تصمیم ترامپ تنش بین الملی را ایجاد خواهد کرد
دست گذاشتن روی یک بحران به صورت یکجانبه و اتخاذ سیاست یکجانبه گرایانه تهدیدی است برای آینده نظام بین الملل و اینکه اگر چنین سیاست هایی ادامه پیدا کند موجبات تنش بیشتر را ایجاد خواهد کرد 
تاریخ انتشار:   ۱۳:۱۰    ۱۳۹۶/۱۰/۲۹ کد خبر: 145097 منبع: پرینت

تصمیم ترامپ درباره اعلان بیت المقدس همچون پایتخت اسراییل با واکنش های گسترده ای همراه بوده است. دولت، سیاستگران و مردم از افغانستان گرفته تا دیگر کشوهای اسلامی نگرانی شان را بابت پیامدهای خطرناک این تصمیم ترامپ بیان کرده اند هرچند بسیاری ها می گویند که این کار بحران و جنگ در کشورهای اسلامی و منازعه میان اسراییل و فلسطین را عمیق تر خواهد کرد اما دونالد ترامپ با توجیه به این تصمیمش می گوید که افق این کارش ایجاد صلح میان اسراییل و فلسطین خواهد بود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان (afghanpaper)، داکتر عبدالقیوم سجادی عضو مجلس نمایندگان در برنامه «فراخبر» گفت: فرمانی که ترامپ برای بحث رسمیت دادن به بیت المقدس به عنوان پایتخت رژیم اشغالگر اسراییل داد از ابعاد مختلف می تواند حایز اهمیت باشد. منازعه اسراییل و فلسطین که در مباحث بین المللی تحت عنوان منازعه اعراب و اسراییل بیشتر شناخته می شود سوابق بسیار طولانی دارد. از 1967 که اولین جنگ شش روزه عراق و اسراییل رخ داد. این بحران در واقع به عنوان یکی از مهم ترین بحران های منطقه ای و بین المللی که روی صلح و ثبات و امنیت خاورمیانه و نظام بین الملل تاثیرگزار بود مطرح شد. موضع جدید رییس جمهور آمریکا از ابعاد مختلف خطرناک است و به همین دلیل با واکنش های منفی جامعه جهانی روبرو شد. نه تنها کشورهای اسلامی و جهان اسلام بلکه متحدین غربی آمریکا و حتی سه عضو دایمی شورای امنیت ملل متحد به شمول اسراییل و ایتالیا هم رسما این موضع را یک موضع خطرناک و نادرست عنوان کردند.

وی، معتقد است این تصمیم نظم جهانی را از بین خواهد برد و افزود: دلایل مختلفی برای این نگرانی ها وجود دارد. یک بعدش برمی گردد به اینکه به هر حال این اعلام مواضع مخالف رویه حاکم بر نظام بین الملل و شعارهایی است که دنیای غرب آمریکا مطرح می کند. برای آمریکا در سیاست اعلانی حفظ نظم و امنیت جهانی، ایجاد صلح پایدار و عادلانه در سیاست اعلانی همیشه مورد توجه قرار گرفته است. اما دست گذاشتن روی یک بحران به صورت یکجانبه و اتخاذ سیاست یکجانبه گرایانه تهدیدی است برای آینده نظام بین الملل و اینکه اگر چنین سیاست هایی ادامه پیدا کند نه تنها صلح و ثبات را در نظام بین الملل تامین نخواهد کرد بلکه موجبات تنش بیشتر را در عرصه بین المللی ایجاد خواهد کرد.

سجادی، در خصوص تنش هایی که بوجود خواهد آمد بیان داشت: ما در دنیایی زندگی می کنیم که به هر حال سیاست یکجانبه گرایانه نمی تواند تامین کننده امنیت جهانی باشد. به هر حال رقبا و قدرت های ضدهژمونی که در برابر آمریکا قرار دارند آنها هیچگاه به ادامه چنین سیاست هایی تن نخواهند داد. این از منظر سیاست بین الملل است. از بعد دیگر هم بحث بی ثبات نمودن خاورمیانه و دورنمای تاریکی را برای بحث صلح عراق و اسراییل و فلسطین و رژیم اسراییل در واقع این فرمان مطرح می کند. از منظر سوم هم بحث برمی گردد به تحریک عواطف احساسات جهان اسلام و کشورها و حکومت های اسلامی که آن هم می تواند باعث تنش های جدید شود.

