اثبات دوباره آدم کشی اسراییلی ها
 
تاریخ انتشار:   ۱۱:۰۱    ۱۳۹۶/۱۱/۳ کد خبر: 145359 منبع: پرینت

خبرگزاری رویترز به نقل از 2 مسوول اسراییلی اعلام کرد که اسراییل هرگز به خواسته اردن عمل نکرده و گارد امنیتی سفارت خود در امان را که در ژوییه گذشته 2 اردنی را به قتل رسانده بود، محاکمه نمی‌کند.

یک دیپلمات اسراییلی اظهار داشت: وزارت خارجه و سرویس اطلاعات داخلی اسراییل (شین بت) عملکرد این نگهبان سفارت در امان را مورد بازبینی قرار خواهد داد و درنهایت نتایج آن را به مسوولان اردنی ابلاغ می‌کنند.

دولت اردن با اشاره به تعهد اسراییل برای پیگیری و اجرای روند قانونی پرونده این قاتل اعلام کرد، اسراییل به صورت رسمی از اردن عذرخواهی کرده و قرار است غرامتی را به خانواده‌های دو قربانی پرداخت کند.

رویترز با اشاره به اینکه سخنگوی وزارت خارجه اسراییلی در تماسی تلفنی از اظهارنظر درباره سخنان منابع اسراییلی یاد شده خودداری کرد، گزارش داد که این خبرگزاری هنوز موفق به برقراری تماسی با مسوولان اردنی برای اطلاع از واکنش آنها به این اظهارات نشده است.

اردن پس از آغاز تحقیقات در رابطه با این قتل، نگهبان سفارت اسراییل در امان را به موجب مصونیت دیپلماتیکی که داشت، به اراضی اشغالی بازگرداند تا روند محاکمه در آنجا طبق کنوانسیون‌های بین‌المللی مربوط به فعالیت‌های دیپلماتیک دنبال شود. بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسراییلی نیز در دفتر خود میزبان این قاتل اسراییلی بود. این امر خشم مردم و مسوولان اردن را در پی داشت و موجب بروز بحرانی دیپلماتیک میان دو طرف شد که بدترین بحران از زمان امضای توافقنامه صلح میان 2 طرف در سال 1994 میلادی محسوب می‌شود.

اسراییلی مدعی شد، این نگهبان برای دفاع از خود اقدام کرده و به سمت فردی که به او حمله کرده بود، تیراندازی کرد و شهروند اردنی دوم نیز در اثر اصابت یک تیر بی هدف کشته شده است.

یک مسوول اسراییلی که خواست نامش فاش نشود در گفتگو با رویترز، محاکمه این قاتل را "غیرممکن" دانست و گفت: هدف از دیگر جزییات موجود در روند توافق سازش، لغو مسوولیت قانونی اسراییل در این پرونده است. اسراییل هرگز به خانواده‌های این 2 قربانی پولی را مستقیما پرداخت نخواهد کرد اما 5 میلیون دالر به عنوان جریمه به دولت اردن پرداخت خواهد شد، از این پول برای پرداخت دیه به خانواده راید زعیتر، قاضی اردنی که در سال 2014 به ضرب گلوله یک گارد مرزی اسراییلی کشته شد، برداشت خواهد شد.

این دیپلمات اسراییلی افزود: کابینه نتانیاهو تاکنون بابت این تیراندازی عذرخواهی نکرده و تنها در این خصوص ابراز تاسف کرده است.

سخنگوی دولت اردن پنجشنبه گذشته اظهار داشت، اسراییل با ارسال یادداشتی پشیمانی شدید و مراتب عذرخواهی خود در رابطه با این حادثه را ابراز داشت. اما اسراییلی تاکید کرد میان این 2 تعبیر تفاوت وجود دارد و عذرخواهی به معنای اعتراف به گناه است.

کد(6)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
اسراییل
قتل
نظرات بینندگان:


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است