طرح نور، بهترین طرح برای نجات افغانستان
 
تاریخ انتشار:   ۱۲:۲۸    ۱۳۹۶/۱۱/۴ کد خبر: 145456 منبع: پرینت

طرح آخر نور اگر در نظر گرفته شود بهترین طرح برای نجات افغانستان از بحران کنونی است.

با گذشت هر روز وضعیت میان طرفداران ارگ و طرفداران نور پیچیده تر می گردد که اگر اندکی تغافل صورت گیرد ممکن است که سیستم فاسد و مافیای مسلط بر بخش های کوچک افغانستان که متکی به کمک های خارجی است هم از هم فروپاشد و افغانستان به سومالی دیگر تبدیل گردد. از قراین چنین بر می‌ آید که نه ارگ عطا را حذف کرده می تواند و نه هم عطا ارگ را چون ارگ امید به کمک کشورهای خارجی و گروه های افراطی قومی و مذهبی دارد و نور بالای پایگاه های مردمی که روز بروز از آن حمایت بیشتر می کنند حساب می کند.

اکنون که نور طرح فراقومی و فرا حزبی ارایه کرده است و حل مساله افغانستان را به مردم افغانستان ارجاع نموده است یک طرح سیاسی و خردمندانه است که باید به آن توجه صورت گیرد. نور برای تمام جوانب دخیل پیشنهاد می کند که دور هم جمع شوند و راه های بیرون رفت از این وضعیت را بررسی نمایند و در نتیجه یا همین حکومت وحدت ملی را وادار به خواسته های مردم کنند و یا اینکه یک اداره موقت انتقالی به وجود آورند.

واقعیت امر هم همین است که حکومت وحدت ملی از تامین امنیت شهروندان عاجز مانده است و رییس جمهور هم اعتراف می کند که اگر آمریکایی ها نباشند این حکومت تا شش ماه دیگر سقوط می کند گرچه رییس جمهور در این مورد بسیار خوش بین است زیرا در حقیقت اگر آمریکایی ها کمک های خود را قطع کنند ارگ و ارگ نشینان یک هفته هم دوام نمی آورند پس چه بهتر است که جوانب خیل در قضیه افغانستان تا دیر نشده است به پیشنهاد نور جواب مثبت بدهند و دور هم جمع شوند و طرح یک نظام غیر متمرکز و فدرالی را که بیانگر منافع تمام اقوام کشور باشد ارایه دهند.

حسن علی


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
ارگ
نور
نجات افغانستان
نظرات بینندگان:

>>>   این حرف ها هرگز بجای نمیرسد, عطا هر زمانی میخواهد یک راه حل برای حفظ بقای خود و دارایی ها خود را پیشنهاد کند در حالیکه وقتی موضوع بقا مطرح نباشد هیچ جناحی در همچو شرایط خود را برای یک طرح جدید دخیل نمی سازد. اگر اینها واقعاً خردمندانه می اندیشندند باید در ابتدا با همچو شعار پیش میرفتند و برای نجات واقعی این کشور بسا راه های وجود داشت که همه فرصت ها را خود اینها از دست دادند و حال وقتی دایره بروی شان تنگ تر شده میروه های بیشمار را پیشکش میکنند. افغانستان واقعاً در میان چند تن از زورگویان و فرصت طلبان گیر مانده. تا زمانیکه یک چرخش عظیم و قاطع رونما نگردد با این راه نمیشه سعادت را جستجو کرد. وسلام

>>>   خدا کند که همان طرح چوروچپاول دهه 70 نباشد که تا به امروز ادامه دارد

>>>   در حکومت موقت شروپساد را راه ندهند

>>>   نور اگر از خواب بیدار هم شده باشد، دیر بیدار شده است! بحران کنونی افغانستان تداوم بحران برخواسته از فعالیت غیر انسانی چندین سالۀ مجاهدین است، فراموش نکرده ایم که مجاهدین همزمان با رسیدن به حریکۀ قدرت در قدم نخست نظام امنیتی افغانستان را متلاشی نمودند، در قدم دوم زیربنا های اقتصادی کشور را غارت نموده منعدم ساختند و سرانجتم سیستم حکومتداری را نابود ساختند که تا به حال حتی امریکا نتوانسته است با همه سرمایه گذاری انگفت این سیستم را بسازد.
مجاهدین در آغاز همه را به نام کافر و ملحد از خود راندند، بهترین عناصر کارکشته در حکومتداری را از کشور راندند، مقامات لشکری و کشوری را به افراد از کوه ها آمدۀ شان سپردند، مدیریت و اداره را از بین بردند، تنها زمانی دانستند که حکومتداری و حکومت کردن مهارت فراتر میخواهد، آنگاه متوصل شدن به جذب عناصری از نظام سابق! در این امر هم صادق نبودند، از افراد کارکشته و کار فهم سابق خصوصاً در بخش امنیتی فقط تا زمانی کار گرفتند که عده ای از افراد کوهی شان را تربیت نمودند و بعد آن همه را به زباله دانی انداختند.
آقای نور هم که همواره نعره های مجاهد مجاهد را سر میزند، اینک فهمیده است که تنها با مجاهدین بجائی نمی رسد و باید همه را دعوت نماید تا در روند حکومت سازی سهیم شوند، اما از کجا معلوم که ایشان در دعوت شان صادق باشند زیرا این دعوت شان در حالی صورت میگیرد که موقف شان به خطر افتیده است و این دعوت جز ترفندی برای حفظ مقام خود شان در حکومت چیز دیگری نیست، شانس آقای نور این است که قلم عدۀ زیادی متعصب به نفع ایشان میچرخند و این هم زیاد دوام نخواهد آورد زیرا نور همیش به فکر منافع خویش است و بس، ملت افغانستان افغانستان با ثباث میخواهد نه افغانستان تکه و پراگنده.

