نشست امنیت ملل در فیلتر قومیت
از سفر شورای امنیت به کابل تا نشست سازمان ملل در نیویورک برای بررسی امنیت افغانستان جز سخنرانی های تکراری، عدم حضور صلاح الدین ربانی به چشم آمد و نمایش قومگرایی در صحنه جهانی 
تاریخ انتشار:   ۱۳:۵۳    ۱۳۹۶/۱۰/۳۰ کد خبر: 145165 منبع: پرینت

به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان (afghanpaper)، سازمان ملل با درک وضعیت بغرنج امنیتی افغانستان که جدای از جنگ و تهدید گروه های تروریستی، حکومت وحدت ملی در براندازی اختلاف های قومی در آستانه سقوط قرار گرفته، 15 نماینده شورای امنیت را در سکوت خبری برای بررسی امنیت به افغانستان اعزام کرد و نتیجه آن، نشستی در سطح وزرای خارجی 25 کشور در نیویورک بود.

بررسی چالش های افغانستان در مقر سازمان ملل در حالی صورت گرفت که به جای صلاح الدین ربانی، معاون سیاسی وزارت خارجه شرکت کرد که نشان می دهد، مسیله امنیت کشور حتی در سطح بین المللی از فیلتر قومیت می گذرد.

اعضای شورای امنیت در برگزاری انتخابات افغانستان در زمان تعیین شده با تکیه بر امنیت و رشد اقتصادی تاکید کردند در این میان، وزیر خارجه روسیه بدون اشاره به نام امریکا از بازیگران خارجی خواهان همکاری در راستای منطقه ای شد و از تهدید داعش در شمال افغانستان گفت که باید حکومت وحدت ملی برای کنترل تروریستان تلاش بیشتر کند و با طالبان وارد گفتگوهای مستقیم شود.

سخنان نمایندگان و اعضای شورای امنیت نشان می دهد که کشورها خواهان رشد اقتصادی افغانستان برای کنترل ناامنی ها هستند و راه حل های دیپلماتیک و سیاسی را جایگزین جنگ با گروه های تروریستی می دانند که نشان از تغییرات گسترده سیاسی منطقه ای و جهانی نسبت به افغانستان دارد.

اینکه کشور نیازمند صلح و ثبات است و جنگ نمی تواند تنها راه حل پایان خشونت ها باشد بر کسی پوشیده نیست اما چگونگی به سرانجام رسیدن آن همواره چالش برانگیز می باشد زیرا جنگ افغانستان از ابتدا میدان نبرد قدرت های جهان بوده و هست و با ایجاد دخالت های مستقیم و پشت پرده نه تنها نظام جدید پس از بن با شکست مواجه شد بلکه نیات شوم غرب در این جغرافیای حساس سبب قدرت یابی دیگرباره طالبان، ظهور داعش و رونق بازار مواد مخدر شد.

اگر نمایندگان شورای امنیت در سفر غیرمنتظره به کابل نسبت به پیشرفت های توسعه ای و حضور زنان در عرصه های مختلف شگفت زده شده اند و با سران حکومت به توافق رسیده اند چرا وزیر خارجه در نشستی با موضوع مهم امنیت افغانستان شرکت نکرد و یک معاون اعزام می شود؟

راه حل چالش نه نشست های جهانی با طوماری از سخنرانی های به تکرار نمایندگان کشورهای مختلف بلکه اجماع نظر جهانی برای پایان دادن به تروریسم می باشد نه به بازی گرفتن طالب و داعش برای نیل به منافع قدرت ها در حالی که مردم بی دفاع این سرزمین طی چهار دهه قربانی می شوند تا امریکا به شکست روسیه دست یابد، روسیه پای امریکا را از خاورمیانه کوتاه، پاکستان حکومت ترویستان را بنا کند و چین، هند و ایران دایره نفوذ خود را گسترش دهند.

