پای عربستان هم به پروژه تاپی باز شد
 
تاریخ انتشار:   ۱۱:۳۹    ۱۳۹۶/۱۱/۴ کد خبر: 145449 منبع: پرینت

در حالی که ترکمنستان کار ساخت خط لوله انتقال گاز «تاپی» را برای انتقال به پاکستان و هند آغاز کرده است عربستان نیز درنظر دارد تا مبالغ هنگفتی را در اجرای این پروژه بین‌المللی سرمایه گذاری کند.

پروژه خط لوله گاز تاپی قرار است گاز ترکمنستان را از طریق افغانستان به کشورهای پاکستان و هند انتقال دهد و کار ساخت این خط لوله انتقال در ترکمنستان آغاز شده است.

پروژه تاپی پس از تکمیل مراحل ساخت آن در ترکمنستان با عبور از ولایت‌های هرات، فراه، نیمروز، هلمند و قندهار وارد پاکستان و سپس هند خواهد شد. اما به دلیل مشکلات امنیتی هنوز این پروژه در افغانستان اجرایی نشده است.

بر اساس گزارش «آذرنیوز»، «مقصد بابایف» معاون نخست وزیر ترکمنستان در نشست کابینه این کشور اعلام کرد که عربستان سعودی مبلغ هنگفتی را برای سرمایه گذاری در پروژه تاپی اختصاص داده است.
وی افزود: عربستان بر اساس توافقی که در سال 2016 میلادی با ترکمنستان انجام داده قرار است سرمایه گذاری قابل ملاحظه‌ای را در این پروژه انجام دهد.

هزینه ساخت خط لوله تاپی تا سقف 10 میلیارد دالر برآورد شده است و بانک توسعه آسیایی، بانک اروپایی بازسازی و توسعه و کشور جاپان برای سرمایه گذاری در این پروژه اعلام آمادگی کرده‌اند.

در یک ماه گذشته وزرای دفاع و خارجه ترکمنستان از ولایت هرات بازدید کردند تا درباره آغاز ساخت خط لوله تاپی با مقام های افغانستان گفتگو کنند.
«سرور دانش» معاون رییس جمهور افغانستان پیش از این گفته بود که کار ساخت این خط لوله تا 2 ماه آینده در ولایت هرات آغاز خواهد شد.

این در حالی است که اجرای تاپی سال گذشته با حضور اشرف غنی، «نارندرا مودی»، «نواز شریف» و رییس‌جمهور ترکمنستان طی مراسمی آغاز شد اما به دلیل تنش‌ سیاسی بین کشورهای منطقه شاهد پیشرفت چندانی نبوده است.

عربستان پیش از این نیز برای مقابله با تحکیم جایگاه ایران در بازار صادرات گاز در منطقه تلاش کرده بود.

کد(6)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
عربستان
پروژه تاپی
نظرات بینندگان:

>>>   اینکه رئیس جمهور درین کار موفق شده واقعا برایش جای افتخار است و قابل تشکر است.
اما چگونه عربستان وارد این صحنه شده است؟ عربستان هرگز چنین فکر والا و بالا ندارد بلکه به اشاره دیگران این کار را کرده است و گرنه صد ها ملیون را به پاکستان برای تخریب هند پرداخته است.

>>>   پروژه تاپی خار چشم ایران و روسیه است و به همین مقصد فراه را ناامن ساختند

>>>   هيچ زمان عربستان دلسوز افغانستان نبوده مطمئن باشيد دسيسه اي در كار است

>>>   او آدم جاهل که میگویی ایران فراه را نا امن ساخته کدام قوم جز خود شما پشتون های جنوبی در طالبان مشارک هستید؟
اتفاقا ایران طرفدار پارسیوان ها و تاجکان و هزار است

>>>   پروژي كه با وجود پشتون ها هيچ وقت تكميل نخواهد شد.

>>>   قرار بود ایران خط لوله صلح رو بسازه و گاز به پاکستان و هند صادر کند اما پاکستان زد زیر همه چیز


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است