مايک پنس چه گفت كه همه از او استقبال نمودند؟
 
تاریخ انتشار:   ۱۴:۱۱    ۱۳۹۶/۱۰/۲۸ کد خبر: 145085 منبع: پرینت

معاون ریيس جمهور آمريكا در تماس تلفنى با غنى راجع به حل معضل بلخ طورى ابراز نظر نموده كه هم جانب ارگ و هم جمعيت اسلامى از آن استقبال كرده اند. او چه گفته و جانب چه کسی را گرفته است؟ پنس به تغیير بر وقت و مسالمت آميز اداره محلى ولايت بلخ تاكيد نموده است. ارگ ادعا دارد كه پنس تغیير در اداره ى بلخ را تایيد نموده و بر موضع آنها صحه گذاشته است. برداشت جمعيت اسلامى اين است كه موصوف از اقدامات ناسنجيده و عجولانه به ارگ هشدار داده است.

به باور من او هرگز سخنى نگفته كه موجب خرسندى جمعيت اسلامى شود. اقدام ارگ مبنى بر تغيیر در اداره ى بلخ را با دو قيد وقت و مسالمت آميز بودن تايید نموده است. او مشخص ننموده كه منظورش از وقت چه زمانى است. از سويى هم آمريكايى ها به هيچ وجه طرفدار اقدامى نيستند كه روند عادى حكومتدارى را در افغانستان مختل نمايد اما اين به معناى فرصت دادن به والى بلخ نيست بى ترديد آنها جانب ارگ را دارند هرچند اين نكته را در الفاظ سياسى پنهان نمايند.

اگر ارگ بنابر دستور آمريكا و رعايت (بر وقت) بركنارى نور را به تعويق اندازد مسلما به اعتبارش صدمه اى شديدى وارد شده، روند تمرد و نافرمانى از مركز را تشديد خواهد نمود. با درنظرداشت صف آرايى كه وجود دارد امكان بركنارى مسالمت آميز نور هم متصور نيست پس با پا در ميانى آمريكا و اصرار دو طرف بر خواست هایشان اوضاع چگونه شكل خواهد گرفت؟

گزينه اولى آن است كه عطامحمد نور افزون بر حمايت هاى مردمى از خودش گروه هاى ديگرى از مخالفان سياسى ارگ را در همسويى با خود فعال ساخته اوضاع را به ضرر ارگ شكل دهد و اسباب ابقاى خود را فراهم نمايد كه كمتر محتمل به نظر مى رسد زيرا تا هنوز بجز وابستگان جمعيت اسلامى، هيچ يک از دسته های سياسى يا قدرتمندان محلى حمايت عملى خود را از وى اظهار ننموده اند.

گزينه ى دومى اين است كه ارگ با دادن امتيازاتى به جمعيت اسلامى زمينه ى بركنارى نور را مساعد سازد و اين همان شرطي است كه نور هم بارها بعنوان راه گنجشكک به آن اشاره نموده است. قراین هم نشان از توافق ضمنى ارگ و جمعيت مبنى بر بركنارى نور وجود دارد اما آنچه روى آن تفاهم صورت نگرفته امتيازاتي است كه روى آن چانه زنى جريان دارد.

محمدعارف منصوری


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
معاون ترامپ
ارگ
جمعیت اسلامی
نظرات بینندگان:

>>>   باید از سفیر امریکا بخواهند این بروقت را ترجمه کند که این( بروقت) افغانستانرا به بحران نبرد درموافقتنامه استرا تژیک ذکر شده که گفته ها ونوشته هاباید در لفافه نباشد صریح وواضح باشد حالا کی این بروقت را ترجمه کند که مورد قبول دوطرف باشد ؟؟

>>>   منصوری جان ! شما به اصطلاح عام میخواهید سنگ را در دبه بیندازید .این
خیراندیشی و وطن اندیشی نیست.
تنها بودن و یا نبودن آقای نور در فرمانداری بلخ موضوع نیست . سیاست های
غلط و بی کفایتی های آقای اشرف غنی بالاخره بحران را کلان ساخته و مانند
سودان و غیره افغانستان واحد را خدانخواسته به تجزیه می کشاند و این هم
آرزوی دشمنان وحدت افغانستان است .
بگذارید قضایای متنازع فیه که در راس پافشاری غنی صاحب (قبولاندن عنوان
یک قوم افغان که همان پشتون است ). بالای دها
اقوام دیگر است طبق قانون توشیح شده حل و تطبیق گردد.
والا این بلا سر اشرف غنی صاحب را خواهد خورد
شجاع الدین قمیشلی

>>>   در امریکا انتخابات های ایالتی وجود دارد،در اکثر کشور های اروپایی نیز انتخابات ایالتی وجود دارد،در پاکستان و هند همچنان.
پس چرا در افغانستان چنین چیزی وجود نداشته باشد؟
من از هیات مذاکره کننده جمعیت میخواهم تا در مذاکرات به شکل استراتیژبک برخورد کنند و در مذاکرات شان تدویر لویت جرگه و تغیر قانون اساسی و در نتیجه انتخابی شدن والی ها را از طریق انتخابات ولایتی خواستار شوند.
در غیر آنصورت با مقرر شدن چند جمعیتی در پوست های وزارت که بعداً برطرف خواهند شد،هیچ جایی را نمیگیرد و چند وقت بعد همان آش و همان کاسه خواهد بود.
بخاطر تحکیم وحدت ملی،سرود ملی نیز حاوی اشعار به هردو زبان باشد و نام تمام ملیت ها در آن ذکر شود.