روسیه در هر فرصتی از عمق نگرانی نسبت به گسترش داعش و رخنه کردن در آسیای میانه می گوید که توسط امریکا در حال اجرا شدن است که به همین دلیل، مذاکره با طالبان را حق خود دانسته و در تلاش برای مدیریت نشست های صلح است اما مسکو با اعطای مشروعیت به یک گروه تروریستی برای کنترل دیگر تروریستان وضعیت امنیتی کشور را پیچیده تر می کند زیرا از سوی دیگر، امریکا با حمایت های بیشتر از داعش پاسخ می دهد و آنچه می ماند: افغانستان همیشه قربانی است.

سازمان ملل به جای برگزاری نشست های متعدد بدون نتیجه ای در جهت کاهش ناامنی ها در افغانستان باید در پی به توافق رساندن قدرت های جهان و منطقه ای دخیل در جنگ و صلح کشور باشد تا با از میان رفتن حمایت ها از گروه های تروریستی از بدل شدن به تهدیدی بزرگتر از سوریه و عراق جلوگیری شود.

در این میان، رشد اقتصادی که از دلایل مهم برای کاهش ناامنی ها می باشد در تداوم سیاست تروریست پروری امریکا از استفاده داعش به عنوان سلاحی برای به ناامنی کشاندن آسیای میانه و یک حکومت فاسد کدام اتفاق اقتصادی رخ خواهد داد که باید پروژه های برق رسانی، حل مشکلات آب و یا مبارزه با کشت کوکنار به نتیجه برسد و افغانستان وارد بازار آسیا و جهان شود؟

اگر گفتگوی های شورای امنیت با سران حکومت وحدت ملی و سیاستمداران در کابل به نتیجه می رسید و اشرف غنی حداقل وضعیت بد امنتیی و سیاسی کشور را درک می کرد، برهان الدین ربانی در نشست سازمان ملل شرکت می کرد نه اینکه اختلاف های قومی ارگ نمایشی برای جهان باشد.

کد (18)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
سازمان ملل
نیویورک
نظرات بینندگان:

>>>   اگر گفتگوی های شورای امنیت با سران حکومت وحدت ملی و سیاستمداران در کابل به نتیجه می رسید و اشرف غنی حداقل وضعیت بد امنتیی و سیاسی کشور را درک می کرد، برهان الدین ربانی در نشست سازمان ملل شرکت می کرد نه اینکه اختلاف های قومی ارگ نمایشی برای جهان باشد

>>>   گفته می‌شود سفیر جدید امریکا در افغانستان قبلاً در کشور ترکیه در جریان ماموریتش متهم به ایجاد گروه داعش و سازماندهی فعالیت‌های این گروه در سوریه و عراق بوده و به همین دلیل بعد از کودتای ناکام که باعث تیره شدن مناسبات ترکیه و امریکا گردید کشور ترکیه خواهان اخراج او از آن کشور گردیده بود و گفته می‌توانیم که اظهارات اخیر این آدم، ریشه در پروژه داعش پروری و لغزاندن جنگ به آسیای مرکزی نیز دارد.
این اظهارات سفیر نشان می‌دهد که او از رخدادهای سه سال اخیر و فلسفه‌ی ایجاد حکومت زیر نام وحدت ملی برمبنای تفاهمنامه‌ی سیاسی کابل کاملاً بی خبر است وگرنه چنین ابراز نظرهای ناشیانه نمی‌کرد و ما را درس قانون آساسی یاد نمی‌داد.
بنابرین این بیانات آقای سفیر توهین آشکار به شعور و خرد مردم افغانستان دانسته می‌شود و باید هرچه زودتر از مردم افغانستان بابت این اظهاراتش پوزش بخواهد در غیر آن قرار است تومار بلند بالایی به امضای فعالین مدنی و سیاسی کشور ترتیب و عنوانی وزارت امور خارجه ارائه خواهد شد که در آن تقاضای اخراج او را از کشور خواهیم کرد.

