جامعه ای فرو رفته در فاجعه
از ظاهر بحران افغانستان که گذر کنیم به پنهای قدرت می رسیم که همان قدرت طلبی یک نفر برای یک قومیت است و با مردمی و سرخورده از قدرت که بهترین جامعه هدف برای تروریستان هستند 
تاریخ انتشار:   ۱۰:۲۴    ۱۳۹۶/۱۰/۲۷ کد خبر: 144966 منبع: پرینت

به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان (afghanpaper)، آنچه در افغانستان می گذرد را نه تنها در میدان های همه گیر جنگ می توان دید بلکه با گذر از کوچه و خیابان کابل و دیدن بیشمار گدا، نیازمند، معتاد و مردان منتظر خود روایتگر روزگار حال است.

بیکاری در افغانستان 40 درصد افزایش داشته است و به عبارتی نزدیک به نیمی از نیروی کار کشور که نیازمند تامین هزینه های زندگی خود هستند تبدیل به بهترین جامعه هدف برای تروریستان شده اند.

زمانیکه پایتخت با رکود اقتصادی مواجه است و بیکاری در آن بیداد می کند، سیلی از مهاجران و بی جاشده نیز با هجوم به این شهر هم دچار سرخوردگی شدند و هم وضعیت را به نقطه بحران رسانده اند.

افغانستان با درآمد سرانه 1800 دالر، در حال حاضر یکی از فقیرترین کشورهای جهان است که در پایین ترین سطح سواد و خدمات صحی به سر می برد، ناامنی چهل ساله که همچنان نیز ادامه دارد، هم باعث مختل شدن پروژه های زیربنایی شده و هم زیرساخت های گذشته را نابود کرده است.

در سال گذشته طالبان و مخالفان مسلح با تغییر جغرافیای جنگ توانستند در مناطقی که در گذشته امن بوده اند، جابه جا شده و نزدیک به 70 درصد مناطق کشور را ناامن کرده بر 50 درصد از خاک افغانستان تسلط داشته باشند.

با تمامی این رویدادها، بحران بیکاری و مردم ناامید از حکومت، افغانستان را در موقعیتی خطرناکی قرار داده است، هم اکنون مواد مخدر چنان تجارت عظیمی را شکل داده که بازیگران قدرتمند با دستیابی به ثروتی بی حد و اندازه تنها راه سوددهی خود را در جنگ می دانند.

حکومتی که خود از دل بحران به قدرت رسید و فساد را تنها راه بقای خود می داند، هیچگاه خواهان اصلاحات و شفافیت نمی باشد و اراده ای برای خواست مردم ندارد، مگر اشرف غنی با رای مردم به کرسی ریاست جمهوری رسید که اکنون شفافیت را برای انتخابات و حکومت خواستار باشد؟

جنگ تهدید همیشگی این سرزمین است و از آن سوی دیگر بیکاری بر بحرانی بس بزرگ دامن می زند، زمانی که یک ملت سرخورده باشد و بیکار و محتاج تامین نان شب به راحتی جذب خشونت شده و ناامنی فراگیر.

هرچند دولت کرزی با توجه به تمامی کمک ها و وعده ها نیز به راه رهبران گذشته این مملکت رفت و نتوانست کشور را به ثبات برساند اما حکومت غنی بس مشکل آفرین برای افغانستان بود، این رییس جمهور نامحبوب مردم با شخصیتی عصبی که اعتنایی به هیچ سخنی خلاف عملکرد خود نمی کند در طی دو سال و نیم گذشته تنها به تضعیف مخالفان و جابه جایی مقام های خودی دست زد و با غافل شدن از وضعیت افغانستان، کشور را در بدترین شرایط امنیتی رها کرد.

اشرف غنی که متهم به تشکیل حلقه ای کوچک از طرفدران خود در حکومت است تا بر کشوری از قومیت های مختلف، حکومتی دیکتاتوری برقرار کند به انتخابات آینده نیز چشم دوخته است تا بار دیگر به قدرتی تکیه زند که تنها از راه معامله به آن رسید.

