سیاست های یک بام و دو هوا
 
تاریخ انتشار:   ۱۱:۰۲    ۱۳۹۶/۱۰/۲۸ کد خبر: 145039 منبع: پرینت

مطابق به قانون اساسی شهروندان کشور از حقوق مساوی برخوردار اند. محکمه ی عادلانه و رسیدگی به امر زندانیان و حتی رهایی قانونی آنها بخشی از حقوق شهروندی است اما قربانی نمودن عدالت در برابر مصلحت‌ گرایی‌ های سیاسی-قومی که پیوسته از مردم بی‌گناه و مظلوم ما قربانی می‌ گیرد غیر قانونی و حتی غیر انسانی‌ است. فرمان عفو اخیر درمورد رهایی زندانیان سیاسی اِشکال جدی قانونی دارد و در تضاد با تمامی بندهای ماده ی 350 قانون اجرات جزایی افغانستان است.

مردم حق دارند بدانند در این تبانی سیاسی-قومی چند تن از مجرمان حرفوی با جرم‌ های سنگین و غیر قابل عفو شامل اند. خسروانِ سوار بر گرده ی مردم باید از تجربه‌ های تلخ گذشته آموخته باشند که سیاست‌ های "یک بام و دو هوا" اعتماد اجتماعی و بافت اجتماعی را از میان برده و بحران بی اعتمادی را تقویت می‌ بخشد. یکی را به جرم دشنام در زندان کردن و دیگری را با چندین قتل و انتحار رها کردن کجایش انصاف است؟

عزیز رفیعی


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
حقوق شهروندی
قانون
نظرات بینندگان:

>>>   در ملاقاتی که با استاد عطا محمد نور، والي بلخ داشتم و برداشت من:

آن‌چه تا اين‌جای كار والی بلخ خوب آمده:

۱- مقاومتِ عطامحمد نور باعث گردید حقیقتِ «بحران» داخلی به جهان معرفی گردد و زاویه‌های پنهان و سیا‌ه‌کاری‌های ارگ فاش گردد.

۲- ایستاده‌گی عطامحمد نور باعث گردید یک‌بار دگر روحیه‌ای «مقاومت» در برابر زورگویی در اذهان عامه تازه شود و جلو تمامیت‌خواهی ارگ گرفته شود.

۳- کاری را که والی بلخ انجام داد، نشان داد که «این‌جا» مردم حضور دارند و تصمیم‌گیرنده «مردم» اند نه یک حلقه انحصارگر در ارگ.

۴- «نه» گفتن والی بلخ در برابر فرمان سلیقه‌یی غنی باعث گردید یک محوریت بزرگِ سیاسی و فراقومی در بلخ شکل بگیرد و متحدان سیاسی از شرق، غرب و جنوب از محوریت بلخ حمایت نمایند.
و نکته مهمی که جبهه‌ای بلخ بار اورد، حکومت بی‌بندوبار را سر جایش نشاند و خارجی ها به قدرت مردم پی ببرند و راه مذاکره و گفت‌گو را برگزینند. زورگویی و استفاده سیاسی از امکانات بیت‌المال علیه رقبای سیاسی دیگر مصرف تاریخش گذشته و این جبهه به عنوان اپوزیسیون قدرت‌مند می‌تواند سرنوشت سیاسی اینده را تعیین کند.

هارون معترف


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است