پس از سالیان سال نداي مقاومت از بلخ بلند شد
 
تاریخ انتشار:   ۱۰:۳۴    ۱۳۹۶/۱۰/۲۸ کد خبر: 145033 منبع: پرینت

ايستادگي و مقاومت عطا محمد نور در برابر تماميت خواهي ارگ از جنس مبارزات امير حبيب الله كلكاني و احمدشاه مسعود است. «نه» گفتن در برابر گسترش هژموني و سلطه قدرت قومي كابل هر از گاهي ضرورت است. نود سال پيش يک عياربچه (حبيب الله كلكاني) از شمالي برخواست و به قدرت قومي «نه» گفت و تاج تخت و سلطه قومي را تار و مار كرد و استبداد تاريخي يک و نيم قرنه ي قومي را درهم شكست پس از آن احمدشاه مسعود (قهرمان ملي) و استاد رباني نيز در برابر زياده خواهي قدرت قومي قرار گرفتند و سياست و قدرت را از چنگال قوم محور به مردم باز گشتاندند و زمينه مشاركت مردم را در سياست مساعد ساختند و تا سال 2001 ادامه يافت اما سوگمندانه پس از کشته شدن قهرمان ملي بر بنياد فيصله سياسي نشست بُن حاكميت قومي دوباره در ارگ ريشه گرفت.

سلطه و اعمال سياست قومي در 17 سال گذشته به قدري ريشه گرفت كه ارگ يكبار دگر شبه پادشاهي شد. مردم افغانستان روحيه مقاومت و ايستادگي را در 17 سال گُم كرده بودند. اين گم شده بايد بازگردد تا روحيه اي مقاومت زنده شود. اينک پس از 17 سال نداي مقاومت براي تحقق عدالت اجتماعي از بلخ بلند شد. مقاومت و ايستادگي نور بلخ در برابر كانون هاي توطیه ارگ از جنس مبارزات اعلي حضرت امير حبيب الله كلكاني و مسعود است. عطا محمد نور در آزمون تاريخي قرار گرفته او با ايستادگي خود دور تازه اي آزادي خواهي را در كشو رقم زده نور مي تواند آغازگر يک فصل جديدي در سياست كشور باشد تا بت هاي كاذب را درهم بشكند. اينبار بلخ تابو شكني مي كند و نور حبيب الله وار بر قدرت قومي نقطه پايان مي گذارد.

هارون معترف


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
مقاومت
بلخ
عدالت اجتماعی
نظرات بینندگان:

>>>   منافع شخصی اش در خطر بود

>>>   عطا محمد نور نه منافعش در خطر است و نه به ...........ضروريت دارد

>>>   مسعود وربانی قبل ازفتح کابل قابل دفاع است اما بعد ازفتح کابل جنون قدرت به جان هم پیمانانش انداخت وفریاد حق طلبی وعدالت خواهی را به شدت گلوله باران کردند برعلیه جنرال دوستم اعلان جهاد کردند ....


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است