نماینده مجلس در ارتباط با موضع کشورهای اسلامی در برابر این تصمیم می گوید: کشورهای اسلامی با توجه به اعتقادات مشترک و باور مشترکی که در ارتباط با یکی از مهم ترین مراکز تمدن اسلامی به نام مسجد الاقصی دارند امکان دارد که مواضع مشترک یا نقطه نظرات مشترک را برای مقابله با آنچیزی که هویت اسلامی را در معرض تهدید قرار می دهد اتخاذ کند.

سجادی، در خصوص بیانیه پارلمان در برابر این تصمیم گفت: در بیانیه پارلمان افغانستان آمده است که از کشورهای اسلامی می خواهیم تا زمان لغو این فرمان و تجدید نظر در مورد اقدامی که آقای ترامپ کرده مناسبات خود را به حالت تعلیق دربیاورند. درست است که افغانستان مناسبات زیادی با آمریکا دارد و این کشور همکار نزدیک افغانستان محسوب می شود و پیمان استراتژیک دارد اما آنها در همان پیمان پذیرفته اند که به حاکمیت افغانستان و ارزش های دینی و ملی افغانستان احترام بگذارند.

وی در اخیر گفت: موج مخالفت هایی که در افکار عمومی بوجود آمده حتی درون سیاستمداران آمریکا و مقام های کشورهای غربی آمریکا را وادار به این می سازد که در ارتباط با برنامه های خود در قبال مسایل صلح و امنیت جهانی محتاط تر و با اندیشه بیشتر و با حساب و کتاب دقیق تر اقدام کنند. آن چیزی که اتفاق افتاده طبعا نگرانی هایی را برای همگان بخصوص کشورهای اسلامی ایجاد کرده است.

کد (30)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
سجادی
اسراییل
نظرات بینندگان:

>>>   Lalzad
اجازه ندهید که «سفیر» به «وایسرا» تبدیل شود!
===========================

* هنوز هم خلیل زاد های وجود دارند که مردم را از «ترس کاذب» می ترسانند؛

* به سفیر پیام دهید که دوران «وایسرا» ها و چال های استفاده از «بم صوتی خلیل زاد» سپری شده است...

* این مردم ما و «ترس کاذب» آنها بود که از خلیل زاد «وایسرا» ساختند، او هر چه دلش خواست، همان کرد: در بن دولت را تسلیم شد؛ در کابل شاه را مستعفی ساخت؛ در لویه جرگه قانون اساسی جعلی و سیستم ریاستی را تصویب کرد؛ در هرات و شبرغان پایگاه مردمی اسماعیل خان و دوستم را از بین برد و هر چه دلش خواست بالای مردم «تحمیل» کرد، چون مردم می ترسیدند و «تحمل» کردند...

* «تحمیل» زمانی صورت می گیرد که ما «تحمل» کنیم؛

* تا ما خود را خم نسازیم، کسی بر گردن ما بالا شده نمی تواند...

+ + +

* اگر شما اجازه دهید، این «سفیر» به «وایسرای» دیگری تبدیل می شود (غنی - اتمر این راز را به خوبی می دانند که مردم از خارجی ها می ترسند)!

* ولی اگر شما اجازه ندهید، «پوزش» می خواهد و می گوید: منظورش دموکراسی، مردم سالاری و حکومت قانون بود (نه استفاده از «زور»)، ولی سخنان او به گونه نادرست تعبیر شده است...

* برایش گوشزد سازید که در کابل «حکومت وحدت ملی» دو ساله بر اساس توافق نامه «جان کری» دوام دارد، نه حکومتی که بر اساس «قانون اساسی خلیل زاد» بوجود آمده باشد (باید «توافقنامه» عملی گردد؛ در غیرآن، این حکومت خودش «غیر قانونی» است)...

* اگر عبدالله تسلیم نمی شد و مقاومت می کرد، امروز گرفتار چنین روزگاری نمی بودیم...

