بازگشت به دوران جنگ سرد
 
تاریخ انتشار:   ۱۲:۴۵    ۱۳۹۶/۱۰/۳۰ کد خبر: 145154 منبع: پرینت

وزير دفاع آمريكا با بيان استراتژى جديد كشور اش دشمنان آمريكا را به سه كتگورى تقسيم كرد.

وی از روسيه و چين بعنوان رقباى متجاوز و غارتگر نام برد. ايران و كورياى شمالى را دشمنان آمريكا خطاب كرد و تروريزم را در درجه سوم قرار داد. او بيان داشت كه خطر روسيه و چين از تروريزم جدى تر است و رقابت با قدرت‌ های نظامی بزرگ را اولویت امنیت ملی دانست.

جیمز ماتیس وزیر دفاع آمریکا با تشريح استراتژى دفاعی جدید کشور اش گفت که تمرکز کاخ سفید دیگر تنها بر روی مساله تروریزم نیست. او گفت آمریکا به منظور متوقف کردن ایران و کورياى شمالی نیازمند افزایش سرمایه‌ گذاری برای بالابردن قابلیت‌ های رزمی و تحرک نیروهای نظامی خود خواهد بود.

وزیر دفاع آمریکا روز جمعه 29 جدی 96 در یک سخنرانی در دانشگاه جانز هاپکینز بالتیمور با اشاره به ضرورت ادامه مبارزه با تروریزم در عین حال تصریح کرد که کشور اش از این پس به جای مبارزه با تروریزم بیشتر بر تقویت توان نظامی خود متمرکز خواهد شد تا بتواند در رقابت تسلیحاتی با قدرت‌ هایی مثل روسیه و چین از آنها پیشی بگیرد.

وی با اظهار اینکه «خطر روسیه و چین از تروریزم جدی‌ تر است» افزود: «آمریکا دیگر باید با تهدیدهای فزاینده از سوی قدرت‌ های بزرگی مانند چین و روسیه مقابله کند.»

ماتیس گفت که چین ضمن استفاده از اقتصاد «غارتگرانه» موجب ارعاب همسایگان خود شده است. در سند استراتژيک جدید وزارت دفاع آمریکا که خلاصه‌ ای از بخش‌ های غیر محرمانه آن برای نخستین بار از 2014 تاکنون منتشر می‌ شود چین به عنوان تهدیدی بزرگ برای منافع این کشور قلمداد شده است.

ماتیس همچنین روسیه را به تجاوز به مرزهای سایر کشورها متهم کرد. وی خطاب به مسوولان روسیه گفت: «اگر ما را به چالش بکشید آن زمان طولانی‌ ترین و بدترین روز شما خواهد بود.

ماتیس گفت که آمریکا در حال از دست دادن برتری نظامی خود در حوزه‌ های مختلف است و باید بودجه نظامی خود را بالا ببرد تا بتواند برای جنگ آماده شود. او همچنین افزود که از این پس رقابت با قدرت‌ های نظامی بزرگ اولویت امنیت ملی آمریکا خواهد بود.

وزیر دفاع آمریکا همچنین با یادآوری خطر ایران و کورياى شمالی به عنوان دشمنان آمریکا گفت: آمریکا به منظور متوقف کردن ایران و کورياى شمالی نیازمند افزایش سرمایه‌ گذاری برای بالا بردن قابلیت‌ های رزمی و تحرک نیروهای نظامی خود خواهد بود.

مسلما رويكرد جديد آمريكا به مقابله با قدرت هاى بزرگ و كم بها دادن به تروريزم كه معضل جدى كشور ما است در كل بر اوضاع افغانستان تاثير منفى خواهد داشت. بر مبناى استراتژى جديد آمريكا جهان آرام آرام در حال بازگشت به دوران جنگ سرد است.

محمدعارف منصوری


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
وزیر دفاع
جنگ سرد
نظرات بینندگان:

>>>   ترامپ چندروز بعد جشن یک سالگی حکومتش را برگذار میکند وهرکس می خواهد درجشن اشتراک کند صد هزاردالر قیمت تکت است ، واگر می خواهد کنار ترامپ بنشیند دوصدوپنجاه هزار دالر قیمت تکگت است
استادعطا میتواند دوتک درکنار ترامپ ریزرو کند وهمراه با انجنیرداود برود ونظرش رابطرف خود جلب کند
ر


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است