هزاره‌ ها و سخنگویی
 
تاریخ انتشار:   ۱۳:۲۳    ۱۳۹۶/۱۰/۲۵ کد خبر: 144879 منبع: پرینت

اگر دقت کرده باشید اکثریت ادارات دولتی سخنگو و مشاورین مطبوعاتی شان را از بین جوانان هزاره انتخاب کرده‌ اند دلیل این امر چیست؟ برخی بر این باور اند که اینها زبان گویا دارند و در سخنوری توانا هستند شاید این امر یکی از عوامل بسیار فرعی و ضعیف باشد اما من باور دارم که انتخاب سخنگو و مشاورین مطبوعاتی از بین جوانان هزاره، بسیار استراتژیک و هدفمند است زیرا:

1. همه می‌ دانند که در ادارات دولتی بیشترین تبعیض‌ ها علیه هزاره‌ ها در جریان است و در این ادارات حضور هزاره‌ ها بخصوص در بست‌ های بالا مانند ریاست، مدیریت و معاونت تقریبا صفر است. نمونه‌ اش اینکه وزیر انرژی و آب در پارلمان رسما اعتراف کرد که: «رییس هیچ یک از 72 ریاست این وزارتخانه تاکنون یک هزاره نبوده است».

2. به دلیل وجود تبعیض گسترده بیشترین اعتراض را نیز هزاره‌ ها در سال‌ های اخیر داشته و دارن بنابراین با توجه به اینکه از یکسو سخنگو بودن و یا مشاور مطبوعاتی بودن بست‌ های بدون صلاحیت است و از سوی دیگر زیاد به چشم مردم می‌ آید و سخنگوها در رسانه‌ ها ظاهر می‌ شوند این بست‌ ها را به هزاره‌ ها می‌ دهند تا به مردم القا نمایند که هزاره‌ ها نیز در ادارات دولتی حضور دارند و تبعیضی علیه هزاره‌ ها وجود ندارد.

3. علاوه بر این انتخاب سخنگو و مشاورین مطبوعاتی از بین هزاره‌ ها که به سیاست‌ های تبعیض‌ آمیز حکومت اعتراض دارند به این منظور است که سیاست‌ های فاشیستی و تبعیض‌ آمیز حکومت و ادارات دولتی را خود هزاره‌ ها به عنوان سخنگویان ادارات توجیه و ادعای هزاره‌ ها مبنی بر وجود تبعیض در ادارات را کمرنگ سازند که انصافا این سخنگویان محترم نیز به عنوان کاسه‌ های داغ تر از آش در توجیه سیاست‌ های تبعیض‌ آمیز و فاشیستی ادارات بسیار فعال و توانمند ظاهر می‌ شوند.

4. هدف دیگر این است که ادارات دولتی با انتخاب سخنگویان هزاره تمام نقدها و اعتراضات هزاره‌ ها را متوجه سخنگویان می‌ کنند و یک نوع نزاع داخلی را به وجود می‌ آورند و یا آن را تشدید می‌ کنند بنابراین تصمیم‌ گیری را دیگران انجام می‌ دهند و فحش و دشنام و یا نقد انتقاد را سخنگویان هزاره‌ تبار آنها متحمل می‌ شوند در حالیکه سخنگویان فقط نقش ضبط صوت دارند که فقط تصمیمات دیگران را اعلام می‌ کنند.

محمدنسیم جعفری


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
ملت هزاره
ادارات دولتی
نظرات بینندگان:

>>>   درود بر شما اقای جعفری با این نوشته و تحلیل

>>>   شما ها هرگز راضی نخواهید شد. هرچی و به هر اندازه که برای تان داده شود، هنوز هم می نالید. حرص کار خوب نیست. یک مقدار قناعت را باید آموخت. در غیر آن تمام عمر احساس بدبختی می کنید.

>>>   نمیشود که عبدارزاق وحیدی را سخنگوی وزارت مخابرات تعین کنند. زیرا این وزیر صاحب مشکل خواندن و نوشتن دارد تاپروژه شایسته سالاری به صورت درست و شفاف تطبیق شود.

>>>   خیلی تحلیل بجا قلمت رسا جفری عزیز

>>>   اگر هزاره ها را وزیر بسازد و سخنگویان از پشتون ها باشد،بازهم انتقاد میکنید که وزرای هزاره فقط طور نمایشی هستند و هیچ حق حرف زدن را ندارند و تمام صلاحیت حرف زدن به پشتون ها داده شده است.

>>>   متاسفانه هزاره هاهیجگاه به منافع مردشان نیندیشیده و صرفاً منافع خودراجستجو می نمایندهرکسی درهرمقامی که قرارمیگیرند برای ازدست ندادن موقعیتش تن به هرذلتی میدهند ولواینکه منافع قومش قربانی گردد ..................

>>>   و اینکه ؛ نفرت و تعصب مردم دیگر اقوام را مجدداً بر علیه هزاره ها توسط سخنگو یا اسپیکر ادارات ضد مردمی دولت ، افزایش دهند

>>>   حق هزاره ها همیشه خورده شده چه دوران ربانی،کرزی وغنی مناسب است که هزاره رهبران چوکی دوست وبی اراده شان را کنار بگذارند ورهبر قوی وفداکار برای مردمش انتخاب کنند مثل مزاری!‏
نادرشاه

>>>   هزاره ها باید دربخش های تخنیکی یا نشراتی کار کنند

>>>   بیا هزاره برادرم وزیر هستی گیله نکو
ازچی وقت بدینسو غمخور هزاره ها شدی ؟

>>>   امروز در ( کشورم) افغانستان شایشته سالاری نیست بلکی معیار بودند حزب ونسبت قومی ملاک است بنا سمت ها راکسانی تصاحب میکند که قوم حزب ویا پول داشته باشد ولو یک فر د بی سواد وبدون تخصص باشد پس جای برای انتقاد نیست عزیزان

>>>   اگر برای هزاره ها قدرت داده شود ایا جنایت سال 1371 باز تکرار نخواهد شد زیرا ازموده را آزمودن خطاست.
خدانکند که بازهم قدرت به این ها داده شود


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است