هارون معترف

>>>   تحميل نمودن نام قومي يك قوم بالاي قوم ديگر ؛ آنهم در قرن بيست ويك؛ عمل فوق العاده احمقانه و عقبگرايانه است. شما فرض كنيد كه يكنفر بزبان خود بگويد ؛ نام من احمد است، اما دو نفر جاهل لجوج به او بگويد نخير؛ تو احمد نيستي، نام اصلي تو محمود است. اين چقدر كار سخيف و رذيلانه است؟ بناء توصيهء من به اين آقايون آنست : بگذاريد افراد يك جامعه را كه خودشان ؛ نام و هويت قومي، خانواده گي ومذهبي خودرا آزادانه تعريف كنند. چه كسي ازين حقيقت مسلم تاريخي منكر ميشود كه پشتونها، در سه زبان سه نام مختلف دارند. فارسها آنها را افغان گفته اند، هندي ها آنها را پتان صدا زده اند و خود پشتونها خودرا پختون يا پشتون گفته اند. درست همانند نام : جرمن در زبان انگليسي و آلمان در زبان فرانسوي و ( دوچ) در زبان خودشان. كجاي اين موضوع آنقدر پيچيده وغامض است كه آقاي روغ به فلسفه بافي رو اورده است؟ به اميد روزيكه عقل سليم غالب شود

>>>   Karim Said Karim
امید سفیر آمریکا بازهم به داد غنی احمدزی ،ناجی اوغانیت و اسلامیت، برسد!
۱۱۵ تن از نمایندگان مردم در مجلس از رییس جمهور غنی خواسته اند قانون ثبت احوال نفوس را که در سال ۱۳۹۳ به تصویب مجلسین شورای ملی رسیده و آقای غنی در ابتدای زمامداری اش آن را توشیح کرده بود، نافذ سازد.

>>>   Salam .
فقط با ايستاده گى و مقاومت مى توان به پيروزى دست يافت ، در سياست كرنش و تسليم شدن معناى خودكشى را دارد . ايستاده گى اكثريت نماينده گان در ارتباط به مساله هويت درخور تمجيد است ، جا دارد از همه يى اين نماينده گان سپاسگذارى كرد و تمنا داريم تا آخر خط به اين تعهد خود وفادار باقى بمانند.
در ميان زنان شجاع ، از بانو كوفى بايد ويژه سپاسگذارى كرد .

>>>   Ariaie .
تنها راه حل ، اجراى قانون است. هيچ توطيه نمى تواند تحميل هويت را بر مردم قانونى بسازد!
امروز ١١٥ تن از وكلاى مردم افغانستان كه نمايندگى از ميليون ها شهروند دارند خواهان اجراى قانون تصويب شده مجلس در مورد شناسنامه هاى برقى شده اند.

>>>   به اندیشه‌ی من، یک فرصت کلان را شرایط کنونی پیش روی عطامحمد نور گذاشته است و آن این که اقتدارگرایی ارگ منحصر به دشمنی به جمعیت اسلامی نیست و دلایل فراوانی نشان داده‌اند که این راهبرد اشرف غنی برای تصفیه‌ی قومی به ویژه تاجیک‌ها است. اشرف غنی برای تضعیف تاجیک‌ها در هر موقفی، به تمام گزینه‌های ممکن دست زده است و بعد از این هم از این کار منصرف نمی‌شود. از طالبان تا حکمتیار و قاتلان حرفه‌ای‌اش و از تکنوکرات‌های طالبی- غربی‌اش تا کمک خواستن از همکاران بین‌المللی. عطامحمد نور اما در مقابل یک چنین سیاستی هنوز به گسترده ساختن دایره حامیانش بیرون از جمعیت شجاعانه نپرداخته است. او فرصت این را دارد که بدون ترک حزب و تعهدات حزبی‌اش بقیه تاجیک‌ها و اقوام دیگرِ بیش‌تر در شمال و شمال‌شرق و حوزه‌های مرکزی تا غرب را به دور داعیه‌ی بزرگ‌تری به نام هویت جمع کند و سیاست نادیده‌انگاری برخاسته از ایدیولوژی دینی را که همه می‌دانیم هیچ گروهی در افغانستان مخصوصاً احزاب با پسوند «اسلامی»ها به آن وفادار نیستند، کنار بگذارد. همان‌گونه که بسیاری از حامیان جوان آقای نور در اکنون، نه اخوانی و نه جمعیتی هستند و در دور او برای رسیدن به قدرت قلم می‌زنند، او نیز می‌تواند قبول کند که اگر حامیانش پیرو خط اخوان‌المسلمین نباشند هم می‌توانند از او برای دفاع از هویت و حقوق شهروندی‌شان حمایت کنند و او را در برابر اشرف غنی قدرت‌مندتر سازند. در برابر دشمنی که هم جنگ اعلام می‌‌کند و هم از همه‌ی گزینه‌ها استفاده می‌کند، فکر می‌کنم نه شجاعت است و نه خردمندی که آقای نور از تنها سنگ دست داشته کار بگیرد که شاید هم به نتیجه‌ی دل‌خواه منتج نشود.
شنبه ۳۰ جدی ۱۳۹۶ - فرید برزگر

