ارزش مردم بالاتر از رخصتی نمایندگان بود
بیشتر از 9 میلیون زیر خطر فقر داریم و سند بودجه باید طوری عیار می شد که فقرزدایی می کرد اما متاسفانه برخی نمایندگان ملحوظات و مساله رخصتی را درنظر گرفتند و سند را تصویب کردند 
تاریخ انتشار:   ۱۳:۴۸    ۱۳۹۶/۱۰/۲۸ کد خبر: 145081 منبع: پرینت

مجلس در آخرین روزهای کاری خود قبل از رخصتی یک ماهه زمستانی سند بودجه مالی را با وجود نامتوازنی ها و ناعدالتی ها در آن تصویب کرد. طرح بودجه ملی در حالی از سوی نمایندگان مجلس تصویب شد که نزدیک به یک ماه از سال مالی ۱۳۹۷ گذشته و گفته می‌شود که معاشات این ماه ماموران خدمات ملکی دولت نیز بدلیل تاخیر در تصویب بودجه از سوی وزارت مالیه اجرا نشده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان (afghanpaper)، قاضی عبدالرحیم عضو مجلس نمایندگان در گفتگو با "همگام" درخصوص تصویب بودجه نامتوازن 1397 در مجلس گفت: بودجه سند ملی است باید کل مشکلات ملت در یکسال در آن در نظر گرفته می شد؛ 9 میلیون زیر خطر فقر داریم و سند باید طوری عیار می شد که فقرزدایی می کرد و مشکلات اقتصادی را رفع می کرد.

عبدالرحیم بیان کرد: متاسفانه که بودجه ای که مجلس (روز چهارشنبه 27 جدی 96) تصویب کرد، کاملا نامتوازن بود و هیچ توازنی در ولایت ها از پروژه های عام المنفعه دیده نمی شود و درحقیقت سندی است که مشکلات مردم را حل نمی کند.

عضو مجلس درخصوص گفته وزیر مالیه از اینکه سند مالی مطابق با استانداردها و معیارهای بین المللی است اظهار کرد: بحث اینجا است که استاندارد بین المللی یک کشور غربی و ثروتمند با استاندارد یک کشور فقر با یکدیگر بسیار متفاوت است.

وی تصریح کرد: با تاسف که بودجه تصویب شده نسبت به بودجه سال گذشته 69 میلیارد افغانی نوسانات و کمبود دارد درحالی که هر سال که از حکومتداری می گذرد باید سیستم شفاف تر عیار شود و عواید داخلی بیشتر شود این بودجه 69 میلیارد کمتر از سال گذشته است.

عبدالرحیم می گوید: وزارت مالیه استدلال می کند هرچه عواید بالاتر رود دونرها علاقمندی بیشتری به کمک سرمایه گذاری و کمک نشان می دهند اما واقعیت امر این است که در طول این سال ها وزارت نتوانست برنامه ای شفاف برای جمع آوری درست عواید داخلی عیار کند تا درآمدهای داخلی افزایش یابد و علاقمندی دونر ها بیشتر شود.

عضو مجلس نمایندگان با بیان اینکه اوج فساد در سیستم جمع اوری کننده عواید کشور وجود دارد می گوید: فساد اداری به اندازه مواد مخدر و تروریزم کشور را زمین گیر و حکومت را بی اعتبار کرده است؛ هر شخصی چه در جایگاه والی و غیر آن کوشش می کند که در پروژه ها دخیل باشد و اخاذی کند و اگر وابسته به نیروهای مخالف نباشد، پروژه اجرا نمی شود.

این آگاه سیاسی با اشاره به صحبت های رییس جمهور مبنی بر برتر نبودن هر افغان نسبت به افغان دیگر و برتری نداشتن ولایت ها بر یکدیگر اظهار کرد: در سند بودجه برای یک ولایت 16 میلیارد و بعنوان مثال برای ولایت بادغیس بحیث ولایت درجه سه با وجود بحث برق، سرک ها و مسایل ملی دراین ولایت، 2 میلیارد سرمایه پیش بینی شده است؛ وقتی اینقدر تفاوت در بودجه دو ولایت مطرح باشد، توازن و برابری ولایت ها کجا است!

عبدالرحیم، درباره علت تصویب بودجه نامتوازن در مجلس گفت: اکثر وکلا به اتفاق حرف شان این بود که باید برای بار سوم نیز سند بودجه رد شود تا خواست های تمام ولایت ها در آن گنجانده نشده، تصویب نشود اما با کمال تاسف، پس از اعلام رییس مجلس برای رای گیری، تعداد کارت های سرخ کمتر از کارت های سبز بود.

وی افزود: برخی نمایندگان ملحوظات و مساله رخصتی را در نظر گرفتند اما درست این بود که یک ماه تعطیلی شان را فدای مردم می کردند چرا که ارزش مردم بالاتر از این بود.