میهن زرغون

>>>   مشوره آقاي راوي به استاد عطا
***********************

مشوره های رایگان - شماره ۶
از سرنوشت داکتر عبدالله باید پند گرفت. او در دوران انتخابات، مردم فریبی کرد. همه مسایل را صادقانه با مردم در میان نگذاشت. در ظاهر دعوای ریاست جمهوری داشت اما در اصل چوکی ریاست اجراییه را گدایی میکرد. تا آخرین ثانیه ها هم اصل قصه را به مردم نگفت. سرانجام ، همه چیز را به هیچ فروخت و به یک مقامک تشریفانی و بی صلاحیت و بی ارزش دل خوش کرد. امروز داکتر عبدالله دیگر در هیچ سوی معادله بزرگ سیاسی قرار ندارد و همه اعتبار خود را باخته است. عبدالله در حال تسلیم شدن بود ، اما از قطعه قطعه شدن و مقاومت کردن تا آخرین قطره خون سخن میگفت.
مشوره من به دوستان ( استاد عطا محمد نور) این است که اگر به راستی و واقعا اراده و توانایی ایستادگی و تا آخر خط رفتن را ندارید ، اگر در فکر و در حال معامله و (( تفاهم )) با اشرف غنی استید، صاف و روشن بگویید که ما معامله و سازش میکنیم و کدام برنامه دیگر نداریم تا مردم بار دیگر بیهوده خام طماع نباشند. این خیلی مهم است .

>>>   بهترین طــــــرح برای شـرو پساد است

>>>   تنها راه نجات افغانستان از بن بست تجزیه است و هر قومی برای خود یک کشور بسازد تا دیگر اختلافات حل رود و صلح و دوستی برقرار شود .

یوسف خان - کابل

>>>   نور هم "طرح" دارد؟؟؟؟!!! یا للعجب!!!

>>>   یک روز یک خر ، ﭘﻮﺳﺖ ﺷﯿﺮ ﺭﺍ ﭘﯿﺪﺍ ﮐﺮﺩ ، ﭘﻮﺷﯿﺪ ﻭ ﺑﻪ ﺣﯿﻮﺍﻧﺎﺕ ﺣﻤﻠﻪ ﮐﺮﺩ ، ﻫﻤﻪ حیوانات ﻓﺮﺍﺭ میﮐﺮﺩﻧﺪ براستی فکر میکردند که شیر است ﻭ خر هم غذای آنهارا چور میکرد و ﺧﻮﺷﺤﺎﻝ ﺑﻮﺩ ﻭ ﺧﻮﺷﺤﺎﻟﯽ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﺑﺎ ﻧﻌﺮﻩ ﺑﻠﻨﺪ ﻣﯽﮐﺮﺩ.
اما مدتی گذشت خر ازین کارش ﭘشیمان شد ، چراکه همه از او دوری میکردند و او تنها شده بود 😥.
اما یک ﺭﻭﺑﺎه ﮐﻪ ﻣﺜﻞ او حیله گر بود ..
ﻣﺪﺗﯽ ﻣﮑﺚ ﮐﺮﺩ
ﻭﻗﺘﯽ ﺧﻮﺏ ﮔﻮﺵ ﮐﺮﺩ
ﺩﯾﺪ ﺻﺪﺍﯼ ﺍﻭ ﻓﺮﻕ ﻣﯽﮐﻨﺪ ، صدای شیر نیست...