>>>   آزادی AZADI
#زلمی خلیلزاد (بچه اندر ،جوج بوش :
«کسانی را که #امریکا از کولاب به کابل آورد و به اریکه های قدرت نشاند باید خود را بشناسند و منافع ملی را زیر پا نکند ما با دولت مرکزی افغانستان وعده حمایت داده ایم و به وعده خود #متعهد هستیم.»

>>>   امروز در افغانستان بطور کل دو نیرو یا جریان سیاسی وجود دارد:
پشتونیزم که شامل تکنوکرات های مزدور پشتون که توسط امریکا و انگلیس و عربستان حمایت میشوند، طالب و داعش هم به نحوی در این صف اند. چون 99 درصد طالبان و داعشیان پشتون اند.
جریان غیرپشتون که بر ضد داعش و طالب و فاشیزم پشتون است و امریکا و انگلیس را از اینها چندان خوششان نمیاید، چون این ها را در راستای منافع استمعاری خویش نمیبینند.
جنبش رستاخیز هم از همین صف است.

>>>   تمام داعیه و ماموریت پشتونیزم تکنوکرات، مجاهد و طالب را تداوم خشونت، انتحار، ویرانگری و امتیاز طلبی قبیلوی در سایه ماشین نظامی، مالی و حمایت سیاسی نیروهای خارجی تشکیل می دهد

>>>   باید شعار ویرایش قانون اساسی و تغییر نظام به شعار همگانی و سراسری مبدل گردد.

>>>   Amin Wakili
کار خانگی:
غنی در یک مانور سیاسی یعنی تظاهرات کم یا زیاد پنجصد نفری به رهبری اسماعیل یون، توزیع تذکره‌های الکترونیکی را گروگان می‌گیرد در حالیکه امروز بیشتر از 115 تن نماینده‌گان مجلس - که به هر تن شان اگر 5000 نفر رای داده باشد، نیم میلیون نفر می‌شوند - خواهان توزیع تذکره‌های الکترونیکی مطابق قانون توشیح شده می‌گردند، کرسی غنی تکان نمی‌خورد و خللی هم بر دماغش نمی‌رسد...
علت را دریافته و با مثال واضح سازید؟

>>>   Faiq is met Noor Amiry.
مقاومت آقاي عطا محمد نور و جمعيت صفوف فارسي زبان و عدالتخواهان را فشرده تر ساخته است و روند عملي ساختن شناسنامه هاي هوشمند را فربي تر و اجرايي تر نموده است! حالا مردم هم فهميده اند كه رهبر مقاومتگر شان كيست و با جرأت تمام رژيم پوشالي كابل را دارند چلنج ميدهند! خرسندم.