عضو مجلس نمایندگان تصریح کرد: کمیسیون مالی و بودجه مجلس اختصاصا برای برنامه بودجه است و مسوولیت داشت با وزارت مالیه بودجه را معیاری کند اما دراینجا نهایت ضعف را نشان داد و بجای نمایندگی از مردم از حکومت نمایندگی کرد.

کد (26)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
بودجه 97
مجلس نمایندگان
نظرات بینندگان:

>>>   Ariaie
لطيف پدرام عدالت خواه شناخته شده و تابو شكن زمان ما، هم فرهنگى است ، هم سياست مدار، هم نزد آمر صاحب شهيد محترم بوده و هم حمايت گسترده مردمى دارد. چرا عده ايى زيادى از سياسيون و چيز فهمان فربه شده از تحولات روز ما كه حقيقتاً در هيچ حدى از حدود ذكر شده بالا به پدرام قابل مقايسه هم نيستند، ميتوانند با اقاى سليمان لايق و اقاى أتمر و امثال شان كنار بيايند و حتى در وصف انها بگويند و بنويسند و اما وقتى در مورد پدرام ميرسند، ان حس خود خواهى، تكبر ، جاه طلبى و حس خودكش و بيگانه پرورى شان مانع گفتن و نوشتن حقائق ميشود؟
پدرام از هر نظرى يك سروگردن در ميان مردم بالاست و نيازى به حمايت انها ندارد اما مهم است اين مسله را برجسته سازيم وبه مردم شرح دهيم. البته اين اقايون در بسيارى از جهات ديگر در گذشته تاكيد بر افكار و برداشت هاى خود داشتند كه امروز تغير كرده اند و مطميناً روزى بر اشتباه و تواهم جارى خود نيز إقرار خواهند كرد. امروز ، روز وحدت و يكپارچگى است بهتر است تا فرصت باقى است محبت و گفتگو را سرمشق عملكرد خود قرار دهيد ورنه تمام دانش تان به جوى نه ارزد!

>>>   نمایندگان کی ؟؟ نمایندگان سرای شهزاده ؟؟

>>>   Safaa
تا زمانی که به امر غنی ملاق میزد و سخنگو بود یاوه نمیگفت و ملی اتل بود .... حالا که به دهن غنی با مشت زد، یاوه سرا و ملا ترسو شد .... شاید این چند روپیه را در ابتدا غنی برایش داده بوده باشد ... و ترور و انتحار را هم شما میدانید که کار کیست ...

>>>   Magazine
فارسی ستیزی در دانشگاه کابل .
این بار پایان نامه از بانو Aziza karimi
زبان فارسی و پشتو هم در قانون اساسی هم در قانون وزارت تحصیلات عالی به عنوان دو زبان رسمی و ملی شناخته شده است. با این حال، چرا باید در جلد پایان نامه های دانشجوی خود "پوهنتون و پوهنزی" بنویسیم؟
وقتی محتوای پایان نامه به زبان فارسی باشد، فقط منطق زورگویی و تمامیت خواهی هست که حکم می‌کند تا جلد پایان نامه را به زبان پشتو نوشته شود. مثل این می‌ماند که اگر پایان نامه‌ای را به زبان انگلیسی بنویسیم، پشت جلد پایان نامه را به زبان فارسی/ پشتو بنویسیم‌.

پ.ن: البته من از استاد رهنمایم هیچ گلایه‌ای ندارم، ایشان جزء این ساختار و سیستم است و ناگزیر به تابعیت از نظام. با کمال احترام و ارادتی که به مقام علمی و شخصیت ایشان دارم، اما برای اولین بار جسارت کردم و گفتم: استاد این اصلاحیه شما نه مبنای قانونی دارد و نه منطقی است. با این هم خوب می‌دانم که مراجع بالاتر مشکل تراشی خواهند کرد.

#روبرداری‌شده

>>>   همه دزد اند بلا اثتثنا
اجرایی و قضایی و مجلسین
پول برایشان داده شود همه کار را میکنند چون چیزی برای از دست دادن ندارند. همه چیز را قبلن از دست داده اند.
اگر ملت عقل دارد این دزدان را دور دیگر فرصت کاندید شدن ندهد چه رسد به وکیل شدن.

>>>   لطیف پدرام:

فارسی نگویید پشتون ناراحت می‌شود، سرود ملی نگویید پشتون ناراحت می‌شود، دیورند نگویید پشتون ناراحت می شود، دانشگاه نگویید پشتون ناراحت می‌شود، هویت نگویید پشتون ناراحت می‌شود - چرا شما همیشه نگران ناراحتی پشتون هستید؟ چرا ناراحتی اوزبیک و هزاره و تاجیک وده ها قوم دیگر را در نظر ندارید؟ چون برده هستید!

>>>   معاش وامتیازات وکلا کم است باید ده چند زیاد گردد


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است