>>>   میک پنس هرچه گفته سفیر گفت : باید از طریق مسالمت امیز انتقال قدرت صورت گیرد

>>>   سفیر امریکا که امروز در نخستین نشست خبری‌اش سفارت امریکا در کابل گفت، جنجال برکناری عطامحمد نور، والی پیشین بلخ از قدرت، باید سبب ایجاد خشونت نگردد و افغانستان پس از این جایی برای خشونت و جنجال ندارد. سفیر بس گفت: "ما به این باوریم و مهم است که این جنجال و انتقال صلاحیت از عطا والی پیشین به والی جدید باید مسالمت ‌آمیز باشد. جایی برای خلق بحران زیاد در جامعه وجود ندارد.

آقای بس گفت، هیچ کسی بالاتر از قانون نیست و بر اساس قانون اساسی افغانستان، رئیس جمهور این کشور حق دارد که مقام ‌های ولایتی را از قدرت برکنار کند. او گفت، تمام ابعاد حل معضل برکناری والی پیشین بلخ باید به منافع ملی افغانستان تمام شود و منافع شخصی در آن در نظر گرفته نشود. به باور وی، با دوام این معضل، تروریستان در افغانستان نفع می‌برند، "خشونت کافی هست، در این جامعه خشونت فراوان وجود دارد. این حکومت، ادارۀ ولایتی و سایر مردم عام با مشکلات متعدد دست به گریبان اند."

>>>   جان باز خان سفیر امریکا گغت انتقال قدرت صورت گیرد اما نه بزور تفنگ !

>>>   خدایابه داد این ملت برس.درین ملک حتی یک نفر پیدا نمی شود بگوید که این کاررابدون امر ونهی باداران خارجی انجام می دهم.ازاحزاب سیاسی گرفته تاحکومتی وغیر حکومتی همه منتظرامر وفرمان پنس وکیری واوباماوبوش اند.همه ازغیرت به اصطلاح افغانی تبری جسته و شمله های غیرت را به پالان شترتبدیل کرده اند.

>>>   باید برای پنس هم مدال طلائی شجاعت ارسال شود
ر

>>>   آقایون خیال بافی را بند کنید آقای سفیر به برطرفی نور تاکید کرد و زمانبندی را از اختیارات قانون که در راس آن رئیس جمهور است خواند، اگر عقل شما اجازه درک سخنان سفیر را نمیدهد پس منتظر باشید ، به زودی خواهید دید که سخنان ایشان چه معنی داشت.

آقا شعر نگفت که شما تحلیل کنید.

>>>   کل اگر طبیب بود کلهٔ خود دوا کند!

داد محمد

>>>   سفارت امريكا تنها بالاى غلامان خود امر كرده ميتواند ولى مانع اراده مردم شده نميتواند آرامى مردم در موجوديت عطامحمد نور است مردم تصميم خود را گرفته بهتر است دستگاه توطعه دست از لجاجت بردارد .
مهاجر

>>>   یهودی هان ازحرف های ملت خود حرف های یهودی هان رادرسترمی شنوند ازخواست ها ی ملت خود خواست های یهودی هان را زود ترقبول می کنند ولوکه اگربه نفع افغانستان باشد یانباشد وبه نفع مردم افغانستان باشد یانباشد برایشان فرق نمی کند هدف دراینجا بجاآوردن دستورات باداران خود هستند
حبیب عزیزی پریای

>>>   امریکای ها در کشور ما حکومت های دست نشانده ومزدور را می اورند وبعد کوشش مینمایند که به وی شکل قانونی ودموکراتیک داده وان را قانون مندجلوه دهند گویا گذشته ها ازیاد ملت رفته است واین مردم حواسش را از دست داده اند انتخابات تقلبی وتقلبات گسترده وبی عدالتی ظالمانه را در انتخابات روا داشته شخص بازنده وشکست خورده ای خودرا با استفاده ازسست عنصری وبی خاصیتی ومزدوری عبدالله رویکار نمودند وباز بی شرمانه اعلان نمودند که غنی در انتخابات پیروز شده وریس جمهور قانونی است!!! مثل این که این دروغ هارا بحدی تکرار مینمایند که بعد ها ان دروغ ها وجعل کاری های خودرا خود نیز باور مینمایند
بلی معاون ریس جمهور امریکا در سخنانش جانب ارگ را گرفت وباید هم این کار را میکرد چون غنی وعبدالله از فرزندان دلبند وغلام های زر خرید شان اندوکلماتش را طوری باهم پیوند داد که خوش باور های جمعیت مانند صلاح خان راهم فریب دهد برداشت یک وزیر خارجه تا این حد ضعیف وسخیف باشد بدا به حال ان ملت ومعلوم است که برکناری ارگ نه از قصر سپیدار وخانه ای تبشیری ها در کابل {ارگ}صورت گرفته بلکه فرمان اصلی بر طرفی نور از قصر سفید امده حال میگویند ان فرمان را به شکل قانونی حل سازند گویا غنی ریس جمهور قانونی است وحکم او باید نافذ گردد اگر راستی غنی اکثریت ارای ملت را کسب مینمود ویا این بار هم عبدالله کچه مانند سابق باگرفتن پول انصراف میداد!!! تا اندازه ای غنی قانونیت داشت حال که به اساس توافق دوتیم حکومت وفاق جور شده ونور هم بخشی ازان توافق بوده است پس برطرفی او نه صبغه ای قانونی دارد ونه هم قابل پذیریش میباشد
تبنگ چی


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است