نشست شورای امنیت سازمان ملل در باره افغانستان
 
تاریخ انتشار:   ۱۶:۴۰    ۱۳۹۶/۱۰/۲۹ کد خبر: 145102 منبع: پرینت

پانزده عضو شورای امنیت سازمان ملل، یافته های سفرشان از کابل را ساعت هفت و نیم (به وقت افغانستان) شام امروز، به این شورا ارایه کنند.
به گزارش طلوع،شورای امنیت سازمان ملل متحد، نشست فوق العاده اش را در بارۀ افغانستان امشب برگزار می‎کند.
قرار است در این نشست، شورای امنیت سازمان ملل متحد در بارۀ اوضاع افغانستان و آسیای مرکزی، گزارش خود را همگانی سازد.

پانزده عضو شورای امنیت سازمان ملل متحد، پس از دیدار سه روزه از کابل، در چارچوب تأمین صلح جهانی و امنیت منحیث بخشی از یک بحث وسیع در رابطه به همکاری های منطقه یی مرتبط به امنیت و توسعه در افغانستان و آسیای مرکزی، ساعت ۷ و نیم شام به وقت کابل، گفتگو می کنند.

هرچند قرار بود صلاح الدین ربانی، سرپرست وزارت امور خارجه نیز در این نشست شرکت کند، اما یکی از سخنگویان وزارت خارجه گفته است که حکمت خلیل کرزی، معین سیاسی این وزارت در آن نشست شرکت خواهد کرد؛ زیرا به گفته وی، آقای ربانی سرگرم رایزنی در بارۀ مسایل «بزرگتر» است.

این در حالی است که به روز شنبه هفته جاری، یک هیات پانزده نفری به شمول رییس دوره این شورا و نیکی هیلی، نماینده همیشگی امریکا در سازمان ملل، از کابل دیدار کردند و روی موضوعات گونان با مقام های حکومت افغانستان گفتگو کردند.

کد (4)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
نشست افغانستان
سازمان ملل
نظرات بینندگان:

>>>   نوش جان اي بچگگ خام كه از مصروفيت ربانى استفاده ميكنه و هر روز ده بيزنس كلاس از پول بيت المال در سفر و چكر است.روزى كه حكمت جان در رستورانهاى امريكه كار ميكرد نمى فاميد كه بزنس كلاس طياره ده اول طياره است يا در آخر طياره

>>>   Amirzada
اظهارات فرغون مآبانه سفیر آمریکا نور بلخ را به قهرمان ملی تبدیل خواهد کرد

به نظر می رسد که آقای جان بس، سفیر جدید کاخ سفید در کابل با الهام از تفکر جنجالی دونالد ترامپ که ایالات متحده امریکا را کمتر از یک سال در بحرانات داخلی و سیاست خارجی فرو برده است، آمریکا را در باتلاق کشمکش‌های داخلی افغانستان و رقابت های جیوپلیتک غرق خواهد کرد که رهایی از آن کاری آسانی نخواهد بود.
این در حالیست که سفیر دیگر آمریکا در سازمان ملل، خانم نیکی هیلی که اخیرا در راس هیاتی شورای امنیت ساز مان ملل تحت نام" هیات حقیقت یاب" از کابل دیدن کرد در یک گزارشی سر شار از دروغهای شاخدار به شورای امنیت ملل متحد گفت : " استراتیژی اخیر رئیس جمهور دونالد ترامپ در افغانستان نتیجه داده و ما شاهد تغییرات دراماتیک او ضاع افغانستان خواهیم بود، سیاست رییس جمهور غنی در مبارزه با فساد و اصلاحات به شدت جریان دارد، گفتگو های صلح با طالبان در حال ثمر دادن است، ولی یگانه عامل مشکلات امنیتی پاکستان است".
در حالی که اشرف غنی به زبان خود اعتراف می کند که "ارگ در محاصره مخالفان قرار دارد و بدون کمک مالی آمریکا ارتش افغانستان در ظرف ۶ ماه فرو می پاشد."
افزون بر آن جنون قدرت طلبی اشرف غنی و حذف شریکان از قدرت توسط توطئه های گوناگون اختلالات فکری او را به اوج رسانده است و رئیس حکومت توافقی در سر دوراهی استعفا و یا فرار از محاصره ارگ توسط مردم‌ ناراض از کابل تا بلخ ، از قندهار تا هرات و از ننگر هار تا پکتیا قرار گرفته است.
نخستین اظهارات رسانه ای آقای جان بس سفیر تازه کار و بی خبر از واقعیت های افغانستان و چال بازی های شارلاتان های ارگ که تجارب حد اقل دو صد ساله در انحراف افکار حامیان خارجی خود به نفع یک حلقه تمامیت خواه دارند، نشان می دهد که سفیر جدید خوابهای " دراماتیک" کاخ سفید را به کابوس تبدیل خواهد کرد.

سفیر می گوید که "هیچ کسی بالاتر از قانون نیست"، ولی خودش فرا تر از صلاحیت یک سفیر فرعون‌مآبانه در کشمکش های داخلی افغانستان به نفع دست نشانده کاخ سفید در ارگ کابل در حضور رسانه ها اظهار نظر می کند.
سفیر آمریکا حرف از حل و فصل "مسالمت آمیز" بحران بلخ می زند، ولی اظهارات یک طرفه او عملا به تقابل میان ارگ و بلخ دامن می زند.

سفیر هم چنان می گوید که" افغانستان بیش ازین گنجایش خشونت و جنجالها را ندارد"، ولی با موضعگیری هایش عملا تشویق به ظرفیت سازی و بستر سازی برای خشونت های گسترده می کند.