ﺑﻪ خر ﻧﺰﺩﯾﮏ ﺷﺪ ﻭ ﺑﺎ ﺧﻨﺪﻩ ﮔﻔﺖ :
« احمق خان ﺍﮔﺮ ﺩﻫﺎﻧﺖ ﺭﺍ ﺑﺴﺘﻪ ﺑﻮﺩﯼ ﺷﺎﯾﺪ ﻣﺮﺍ هم ﻣﯽﺗﺮﺳﺎﻧﺪﯼ ﺍﻣﺎ ﺧﻮﺩﺕ ﺭﺍ بد رقم ایلا ﺩﺍﺩﯼ !»😉
تا مرد سخن نگفته باشد ... عیب و هنرش نهفته باشد !
،
خر گفت وٰالّٰاگَه مام از این کارم لذت ببرم ، مگر چه کنم که حالی به گپ ام بند ماندم او برار ...
🙄
حال ام استاذ ما همه مردم افغانستان را یک طرف قضیه کرد و جمعیت را طرف دیگه ، کلان کلان گپا زد، مگر حالی دَ گپ خود بند مانده ، اگر نه خُداگَه در مقام ولایت برای او کدام لذت مانده باشد !
😓
چه خوب است که انسان به اندازه وَس و توان خود حرف بزند

>>>   “معلم عطا سواد سياسي ندارد.
موسن

>>>   اشرف غني مانند زهر و آفت به افغانستان است، اشرف غني دروغگو است!
خاموشی ملت در برابر رهبری حکومت فاسد وخون آشام غنی احمد زی دروغگو , آفت , آشوبگر تاسف بار است.
او مردم شریف نجیب ایمان دار، بادیانت افغانستان اگر میخواهید خود تان اسلام و ایمان تان زنده بانید این غنی احمدزی همبرگ فروش نیویارکی ، مغز متعصب ( شهود آن ـ غنی احوزی گفته بود : عادلانه بیست که 98 در صد زندانیان بگرام , گویندگان یک زبان باشند ) وهمدستان فاشیست وجنایت کارش را از ارگ عاجل بیرون کنید تا غنی احمدزی شوونیسم قبیله گرا و فاشیست ارگ را ترک نکنند اوضاع نابسامان کشور عزیز ما افغانستان بهبود نمی یابد و یک دست شوید ؛ بیل , تبر , داس را بردارید در جای زندگی دشمن دین ؛ خاک و فرهنگ پچ هزار سال نیاکان تان یورش برید.
بخاریکه همین غنی کثیف کم اصل و کم نسب این انسان بی برنامه رفاه و آسایش و مغز گنیده تعصب شیطان اقوام شریف افغانستان را بنام پشون دارانی , غلجی , اوغان , تاجیک , هزاره , از بیک و ترکمن جدا کرد بین مردم غیور دلیر شجاع مسلمان کشور عریرما نفاق قوم انداخته و هیچ کار بنیادی نکرده است.
بیـا هموطن همـدل شــویم از بهـر امن و آبادی میـهـن
هزاره تاجک و پشتون ترکـمن از این میهن
سـنی و شیـعه گلـهای یک باغ این میهن
با همدیگر پذیر ریشــه بر کنیــم بنیـاد زمامدار استبدا میهن
بیاید ملک را از دست زمامدار استبداد آزادسازیم با همدلی یکدیگر آباد سازیم
بـیـا ای همـوطن تا یار باشیم
به اهل مملکت همکار باشیم
نورعلم و معرفت سازد بری
ملک آباد وصفای رهبری
این کم اصل بی خرد غنی احمدزی بی نسب شوونیسم قبیله گرا فاشیت تا ارگ را ترک نکنند اوضاع بهبود نمی یابد. بخاطریک این مغز متعصب در نتیجه سیاست های احمقانه و عافبت نا ندیشانه با عث نفاق بین ملیت ها دامن زد بنام تاجیک پشتون , اوغان ؛ هزا ره ، ازیک و ترکمن جدا کرد . این غنی گزافه گو یی ها او بی مورد و با بی شرمی تمام به قطعات نظامی سر می زند به سخنان مسخره و بهبود و فریبنده وتکراری ،چون " من به فرد فرد شما باور دارم" می پردازد. این چه حرفیست؟!
مردم از شما اجرآت عملی در تآمین امنیت جان و مال شان ، خدمات و مواظبت رفاهی را دارند. آخر بی شرمی و بی وجدانی هم حدی دارد.

>>>   رهبران وسیاسیون بیداروآگاه دیگرکشورهای دورونزدیک ازهرنوع حکومتداری استفاده خوب ونهایی نمودند .میترسم فقط همین فدرالی مانده .ای بیچاره باز به مرض کمونیستی مصاب وازبین نرود.

>>>   فاشیزم قبیله همین حالا در ضعیف ترین و شکننده ترین حالت اش قرار دارد و مردم تمام ارزش های فاشیست های قبیله را به چالش کشیده اند، بشمول نام اوغان که هیچوقت نام ملی نشد و نمیشود، بشمول تمامیت خواهی قدرت آنها را که اگرچه از دست داده میروند، و بسیار ارزش های دیگر آنها را.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است