باید اینها را به هیات شورای امنیت می گفتند
 
تاریخ انتشار:   ۱۰:۴۸    ۱۳۹۶/۱۰/۲۶ کد خبر: 144911 منبع: پرینت

من اگر بجای رییس جمهور بودم به هیات عالی رتبه ی شورای امنیت می‌ گفتم:

1. افغانستان هنوز هم از جنگ ایدیالوژی‌ ها که ثمره جنگ سرد است رنج می‌ برد. تضاد اصلی در میان سازندگان و مدیران این جنگ است که بیشترینه در غرب شکل می‌ گیرد. این کشور فقیر با مردم بی‌ چاره‌ اش فقط قربانی این جنگ هستند. پس ریشه جنگ را در باستن، لندن، پاریس، واشنگتن و بروکسل دریابید.

2. تندروی عامل دیگر این جنگ است. تندروی پیامد اصلی نبود عدالت اجتماعی در جهان است. وقتی جهان سرمایه جهان سوم را به فقر و غربت کشانیده است و بالای آن بم می‌افکند تندروی اوج می‌ گیرد. افغانستان میدان اصلی و آموزشگاه‌ های این گروه‌ ها است. ریشه‌ اش را در پایتخت های سرمایه از جمله شهری‌ که شورای امنیت در آن واقع‌ است بجویید.

3. هژمونی اقتصادی در آسیای میانه و آسیای غربی عامل سومی جنگ در افغانستان است. روسیه، عربستان سعودی، ایران و چین در این جنگ هژمونیک شامل هستند. افغانستان فقط یک معبر ژیوپولیتیک است. پیکن، مسکو، ریاض و تهران کلید این جنگ هژمونیک را در دست دارند.

4. پاکستان این سه مولفه ی بالایی را در منطقه مدیریت و هماهنگی می‌ کند. هراس‌ افکنی، طالبان، داعش و گروه‌ های دیگر اسلامی ابزاری برای این سه مولفه بالایی هستند. اگر جهان غرب در رفع چالش‌ های بالایی تصمیم گیرد پاکستان تهی از مانور می‌ شود و جهان آرام‌ تر خواهد شد.

ملک ستیز


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
هیات شورای امنیت
ارگ
نظرات بینندگان:


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است