سفیر به ارگ حق بر کناری والی ها را در چهار چوب قانون اساسی افغانستان می دهد، ولی سفیر بی خبر از تعلیق قانون اساسی افغانستان و توافقنامه سیاسی با میانجیگری رهبران آنوقت کاخ سفید و ساز مان ملل اظهار نظر می کند.
هم چنان سفیر اشرف غنی را رئیس جمهوری دارای صلاحیت کامل در غزل و نصب مقامات دولتی می شمارد. اما سفیر بی خبر نمی داند که غنی یک رئیس جمهوری توافقی توسط شرکای قدرت حکومت وحدت ملی است. او صلاحیت برکناری از تیم خود را دارد، ولی صلاحیت برکناری تیم مقابل را بدون توافق ندارد.
سفیر نور بلخ را مثل سایر والیان یک والی معمولی میشمارد که رئیس جمهور می تواند او را غزل کند. ولی سفیر تازه کار نمی داند که نور بلخ یک والی معمولی نیست که تابع فرمان رئیس جمهور توافقی باشد، او یک طرف معادله قدرت است.
سفیر هم چنان نمی داند که برکناری نور بلخ به معنای برکناری رئیس جمهور توافقی و فروپاشی حکومت وحدت ملی نیز است.
سفیر می گوید که جنجال بلخ باید بگونه ای حل و فصل شود که ثبات ومنافع افغانستان صدمه نبیند. اما سفیر از خود نمی پرسد آیا برکناری یک والی موفق و پیشتاز در تمام کشور از لحاظ امنیت نسبی ، شگوفایی فرهنگی و اقتصادی به نفع ثبات افغانستان است؟
بلاخره سفیر تازه کار امریکا از رئیس جمهور توافقی نمی پرسد که چرا خواهان سرنگونی والی قدرت مند و موفق بلخ به هر قیمت ممکنه است؟

کاش سفیر جدید امریکا در کابل، آقای جان بس فارغ از تاثیر اتاق فکر ناسالم ارگ بجای اظهاراتی "فرعون مآبانه " از خرد کار می گرفت برای آشنایی با واقعیت های افغانستان به بلخ سفر می کرد و با والی بلخ، عطا محمد نور در مورد جنجال های جاری تبادل افکار می کرد و سپس به خیر صلح و ثبات افغانستان و آبروی امریکا اظهار نظر می کرد.
شاید هنوز هم دیر نشده باشد آقای سفیر برای جبران اشتباهات شان می توانند میان ارگ و بلخ دو طرف شریکان قدرت میانجی گری خیر خواهانه و بی طرفانه کنند.

>>>   Lalzad
مقاومت و ایستادگی کلید پیروزی است!
======================
* یاد تان باشد؛
اگر مقاومت و ایستادگی استاد عطا همچنان ادامه یابد و بر خواست های دموکراتیک، پشتوانه مردمی و پافشاری بر روی تطبیق «توافقنامه حکومت وحدت ملی» ادامه دهد، نه تنها سفیر امریکا مجبور به مسافرت به بلخ و مذاکره با استاد عطا خواهد گردید، بلکه وزیر خارجه امریکا یا معاون رئیس جمهور امریکا مجبور خواهد شد که به کابل و بلخ سفر کند (متوجه باشید که غنی هیچگونه پشتوانه داخلی و خارجی ندارد؛ اما می خواهد مردم را فقط با چال «ترس کاذب از خارجی ها» بترساند)...
* زور مردم زور خداست؛
چون استاد عطا نه فقط والی بلخ، بلکه یکطرف معادله یا «توافق نامه» ای است که بر بنیاد آن «حکومت وحدت ملی دو ساله» با مداخله «جان کیری» شکل گرفته است. در غیر آن، «موجود ناقص الخلقه» ای بنام «حکومت وحدت ملی» در هیچ جای «قانون اساسی افغانستان» وجود ندارد...
دیگر نباید «تسلیم» شد و نام آن را «تحمیل» گذاشت!
==============================
* آیا کافی نیست که بزرگان ما در بن «تسلیم» شدند و ما آن را «تحمیل غربی ها» نام گذاشتیم؟

* آیا کافی نیست که بزرگان ما در لویه جرگه قانون اساسی جعلی «تسلیم» شدند و ما آن را «تحمیل غربی ها» نام گذاشتیم؟

* آیا کافی نیست که عبدالله دو بار «تسلیم» شد و ما آن را «تحمیل غربی ها» نام گذاشتیم و دهها مورد دیگر...

+ + +

* حال، استاد عطا این پرچم «مقاومت و ایستادگی» را بر فراز «بلخ کهن» برافراشته و می خواهد بر این «تسلیم ها» و «تحمیل ها» نقطه پایان گذارد!

* بیایید این نوری را که در بلخ روشن شده با تمام امکانات خود تقویه نموده و فروزان نگه داریم...

>>>   Hakimi
مردم حالا فهمیدید که ریس جمهور واریس اجرایه ماکیست سفیر امریکا

>>>   هــــرچه جان باز خان بفرماید صواب همانست ، اگر عبدالله یا اشرف غنی ازان سرپیچی نمایند برادر مجاهد حکمتیار صاحب بخدمت جان باز بیشتر آماده است اگر شرف حضور بخدمت جانباز برایش مرحمت شود
ومن الله توفیق!

>>>   تامین امنیت و مذاکرات صلح در فلسطین و افغانستان، چیزی است که در فلسطین بیش از نیم قرن دوام دارد و در افغانستان بیش از چهل سال.
ببینیم که درین مسابقه کی برنده خواهد شد؟
آیا فلسطین بعد از یک قرن به تشکیل یک دولت و صلح دست خواهد یافت و یا افغانستان؟
مقصد شورای امنیت ملل متحد بیکار ننشسته است. یگان یگان وقت یاد آوری میکنند و جلساتی تشکیل میدهند.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است