>>>   سفير امريكا باشد، نه فرماندار كل افغانستان!
وقتي بريتانياي كبير در سده ١٨٠٠ ميلادي به كمك كمپاني هند شرقي هندوستان را اشغال كرد و رسما مستعمره خود اعلام نمود، فرماندار كل يا وايسراي براي اين كشور تعيين كرد.
فرماندار كل هندوستان، از ١٨٠٠ تا ١٩٤٧ رسما آن كشور را اداره مي كرد، امر و نهي مي نمود و دستور مي داد.
وقتي ديروز اظهارات سفير امريكا مقيم كابل را در باره بلخ شنيدم، يكباري ديگر در ذهنم خاطرات فرماندار كل هندوستان تازه شد.
بهتر است به جناب سفير چند مورد را گوش زد كرد:
١) جناب سفير موقعيت و جايگاه خود را درك كند: او سفير امريكا در كابل است، نه نائب السلطنة يا فرماندار كل افغانستان.
٢) افغانستان يك كشور مستعمره نيست، و امريكا بر بنياد يك توافق دوجانبه و قرارداد استراتيژيك ميان كابل و واشنگتن در اين جا حضور دارد. بنابراين، جناب سفير طوري رفتار نكند كه حضور شان اشغال تلقي گردد. تاريخ افغانستان نشان مي دهد كه مردم ما در برابر اشغال و اشغالگر خيلي حساس هستند.
مردم ما از كمك هاي ايالات متحده امريكا در بازسازي كشور تشكري مي كنند، اما آزادي خود را با دالر تعويض نمي نمايند.
٣) به ما درس قانون اساسي ندهد، كه ما خوب تر مي دانيم كه چه چيزي مخالف قانون است و چه چيزي نيست. در كجاي قانون اساسي افغانستان آمده كه سفير امريكا حق مداخله و امر و نهي در امور داخلي افغانستان را دارد؟
در كجاي قانون اساسي افغانستان آمده كه سفير امريكا فرماندار كل افغانستان است؟
٤ ) به ما درس قانون اساسي ندهد كه ما مي دانيم كه اين حكومت، نه بر بنياد قانون اساسي، بل بر اساس توافق نامه سياسي كابل شكل گرفته است و رييس جمهور فعلي، رييس جمهور منتخب نيست.
اگر جناب سفير هنوز اين امر را نمي داند خوب است كه از جان كري بپرسد!
٥) جناب سفير، بايد اين حرف تاليران به ناپلئون را به ياد داشته باشد: امپراتورا! با سر نيزه هر كاري مي توان كرد، مگر روي سر نيزه نمي توان نشست!"
جناب سفير به ياد داشته باشد كه منافع امريكا در چنگ و دندان نشان دادن با مردم نيست، بلكه در همراهي با مطالبات مردم است. ايالات متحده امريكا به عنوان كشوري كه نامش با دموكراسي گره خورده است، بهتر است كه در سطح دپلماتيك از مطالبات مردم حمايت كند، نه اينكه از مستبدان پشتيباني نمايد!

سخن پاياني
... و سخن آخر اينكه ژيل دولوز مي گفت: "انسان ها وقتي مقاومت مي كنند، كه احساس كنند با آن ها شي گونه رفتار مي شود." ما "شي شدگي" را نمي پذيريم، و به مقاومت مان ادامه مي دهيم.
ما روياي داريم: روياي ما افغانستان آباد و آزاد و رسيدن به عدالت اجتماعي است. روياي ما همزيستي برادرانه و برابرانه همه اقوام افغانستان است.
ما تا تحقق عدالت اجتماعي در افغانستان و صلح و همزيستي مسالمت آميز مبارزه مي كنيم.
نويسنده: عبدالشهيد ثاقب - جمهوري اعتماد

>>>   هموطن مبارکتباد"

همو طنان با شرف خراسان زمین!
( 18 جنوری)مصادف است به روز قدرت رسیدن فرزندان اصیل این مرزبوم که 83 سال قبل از امروز بر حاکمان جبار قبیله که دونیم قرن حکمر وائ نموده بودند توسط قیام به پا خواستهُ مردمی تحت قیادت امیر حبیب الله بزرگ درهم کوبیده شد.و برای اولین مراتبه صاحبان اصلی این سرزمین حاکمیت خویش را به دست می گیرند.

