بحث تغییر نظام و بازنگری قانون مطرح است
 
تاریخ انتشار:   ۱۲:۳۲    ۱۳۹۶/۱۰/۲۷ کد خبر: 144990 منبع: پرینت

امروز چهارشنبه 27 جدی 1396 نشستی در مورد قانون اساسی در کابل برگزار شد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان (afghanpaper)، داکتر رحیمی سخنگوی رییس اجرایی در این مراسم گفت: قانون اساسی افغانستان در یک شرایط ویژه و در پی تحولات 2001 و مداخله جامعه جهانی برای تغییر رژیم دهشت افکن و قهقرایی طالبان و الاقاعده شکل گرفت. قانون اساسی به دلایل مشخص و واضح نظام ریاستی متمرکز انحصارگرا را برای یک جامعه پساجنگ متنوع متکثر و چندپارچه تجویز نمود. از آغاز تا اکنون عده ای که من آن را اقتدارگرایان نامیده ام از این قانون با مرکزگرایی مطلق و تحت عنوان حکومت مرکزی مستقل حمایت کرده و عده ای که من از آنان به نام مردم گرایان نام برده ام به اصلاح و تعدیل این قانون تحت عنوان حکومت پارلمانی یا صدارتی غیر متمرکز فراگیر و همه شمول مبارزه و تلاش کرده ام.

وی افزود: بعد از سیزده سال و اندی از تصویب قانون اساسی بحث انتخاب نوعیت نظام و تاثیر مستقیم آن بر موفقیت و ناکامی کشور و بحث اینکه چگونه نظام و چارچوب سیاسی برای کشورهای جنگ زده و چند پارچه بهتر است ریاستی متمرکز انحصار گرا یا پارلمانی غیر متمرکز فراگیر هنوز هم به قوت خود در جامعه مطرح است. چون انتخاب نوعیت و استخوان بندی قانون اساسی در دراز مدت به منظور تحکیم دموکراسی، ثبات و مهار جنگ در جامعه چندپارچه از اهمیت بسزایی برخوردار است.

رحیمی گفت: اکنون و بعد از این انتخابات دشوار و تقلب گسترده و سازمان دهی شده مثلث شوم و سیاه کودتای انتخاباتی 2014 بحث تغییر نظام و بازنگری قانون اساسی بر اساس نیازها و خواست های جامعه مطرح است.

کد (30)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
قانون اساسی
تغییر نظام
نظرات بینندگان:


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است