بی اعتنایی دولتمردان کشور به وضعیت بحرانی مردم، شکافی عظیم میان حکومت و مردم به وجود آورده است و این در حالی است که وضعیت در امنیتی ترین نهادهای افغانستان مملو از فساد است، وزارت های داخله و دفاع چنان ضعیف و ناکارآمد عمل کرده اند که پایتخت به تکرار شاهد حمله و انتحاری است و آنان عاجز از استخبارات و کشفی برای جلوگیری و یا خنثی حمله ها.

سیگار با آماری تکان دهنده عنوان می کند که فرماندهان و جنرالان حتی پول نان و اسلحه سربازن را می دزدند و فساد بزرگترین دلیل شکست در میدان های جنگ است، حال سربازی که شاهد معامله رهبر خود با طالبان است و هم سنگرانش با سلاح های خودی در دست طالبان کشته می شوند با چه انگیزه و امیدی به دفاع بپردازد؟!

هر رهبر که در این کشور به قدرت رسید با پافشاری بر قومیت و منافع خود عمل کرد که بارها و بارها طی سالیان دراز شاهد شکست چنین عملکردی بوده ایم و همچنان شخصی به مانند اشرف غنی که نویسنده کتاب "بازسازی دولت های ناکام" است خود دلیل اصلی ناکامی افغانستان در برقرار امنیت و گسترش فقر، بیکاری، رواج خشونت و ناامیدی یک ملت است.

با تمامی ظواهر بحران افغانستان که در جنگ و طالبان خلاصه می شود اما دلایل اصلی آن ریشه در پنهان قدرت دارد: معامله و فساد و رویای کشوری پشتونیزم.

کد (18)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
رکود
بیکاری
نظرات بینندگان:

>>>   حکومت افغانستان باید انحصار فتوارا از دست پاکستان بگیرد این امتیاز یا انحصار ویا جوازش را برای یک دوسال از عربستان خریداری کند ودرخود افغانستان فتوا ها ساخته شده وصادر شوند ، حالا که آی اس آی 1500 ملا را شکیم سیر پلو چلو داده وازان ها فتوا خریداری کرده چرا وزارت اوقاف افغانستان 2000 عالم را یک هفته در هوتل کانتیننتال مهمان وبا پرداخت کرایه دو طرفه شان یک فتوای خوب ازان ها نمیگیرد؟
فتوای علمای مزدور آی اس آی اعتبار دارد واز افغانستان معتبر نیست؟
ر

>>>   Karimi
غنى و كرزى خود طالب انتحارى هـستن . ١٦ سال كومك خارجى هـا هـمه پول را در جنگ نرم داخلى به طالب انتحارى و گلو مصرف كردن

>>>   Kabir
اشرف غنی بیچاره و ناتوان شده حوادث و جریانات از کنترول اش خارج گردیده یگانه راه بیرون رفت‌ دست کشیدن از قدرت است که وی تشنه قدرت است.

>>>   Yama
تحفه امریکا برای افغانستان باعث تباهی و بربادی ملک خواهد شد بهتر است قبل از اینکه دیر شود این تحفه نا میمون را مسترد کرد و به امریکا گفت عطایت به لقایت

>>>   Parwani
ع و غ پالیدن پالیدن پالیدن

از خود کرده متقلب تر را عضو کمیسیون انتخابات معرفی نمودند.
مدارک تحصیلی آقای هاشمی مطلق جعلی است.

آدمی که سند تحصیلی خودرا جعل کند و در تقلب چنان ید طولایی داشته باشد که آن سند جعلی را در وزارت تحصیلات و وزارت خارجه بتواند تایید کند، شفافیت در انتخابات تضمین شده است.

.............به این دروغ گویانی که به تقلب انتخاباتی می اندیشند و نقاب وحدت ملی و صداقت به روی زده اند.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است