با قافیه خوانی مبارزه نمی شود
 
تاریخ انتشار:   ۱۰:۱۶    ۱۳۹۶/۱۰/۲۵ کد خبر: 144837 منبع: پرینت

مهران موحد دوست خوش قلم و منتقد ثابت قدم ما در نوشته ای از قول دانشمندی آورده بود که: "وای به حال مملکتی که زمام امورش به دست استاد دانشگاه بیافتد" اگر درمتن و محتوا تفاوتی آمده باشد موحد و سایر عزیزان بر من ببخشایند.

احمدشاه مسعود الگوی مبارزه ی سیاسی و مقاومت ملی نسل امروز ما است او علیرغم اهتمام تمام به مسایل علمی و آکادمیک اما در عرصه ی عملی حاضر نبود کسی یک کلمه هم خارج از موضوع در فشانی کند و همیشه می گفت "اصل گپ را بگو یا آخر گپ ات چیست" که منظورش مقصد و مطلوب مخاطب می بود.

پروفیسور برهان الدین ربانی رهبر جمعیت اسلامی افغانستان که خود عالم دین و دانشمند زبر دستی بود اما هنگام کار مبارزه و در مصاف و مقابله با حریف مباحث فقهی و کلامی را با واقعیت ها و نیازهای سیاسی اشتباه نمی گرفت و خلط نمی کرد.

از این دو شخصیت برای آن مثال آوردم که پس از ایشان اکثر میراث داران سیاسی شان به نام سیاستمدار یا رهبر سیاسی سیاست کردن را با دعوت گری و فلسفه بافی، روشن فکری و اصلاح گری، شاعری و قافیه خوانی به نحو حسرت باری قاتی کرده اند. شناخت شان از میزان توانایی خود و حریف در حد مایوس کننده ای پایان است و شجاعت و توانایی شان برای تصمیم و عمل در حد صفر تقرب دارد و همیشه به این فکر بوده اند تا اگر دیگران برایشان چیزی بدهند تا فکر کنند که اینها محور توزیع قدرت باشند آنچنان که رهبران نخستین شان بوده اند.

حالا پس از یک و نیم دهه بیشتر انحطاط و فروپاشی یک جریان بزرگ سیاسی، شخصی از میان قد علم کرده تا داعیه و جریان خویش را به نقطه ی اوج عزیمت دهد، همین قافیه خوان های معیشت اندیش آمده اند تا توصیه گری کنند و تزلزل در ثبات قدم و تصمیم او بوجود بیاورند چون این نوع مبارزه و ایستادگی را ذهن و روان خو کرده به استبدادشان به درستی بر نمی تابد.

امروز استاد عطا محمد نور هرچند دانشمند نیست، تحقیق و تحلیل علمی را نمی داند و به کار مطالعه و نویسندگی نپرداخته است اما شجاعت حرف زدن را دارد، قانون نانوشته ی رقابت و چانه زنی را می داند، معنا و ارزش ایستادگی و مقاومت برای حفظ ارزش ها در خون اش جاری است. در هرجامعه ی دموکراتیک و قانون مند به شمول افغانستان جدایی از مباحث ایدیولوژیک و مذهبی هرکسی حق دارد برای احقاق حق اش و برای تثبیت موقعیت و جایگاه اش سر به موافقت و مخالفت سیاسی بزند و با منطق و مشروعیت در برابر ناملایمات بایستد و همین گونه حق دارد تا دیگران از او حمایت و پشتیبانی کنند به خصوص هم باوران او که اگر دفاع کرده نمی توانند تخریب نکنند.

برنا صالحی


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
عطامحمد نور
نظرات بینندگان:


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است