برای افغانستان اهمیت خاص قایل هستیم
همکاری هالند با آسیای میانه و افغانستان می تواند نمادی از همکاری های چند ملیتی باشد و زمینه پیوند یافتن آسیای مرکزی با اروپا فراهم شود 
تاریخ انتشار:   ۱۱:۲۳    ۱۳۹۶/۱۰/۳۰ کد خبر: 145142 منبع: پرینت

پس از سفر هیات 15 نفری شورای امنیت به ریاست خیریت عمرووف رییس دوره ای شورای امنیت، این شورا نشستی را با هدف بررسی چالش های افغانستان روی دست گرفت. این نشست شام جمعه 29 جدی 96 با حضور نمایندگان 25 کشور در مقر سازمان ملل در نیویورک برگزار شد. معاون سیاسی وزارت خارجه به نمایندگی از افغانستان در این جلسه شرکت کرده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان (afghanpaper)، معاون وزارت خارجه هالند در نشست شورای امنیت درباره افغانستان درخصوص اهمیت همکاری های منطقه ای گفت: همکاری های منطقه ای نه تنها باعث توسعه اقتصادی در افغانستان می شود که صلح و ثبات را در منطقه می آورد.

معاون وزارت خارجه هالند بیان کرد: کشورهای آسیای میانه و افغانستان برای هالند اهمیت خاص دارند و همکاری ها میان هالند، آسیای میانه و افغانستان می تواند نمادی از همکاری های چند ملیتی باشد، این همکاری ها زمینه پیوند یافتن آسیای مرکزی با اروپارا فراهم می کند با اینکار نه تنها زمینه داد و ستد اقتصادی کالاها فراهم می شود که توسعه و رفاه را در کشورهای منطقه سبب می شود.

نماینده هالند در نشست شورای امنیت درخصوص اهمیت پروژه های منطقه ای اظهار کرد: سود انکشافاتی همچون تاپی، خطوط آهن و کریدور اقتصادی منطقه به تمام کشورها می ریزد و نه تنها به رفاه منطقه کمک می کند که باعث افزایش اعتماد میان همسایه ها می شود.

وی به توافقنامه لاجورد میان آذربایجان، ترکیه و افغانستان اشاره کرده و گفت: این توافقنامه یکی از موثرترین راه ها برای پیوند دادن افغانستان به بازارهای اروپایی است و وابستگی افغانستان به دیگر کشورها را نیز کمتر می سازد.

معاون وزارت خارجه هالند، با تاکید بر اینکه تهدید های امنیتی در فعالیت های اقتصادی اثرگذار است خاطر نشان کرد: افغانستان نیازمند صلح و ثبات است و آرامش آن بر کشورهای دیگر نیز اثرگذار است اما متاسفانه که تلفات غیر نظامیان در جنگ این کشور افزایش یافته است.

این مقام سیاسی افزود: اگرچه که راه حل نظامی برای جنگ افغانستان دشوار است اما هالند برای بهبود اوضاع امنیتی افغانستان از پلان 4 ساله امنیتی این کشور پشیبانی می کند و همچنین خواهان ایجاد یک روند صلح به رهبری افغان ها است و آن را یگانه راه حل دراز مدت برای پایان جنگ می داند.

نماینده هالند بیان کرد که کشورش بخشی از ماموریت حمایت قاطع (ناتو) است و به هدف تبدیل شدن افغانستان به کشوری مرفه و توسعه یافته کمک می کند و کمک های خود را به این کشور ازطریق ماموریت پشتیبانی قاطع، بانک جهانی و سازمان ملل نیز افزایش می دهد.

وی افزود: کشت کوکنار و مواد مخدر در افغانستان تهدیدی برای کشورهای منطقه است و مواد مخدر به منبع اصلی گروه های هراس افکن تبدیل شده و نیاز است که تلاش های منطقه ای و جهانی برای رسیدگی به معضل مواد مخدر پیدا شود و جلوی کشت مواد مخدر در این کشور گرفته شود.

معاون وزارت خارجه هالند به تهدید تروریستان خارجی در کشور اشاره کرده و گفت: نیاز است که رویکردی چند بعدی برای گسترش همکاری ها میان افغانستان و کشورهای آسیای میانه فراهم آید و به تهدیدهای تازه برخاسته از تروریستان خارجی توجه ویژه شود؛ هالند و دیگر کشورهای اروپایی بر این باور هستند که افغانستان می تواند به صلح و توسعه دست یابد و مسایل مربوط به حاکمیت قانون، حقوق بشر، حکومتداری خوب، توانمند سازی زنان و چالش هایی همچون مهاجرت باید باید در اولویت رسیدگی مسایل باشد.

نماینده هالند افزود: امیدوار هستیم که حکومت وحدت ملی برای عملی سازی جزییات راهبردهای درازت مدت برای افغانستان کار کند و هالند نیز برای کمک به توسعه و ثبات همکار افغانستان خواهد بود.

کد (26)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
هالند
شورای امنیت
نظرات بینندگان:

>>>   معاون وزیرخارجه هلمند بیشتر از ما درمورد ما معلومات دارد

>>>   نظر دهنده محترم وزیر خارجه هالند نه هلمند

>>>   آزادی AZADI
#زلمی خلیلزاد (بچه اندر ،جوج بوش :
«کسانی را که #امریکا از کولاب به کابل آورد و به اریکه های قدرت نشاند باید خود را بشناسند و منافع ملی را زیر پا نکند ما با دولت مرکزی افغانستان وعده حمایت داده ایم و به وعده خود #متعهد هستیم.»


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است