشت؟

اعضای هفت نفره کمیسیون انتخابات، رییس دبیرخانه در کنار معاونان، روسای مرکزی و ولایتی از سوی شخص اشرف غنی انتخاب می شوند و مسوولیت برگزاری تمامی انتخابات و همه پرسی ها در افغانستان به عهده این کمیسیون است.

مسیر نفوذ و سلطه ای که به مانند تمامی نهاد و بخش های مهم حکومت حکم فرماست و از فیلتر قومیتی ارگ می گذرد و این سیستم آلوده به فساد سبب شده در نبود معاون اول ریاست جمهوری، انزوای ریاست اجرایی، وزرای تهی از اختیار و وزارت خانه های با سرپرست هیچ خلل در حکومت وارد نشود.

به این گونه که از مهم ترین تصمیم های حکومتی گرفته تا بخش های کوچک با نظارت اشرف غنی فعالیت و ارگ نشینان نیز تمامی هزینه و زمان را صرف به حاشیه راندن مخالفان درون حکومتی دیگر اقوام می کند و آنچه باقی می ماند، حاشیه امن برای آن عده پشتون های خودی که وابستگی، مهم ترین دلیل به مقام رسیدن آنها می باشد که نمونه بارز آن، وزارت دفاع است و جابه جایی ها در کمیسیون انتخابات.

قانون شکنی و ایجاد تنش و چند دستگی در قدرت به حدی رسیده که اصلاحات انتخاباتی و توزیع شناسنامه های الکترونیک به عنوان خط قرمز مقام های رده بالای مخالف نیز از اولویت در لیست خواست ها به پایین کشیده شده به طوری که حتی امید برای برگزاری انتخابات بدل به یاس می شود.

هرچند انتخاب رییس کمیسیون انتخابات جز اختیارات اعضای آن می باشد اما با وجود گزینش هاشمی به جای احمدزی از سوی اشرف غنی، همچنان باید در انتظار دستور ریاست جمهوری باشند در حالی که دبیرخانه به عنوان بازوی اجرایی نیز بدون رییس است.

نقش دبیرخانه با توجه به دایره اختیارات گسترده از امور اداری، مالی و اجرایی با بیش از 800 کارمند به گونه ای که بنا به قانون در برابر کمیسیون پاسخگو می باشد اما همین قانون صراحتی در برابر سرپیچی ندارد، نقص های بیشمار که توسط عده ای منفعت طلب در قانون تدوین شده و راه را بر هر عمل فراقانونی باز گذاشته است.

اعضای گزینش، کمیسیون انتخابات، دبیرخانه و مقام های ارشد دبیرخانه توسط رییس جمهور انتخاب و سپس انتخاباتی برگزار می شود که چنان غرق تقلب و معامله می باشد که با نام "گوسفندی" رسوایی بزرگ به بار می آورد و از دل آن اشرف غنی به قدرت می رسد و این چرخه همچنان ادامه دار است.

رهبران قدرتمند دیگر اقوام در حمله از سوی ارگ از مقام برکنار و در تهدید حذف کامل، راهی جز مقابله همه جانبه با رییس جمهور ندارند، اگر چه دوستم در این میان با اشتباهات فاحش سیاسی از اتحاد با غنی به زوال کشیده شد همچنان نیز جبهه مقتدرانه ای در برابر برکناری عطا از بلخ نداشته و چشم انتظار پیشنهاد بزرگ از سوی ارگ است و معامله ای دیگر که می تواند پایانی برای وی باشد.

در همین راستا، عطا محمد در میانه نبرد با غنی اشاره به نامزدی در انتخابات آینده ریاست جمهور کرده است و تنها تکیه گاه خود را حزب جمعیت معرفی می کند اما در مدیریت پیچیده انتخابات از سوی ارگ باید حمایت گسترده ای تری از این حزب و قومیت تاجیک کسب کند تا غنی با هیچ روشی قادر به حذف وی نباشد.

با وجود حمایت حکومت کرزی و کمیسیون انتخابات از اشرف غنی در انتخابات ریاست جمهوری گذشته، دامنه حمایت قومیتی و سیاسی عبدالله به میزانی بود که از حکومت گرفته تا امریکا مجبور به تقسیم قدرت میان دو نامزد با نام دولت وحدت ملی شدند.

این تجربه نشان می دهد که با وجود یک کمیسیون انتخابات تحت نفوذ غنی و حمایت همه جانبه امریکا از وی، عطا محمد نیز به مانند عبدلله اگر به حمایت گسترده مردمی و سیاسی دست یابد توانایی پیروزی در انتخابات را دارد هرچند راهی بس دشوار با چالش های بیشمار پیش رو است.

و در این میان با وجود سلطه گری غنی بر کمیسیونی که حتی تهی از اختیار تعیین رییس و انجام وظیفه می باشد اما خللی در برگزاری انتخابات آینده پارلمانی و ریاست جمهوری وارد نمی شود زیرا ارگ هم مدیریت می کند و هم برگزار کننده است و مهم ترین آن: نمایندگان و مقام هایی که از قبل گزینش شده اند.

کد (18)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
کمیسیون انتخابات
ارگ
غنی
نظرات بینندگان:

>>>   Arianfar
به سر نازنین تان سوگند، من از شگردهای ملک خداداد افغانستان سر در نمی آورم. اشرف غنی افسران مجرب بالای 55 سال را به بازنشستگی سوق می دهد، اما عمو ۸۰ ساله خود را سفیر می سازد و در این اواخر آقای عمر سلطان را که می گویند زمانی گیتار نواز بوده و 80 سال دارد، به عنوان سفیر در یونان گماشته است. به راستی که شایسته سالاری و قانون مداری در ملک خدا داد بیداد می کند. سال پار دو تن از دیپلومات های ورزیده و سابقه دار کشور استاد داوود پارشهری و استاد غیرت را به دلیل رسیدن به سن تقاعد، بازنشسته ساختند. اما امسال یک پیردمرد کهنسال را سفیر می سازند.

>>>   اعضای کمیسیون انتخابات!
با خبر که یک دزد به کمیسیون آمد.اگر شما دزد نیستید، بخصوص خانمها هنگام سرمه کردن چشمهای شان احتیاط کنند که این دزد حتی "سرمه را از چشم میزند".
این دزد از جانب یک سر دسته دزدان به غنی س

>>>   بقیه گزشته

سفارش شده است.

>>>   خیلی‌ها دوست دارند مورد تبعیض قرار نگیرند، تعصب علیه‌شان اعمال نشود، حق‌شان تلف نشود، با بقیه برابر باشند وووو اما خیلی‌ها حاضر نیستند برای برداشتن/رفع این موانع و ناملایمات، وارد میدان مبارزه شده و هزینه بدهند. وقتی این جماعت حاضر نیستند هزینه بدهند، منطقی آن است که مانع کسانی که دست و آستین بر زده و برای تحقق برابری می رزمند نیز نشوند. این که نه خود دوست دارند متحمل هزینه شوند و نه دیگران را اجازه‌ی مبارزه می‌دهند، نهایتِ بداخلاقی و دور از ارزش‌های انسانی است - خصوصاً کسانی که به دلیل اختلاف سلیقه‌ با x ویا y می خواهند یک پروسه را متوقف کنند.

"بسم الله رنجبر"


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است