اینجانب در ضمن اینکه این روز مبارگ ومیمون را که بیانگر اولین زینهُ حرکت آزادی خواهی وسربلندی به حساب می رود ، برای فرد فرد تان از صمیم قلب تبریک می گویم ، همچنان زمان به من وتو حکم می کند تا راه این شهیدان ومردان با عزت تاریخ خویش راگام به گام مسئو لانه به پیش ببریم تا باشد در مفابل نسل آینده خویش جوابگو باشیم

>>>   Salam
سياست در افغانستان آنقدر مسخره شده است كه سفير يك كشور مى آيد و در باره قانون كشور مقيم امر و نهى مى كند ، اين در كجاى پروتوكول هاى تشريفات و روابط ديپلوماتيك درج است ، يك سفير به هيچ وجه حق ندارد در مسايل داخلى كشىورى كه در آن مقيم است اظهار نظر كند ، اما سياسيون ما منتظر اين سفيران اند كه چه مى فرمايند و چه امر و هدايت مى كنند. چه ضرورت است كه افغانستان حكومت و دولت داشته باشد ، بهتر بود امريكاى ها خود اين كشور را مسقيم از قصر سفيد و يا پايگاه بگرام رهبرى مى كردند و تمام كابينه هم امريكاى مى بود ، شايداين به نفع مردم مى بود .

>>>   Ariaie
اين كشور همين اكنون به نوعى گروگان گرفته شده است. مشكل ما تنها مشكل مالى نيست، امنيتى و سياسى نيز است. اگر جنگ نمى بود مردم ميتوانستند روى تغير رژيم يا اصلاح ان تمركز كنند اما متاسفانه بين دو سنگ أسياب اند يك طرف قبيله نكتايى دار، طرف انتحاريون انها.

>>>   Ahmadi
تاریخ کشور چنین بوده و برای داشتن قدرت و حاکمیت تمامیت خواهی بدتر از نوکری و چاکری صورت گرفته و ادامه دارد.

>>>   ۹۰۰ میلیارد دلار ضرر و یک میلیون و ۴۰۰ هزار کشته ثمره بهار عربی است
رئیس جمهوری مصر اعلام کرد که خسارت‌های ملت‌های عربی از رخدادهای سال ۲۰۱۱ و انقلاب‌ها و تحولات پس از آن به ۹۰۰ میلیارد دلار ضرر و یک میلیون و چهارصد هزار کشته و ۱۵ میلیون آواره می‌رسد.به گزارش اسپوتنیک عربی، عبدالفتاح سیسی، رئیس جمهوری مصر در سخنانی عنوان داشت تلفات ناشی از رخدادهای صورت گرفته در کشورهایی همچون سوریه، عراق، لیبی و یمن گسترده است و ارزیابی‌های بین‌المللی اشاره به این دارد که خسارت‌های ناشی از تخریب زیرساخت‌ها ۹۰۰ میلیون دلار ارزیابی می‌شود و این رخدادها بیش از یک میلیون و ۴۰۰ هزار کشته و بیش از ۱۵ میلیون آواره بر جای گذاشته است.

سیسی افزود: هدف از انقلاب‌های عربی تغییر اوضاع به سمت شرایط بهتری بود، اما طرف‌هایی که چشم طمع داشتند گمشده خود را در سوء استفاده از این انقلاب‌ها یافتند.

ایسنا

>>>   اگر آمریکا و ناتو نبود اشرف غنی و همقطاران او یک روز هم نمی توانست در کشور حکومت کند. اشرف غنی مزدور آمریکا است.اگر آمریکا یک روز دستش از روی غنی بردارد همان روز دولت او سقوط می کند. این چیزی نیست که برای مردم پنهان باشد. اما مردم ما بی حال و بی انگیزه شده و هیچ تحرکی از خود نشان نمی دهد.