>>>   Fetrat
امروز. درمجلس نمایندگان 115 تن وکلای با وجدان با هویت خواهان توزیع شناسنامه های برقی مطابق ماده توشیح شده سال 1393شدند و اسم های آن کلای بی هویت ها را پیدا کنید که در این اعتراض شرکت نکردند افشا سازید تا باشد چهره های اصلی آنها همه مردم وموکلین آنها بشناسد شان زنده باد همه کلای که از هویت وحق مان دفاع می کنند ما هم در هر شرایط از آنها دفاع وحمایت خواهم کرد مرگ بر وکلای که به خاطر پول چوکی هویت ولای خوده با افغان با افغان ملت ها می فروشند. ...

>>>   Faiq
يك پرسش:
تاجيك ها هستند، هزاره ها هستند، ازبيك ها هستند و ديگر اقوام عدالتخوا خراسان زمين هستند ولي اوغان ها نيستند.. يك دانه اوغان در اين صف ديده نميشود، اگر ميشود پس برايم لطفا معرفي كنيد! اين را در علوم سياسي تجزيه ميگويند....

>>>   نزد من غنی ، عبدالله، عطا ، گلبدین،دوستم، محقق، سیاف،خلیلی، مسعود ها، پدرامف یون، طاقت، امیرزاده.... همه و همه از نظر جنایت و فساد و تفرقه انفگنی یکسان اند ولی اگر وزیر خارج به یک سفر نه رفت باید فرد دوم وزارت چون از قون وزیر خارجه نیست هم نه رود، بسیار مسخره معلوم ی شود.
عبدالولی

>>>   ..............بران طالب یاافغانی که نوکری بیگانگان رابکندراه حل فقط دست خودافغانها هست وکلیدصلح هیجا وهیجادنبال کلیدصلح نگردید
وطن فروش نباشیدقوم گرانباشیدنژادپرست نباشید به فکرهمه اقوام باشیدبه زورهویت خودرابالای بقیه اقوام تحمیل نکنیدان روزمیشودبه صلح رسید

>>>   مرگ بران طالب یاافغانی که نوکری بیگانگان رابکندراه حل فقط دست خودافغانها هست وکلیدصلح هیجا وهیجادنبال کلیدصلح نگردید
وطن فروش نباشیدقوم گرانباشیدنژادپرست نباشید به فکرهمه اقوام باشیدبه زورهویت خودرابالای بقیه اقوام تحمیل نکنیدان روزمیشودبه صلح رسید
خیلی ساده فقط گفتگوی بین افغانی وهمدیگرپذیری واحترام گذاشتن به همه شهروندان کشور واین ارزوی که به زوربه مردم حکومت کنین رابایدبه گورببرین انشاالله طالبان ...........

>>>   عدم رفتن صلاح الدین ربانی به این مجلس مهم و سرنوشت ساز برای افغانستان یک خیانت ملی ست.

>>>   این چه وزیری هست باییدبرکنارشوداصلان صلاحیت ندارداگروزیرهست باییدوظیفه خودراانجام بدهد وگرنه باییداستعفابدهدتاوزیری باتوانایی های بیشتر سرکارآیدبه خاطریک حزب کل منافع ملت رازیرپامیگذارد

>>>   بنظر بند ربانی پسر نمی تواند نماینده منافع افغانستان در سطح ملی و بین المللی باشدو این فکتور را از کس دیگر خود ریس جمهور داکتر صاحب اشرف غنی خوب درک می کندو شاید هم در اینده نزدیک از این پوست بسیار مهم دولتی سبکدوش شود.

>>>   برای این وزیرچوکی میراثی پدرش داده شده نه به اساس لیاقتش

>>>   ّپشتون اخر هم کامیاب است! زور بی حساب دارد! تاجک برای بقای خود چای ناخورده جنگ نکرد اما ّشتون فدای فدای و باز هم فدایی! ما همه فدایی هستیم! مقایسه کنید وبعد لاف زنید! کنگره را در ....ّدراموف درون خواهیم کرد!و به چای خوردن نخواهیم ماند!

>>>   بچیم گوی تان بر امده تاجک پشتون زیاد نگویید مردم افغانستان را شما بی ناموس ها بجان هم انداخته اید معلوم نیست کدام پاکستانی هستید یا ایرانی ویا .................
محمد آریائی


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است