صادرات تسلیحات آلمانی به ترکیه متوقف می شود
 
تاریخ انتشار:   ۱۰:۲۱    ۱۳۹۶/۱۱/۴ کد خبر: 145426 منبع: پرینت

حزب سبز آلمان و مخالفان تسلیحات خواستار پایان صادرات تسلیحات آلمان به ترکیه شده اند.

ارتش ترکیه، در حمله های به عفرین سوریه همچنین از تانک های لیوپارد تولید آلمان استفاده می کند.

ترکیه از روز شنبه حمله های هوایی علیه نیروهای کرد در شمال غربی سوریه را آغاز کرده است. این عملیات موسوم به شاخه زیتون است.

یک کارشناس از ارتش آلمان در گفتگو با خبرگزاری آلمان در برلین روز دوشنبه این مساله را تایید کرد که تصاویر این عملیات نظامی تانک های تیپ لیوپارد تولید آلمان را نشان می داده است.

حالا در واکنش به حمله های ترکیه به منطقه کردنشین عفرین در سوریه و گزارش ها درباره استفاده آنکارا از تانک های تولید آلمان در این عملیات، حزب سبز آلمان و مخالفان تسلیحات خواستار پایان صادرات تسلیحات آلمان به ترکیه شده اند.

"جان گیلد مایستر" از مسوولین یک سازمان صلح در آلمان در اینباره اظهار داشته است که این مساله فورا ضرورت دارد. مایستر که سازمان تحت مدیریت وی حدود 50 سال است در زمینه صلح کار می کند در این ارتباط همچنین خواستار توقف صادرات سلاح به کشورهای شرکت کننده در جنگ یمن شده و تصریح کرد که این درست است که هیچ گونه صادرات سلاحی دیگر به عربستان سعودی، اردن، مصر و دیگر کشورهای شرکت کننده در جنگ یمن وجود نداشته باشد. بنابراین همچنین ضروری است که این کار را حالا در قبال ترکیه نیز انجام دهیم.

حزب سبز آلمان نیز خواستار یک موضع گیری آشکار دولت آلمان در قبال ترکیه و توقف صادرات سلاح به این کشور شده است.

"آگنیستکابروگر"، از کارشناسان دفاعی حزب سبز آلمان در اینباره اظهار داشته است که دولت آلمان نباید دوباره از دور نظاره گر ماجرا باشد و باید موضع آشکاری در برابر رییس جمهور ترکیه اتخاذ کند. به گفته وی توقف همه صادرات تسلیحات به ترکیه ضرورت دارد.

"کلایدیا رات"، از دیگر نمایندگان بلند پایه حزب سبز و معاون پارلمان آلمان هم انتقاد شدیدی به عملیات نظامی ترکیه در سوریه وارد کرده و اظهار داشت که آنکارا با این اقدام خود تیل در آتش تنش های منطقه ای می ریزد و به عنوان عاقبت آن دولت آلمان باید سریعا همه صادرات تسلیحات به ترکیه را متوقف کند و همچنین توافق پناهندگان با ترکیه را لغو کند.

تا به حال هم وزیر خارجه آلمان و هم صدر اعظم این کشور از این مساله اجتناب کرده اند که حمله نظامی ترکیه به عفرین را محکوم کرده و یا ترکیه را به عنوان شروع کننده جنگ اعلام کند.

زیگمار گابریل، وزیر امور خارجه آلمان تنها در یک گفت و گوی تلفنی با همتای ترک خود در این باره ابراز نگرانی کرده و بر لزوم یک راه حل سیاسی تاکید کرده است. گابریل اخیرا در سایه تلاش ها برای بهبود مناسبات با ترکیه تقویت همکاری های تسلیحاتی با آنکارا را مد نظر قرار داده بود. بر این اساس قرار شده بود که تانک های لیوپارد که در اختیار ترکیه قرار دارند مدرن سازی شوند.

رییس فراکسیون حزب چپ در پارلمان آلمان و الکساندر گراف از سیاستمداران اروپایی حزب لیبرال دمکرات آلمان هم این اقدام دولت ترکیه را یک حمله نقض کننده قوانین بین المللی نامیده و تاکید کردند که جامعه جهانی باید دولت آنکارا را متقاعد کند که به پای میز مذاکره برگردد.

این در حالی است که رییس جمهور ترکیه اعلام کرده است که قدمی از این عملیات نظامی خود عقب نشینی نمی کند.

در حالی مساله استفاده از تانک های آلمانی در عملیات نظامی آنکارا علیه سوریه می رود تا تنش های جدیدی در مناسبات بین آنکارا – برلین ایجاد کند که اخیرا مقام های 2 کشور بخصوص ترکیه روند بهبود مناسبات را در پیش گرفته بودند.

در سال های اخیر روابط بین ترکیه و آلمان به دلیل اقدامات سرکوبگرانه اردوغان بعد از کودتای نظامی نافرجام جولای 2016 در ترکیه و دستگیری بسیاری اتباع آلمانی در این کشور بسیار متشنج شده است. اما اخیرا ترکیه بار دیگر سیگنال های نزدیکی به اتحادیه اروپا را ارسال کرده و از تلاش هایش برای بهبود منسبات با بروکسل خبر داده است.

اخیرا اوضاع کمی بهبود یافته است. برخی از اتباع آلمانی از زندان‌های ترکیه آزاد شده‌اند. وزرای خارجه آلمان و ترکیه نیز در دیدار اخیر خود بر لزوم بهبود مناسبات بین 2 کشور تاکید کردند. اردوغان نیز اخیرا از تلاش های کشورش برای بهبود مناسبات با آلمان خبر داده است.

روزنامه دی ولت آلمان هم چندی پیش در گزارشی نوشت که آلمان و ترکیه تصمیم دارند همکاری‌های خود در زمینه مبارزه با ترور را تعمیق بخشند و در آینده دوباره بهتر با هم در این زمینه تبادل اطلاعات داشته باشند. در این ارتباط درباره ازسرگیری دوباره شورای مشورتی بین آلمان ــ ترکیه تصمیم‌گیری شده است.

کد(6)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
المان
ترکیه
نظرات بینندگان:


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است