>>>   سفیر امریکا‌غنی احمدزی را سیلی کاری نمود
*************************************
اشرف غنی احمد زی امیر دست نشانده جانکری وزیر خارجهٔ امریکا که از بادهٔ قدرت امریکا مدهوش شده وسعی مینمود تا در رفتارش اکت آزادی ووارستگی را تمرین نماید ،دیروز از طرف «جان بس »سفیر امریکا در کابل در یک ترفند دیپلماتیک سخت سیلی کاری شد ورسمأمُهر دست نشاندگی وذلت بر پیشانی اش نصب شد!
سفیر امریکا با تثبیت وافزونبخشی صلاحیت نوکرش غنی فرمان داد تا «مشکل بلخ بصورت فوری باید «حل شود.
جان بس سفیر گستاخ ونابینای امریکا گفت که دیگر افغانستان برای خشونت جای ندارد.جان بس اضافه نمود که رییس جمهور افغانستان حق دارد تامقامات رااز کار برکنار نماید!!!
کسانی که با الفبای عرف دیپلماتیک آشنای دارند میدانند که اظهارات طمطراق وغرابه کنان سفیر دولت اشغالگر ومتجاوز آمریکا ،نه تنها ضربهٔ محکم برصورت غنی احمد زی بلکه مداخله صریح در امور داخلی افغانستان وتوهین به ملت سلحشور افغانستان است.
دستور برکناری والی بلخ از سوی سفیر امریکا به منزله جنگ علیه مردم افغانستان است.
دندانسایی سفیر امریکا وصدور امر آن برای برکناری والی بلخ هرگاه از یکسو دلالت به اشغال کامل افغانستان از سوی امریکامینماید ،از سوی دیگر درماندگی وبیچارگی حکومت دست نشانده وتروریستی را واضحأ به نمایش گذاشته ونشان میدهد که اشرف غنی احمدزی این مزدور گوش بفرمان امریکا بخاطر مشکلات داخلی آنهم در محدودهٔ یک ولایت،لاجرم دست به دامان باداران خود برده وسعی مینماید تا از لشکر متجاوز واستعماری امریکا برای تهدید وسرکوب مردم افغانستان استفاده ناجایز نماید؛
چقدر عجیب است که از یکسو این سفیر نابینا از استقرارداعش توسط امریکا وکشتار هزاران هموطن مان در ولایات جنوبی،جنوب غربی ،شرقی وشمالی افغانستان چشم پوشی نموده واز سوی دیگر اظهار میدارد که افغانستان دیکر جای برای خشونت نیست.پرواضح است که عمده ترین اهداف در عقب برکناری والی بلخ استقرار داعش در شمال است.
اما سفیر امریکا کور خوانده است ،او فکر میکند که با این تپ تپ پاخواهد توانست تا اراده خلل ناپذیر ملیونها انسانرا که درفش آزادی وعدالت را بدوش کشیده
درهم شکسته وبه این طمطراق مردم را به اطاعت میکشاند!
سفیر امریکا تاربخ داکتر برایدن را فراموش نموده ،اینرا نمیداند که مردم افغانستان ترجیح میدهند تا به عوض اینکه بدستان جلادان داعش امریکایی، سیل آسا به کشتار گاه کشانده شوند ترجیح میدهند تا در ره استقلال وآزادی در برابر لشکر متجاوز امریکا حماسه برپا نموده وبرای همیش افغانستان را از زیر دسایس امریکای خون آشام نجات دهند.
به اعتقاد اینجانب قبل از همه وقت آن فرا رسیده است تا مردم افغانستان با یک صدا در برابر دخالت آشکار وگستاخانه سفارت امریکا، در سراسر افغانستان دست به تظاهرات زده وخواهان خروج فوری ارتش متجاوز آنکشور از افغانستان گردند.

باور کامل دارم که زمان آن فرا رسیده است که مردم افغانستان وقوای مسلح شجاع کشوردر یک جبهه واحد دست به بسیج سراسری زده وبا صدای واحد در برابر تجاوز ومداخلات امریکا پاسخ روشن گویند!!!!!

درین برههٔ تاربخی هرگونه عقب نشینی به منزلهٔ خودکشی را خواهد داشت!!!

آتشی را که فروزان شده خاموش مباد!

به پیش بسوی آزادی ،استقلال وعدالت
زنده باد مردم افغانستان

مرگ برحکومت دست نشانده ومزدور

بابك عمر

>>>   Rezaei
از انگلیس گرفته تا روس ها و امریکایی ها همه را سران مذور پشتون اورد اما کاش با امدن خارجی ها لااقل افغانستان را اباد میکردیم سرک نداریم برق نداریم امنیت نداریم،نداریم و نداریم

>>>   جانباز خان سالانه چهار هزار ملیون دالر میدهد اگر او ندهد معاش وسلاح نظامی را کی میدهد؟؟؟

>>>   بهبه این ولا .. بیا حالی پوره کو
کجا بودین زمانیکه تمام کابل را به خاک و خون کشانده بود همان فاشیست های جمعمیت و حزب اسلامی و هزاره ها
کجا بودید از مادران و پدران تان بپرسید که این خاینین که تا دیروز در پاکستان باهم یکجا دال میخوردند و با امدن در کابل باعث شهید شدن صدها هزار تن شدن .. ای قوم بی سر و بی پا


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است