نشست ها هیچکدام به سود افغانستان نبود
نشست ها و سفرهایی که در این اواخر شکل گرفته است نه تنها گره گشای مسایل کشور نخواهد بود بلکه بر دامنه و وسعت ناهنجاری های کشور خواهد افزود 
تاریخ انتشار:   ۱۰:۱۵    ۱۳۹۶/۱۱/۱ کد خبر: 145192 منبع: پرینت

بازدید هیات شورای امنیت سازمان ملل متحد از افغانستان و نشست این شورا پیرامون افغانستان بدن هیچ نتیجه ملموسی پایان یافت. همچنانکه نشست های پیشین بی نیتجه بود.
پس از اینکه آمریکا استراتژی را در قبال جنوب آسیا مخصوصا جنگ افغانستان اعلام نمود ما شاهد سفر رییس ستاد ارتش پاکستان به افغانستان بودیم و سفر وزیر خارجه آمریکا به افغانستان و پاکستان. رییس جمهور افغانستان نیز در یک سفر رسمی به هند رفت و در مورد استراتژی تازه آمریکا صحبت کرد. این سفرها چه پیامدی داشت؟ آیا توانست دولت افغانستان را برای رسیدن به صلح کمک کند؟

به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان (afghanpaper)، احمدشاه یورش، فعال سیاسی در برنامه «راه حل» در خصوص پتانسیل افغانستان برای رسیدن به امنیت گفت: متاسفانه دولتمردان ما از پانزده سال بدینسو یک نقشه راهی را ترسیم نکردند که بتوانیم به صلح و ثبات نسبی دست پیدا کنیم و یک تعریف مشخص از صلح و ثبات در افغانستان نداشتیم. این نشست ها و سفرهایی که در این اواخر شکل گرفته است نه تنها گره گشای مسایل کشور نخواهد بود بلکه بر دامنه و وسعت ناهنجاری های کشور خواهد افزود.

وی، معتقد است حکومت داران ما اجازه دخالت کشورهای دیگر را خود در افغانستان داده اند و افزود: هر کشوری به خاطر منافع از قبل تعریف شده و ترسیم شده خود در روابط بین الملل، در بازیها و در معادلات منطقه ای و جهانی خود و در افغانستان گامی برمی دارد اما این ما هستیم که تا بحال نتوانستیم یک مسیر و یک مکانیزم و یک چارچوب را مشخص کنیم تا بتوانیم قناعت خاطر کشورهای حامی تروریزم را فراهم کرده باشیم تا کشورهای خارجی از مداخله در امور قضایای کشوری ما دست بردار می شدند.

یورش معتقد است راهبرد آمریکا فقط برای منافع خودشان طراحی شده و افزود: در طول پانزده سالی که از نظام جدید می گذرد سفرهای متعددی از سوی رییس جمهورهای ما به پاکستان انجام گرفت اما نتوانستند پاکستان را سرجای خود بنشانند و از مداخلات خصمانه شان در امور کشور باز دارند. پس در این کوتاه مدت هم طرح تازه ترامپ نمی تواند حلال مشکلات در افغانستان باشد. این طرح و استراتژی ترامپ نه تنها به صلح و ثبات در افغانستان کمک نمی کند بلکه سایر کشورها را در این منطقه وا می دارد که بیشتر از پیش به مداخلات شان در افغانستان ادامه دهند. امروز گروه های متخاصم جنگ در افغانستان با حمایت و عقبه قدرت هایی مانند آمریکا و روسیه وارد کارزار افغانستان شده اند. این خود می رساند که طرح تازه آمریکا به جز تامین منافع راهبردی خودشان چیز دیگری در قبال نخواهد داشت.

این فعال سیاسی،در خصوص نتیجه نشست ها در قبال صلح افغانستان گفت: در طول پانزده سال نشست های متعددی در خصوص صلح افغانستان صورت گرفته است اما هیچگاهی آنچه که خواست و خواهش مردم افغانستان بوده است به آن دست پیدا نکرده است. بدون شک جهت گیری ها و همسویی آمریکا با پاکستان در طول یک و نیم دهه پسین نیز در خور ملاحظه است که سالانه یک مبلغ هنگفت و گزاف را از سال 2001 تا کنون در اختیار پاکستان قرار می دادند که نه تنها این مبلغ گزاف و هنگفت در راه محو تروریزم به مصرف نمی رسید بلکه در جهت تقویت و تجهیز تروریست ها به کار برده می شد.

یورش، اظهار می دارد که آمریکا به دنبال تامین منافعش در منطقه است و افزود: امروز آمریکا با توجه به شکل گیری های ایتلاف های منطقه ای که در این اواخر با محوریت روسیه شکل گرفته سخت نگران و شاکی هستند که بتوانند با این حرکت ها و این تاکتیک ها جانب حکومت افغانستان را و سایر کشورهایی که در این حوزه هستند آن را اغفال کنند و از این طریق بتوانند به اهداف استراتژیک و راهبردی خود دست پیدا کنند.

کد (30)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
نشست
افغانستان
نظرات بینندگان:

>>>   احمدی
درست که کشور ها، هر کدام در مسیر منافع خود در حرکت هستند یک عرف معمول در روابط بین الملل است.ما نمی توانیم یک طرفه آمریکا و یا کدام کشور ای دیگر را متهم به همه مشکلات در افغانستان نمایم.کمک های که از طرف دولت ها در طول چند سال صورت گرفت که آمریکا بیشترین سهم را داشت ، همه در جیب دولت واریز شد . این همه کمک ها چرا به جای مناسب به مصرف نرسید. مشکل اصلی در عدم موجودیت درایت و مدیریت سیاسی دولت مردان افغانستان است.اینها نصف کمک ها را اگر درست در جهت خدمت به مردم ، مصرف میکردند حال ما شاهد همچو وضعیت نمی بودیم . امروز از عملکرد نابخردانه و قوم پرورانه ارگ نشینان ، به این وضع رسیده ایم.

>>>   یورش بعد ازین تخلص خودرا به فرار تغیر بدهد.

>>>   Ashkani
دروغ پردازی شرمآ ور بی بی سی انگلیس ...! آنهم به این اندازه ؟؟
این در حالیست که تا نشر این خبر دروغ ماجرا ادامه دشت...!
شرم آورتر از همه اینکه بیش از ۴۰ (چهل) تن کشه گزارش شده است .


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است