وزیر خارجه در نیویارک
زنان افغان راه طولانی را طی کرده اند...
داکتر زلمی رسول در بخشی از سخنان خود در نیویارک با اشاره به انتخابات پارلمانی گفت شمار زیاد زنان در انتخابات نشان می دهد که زنان افغان با طی کردن راه طولانی اکنون نقش مؤثری را در جامعه افغانستان به عهده گرفته اند 
تاریخ انتشار:   ۱۱:۳۹    ۱۳۸۹/۷/۱ کد خبر: 14478 منبع: پرینت

به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان(afghanpaper)،نشست بررسي اهداف توسعه‌ي هزاره روز دوشنبه در نیویارک اغاز بکار کرد.

سران و رهبران بیش از ۱۰۰ کشور جهان در این نشست درباره راهبردهای جدید برای مبارزه با فقر و گرسنگی به رایزنی پرداختند.

داکتر زلمی رسول، وزیر خارجه کشورمان که در رأس هیأت عالی رتبه عازم نیویارک گردیده بود در این نشست اظهار داشت که 10 سال قبل مجمع عمومی سازمان ملل متحد اعلامیه هزاره خود را تصویب کرد که در آن در مورد مبارزه با فقر، مبارزه با عدم مساوات جنسی، تلاشها برای جلوگیری از ویران شدن محیط زیست و آزادی های فردی صحبت شده است.

داکتر زلمی رسول افزود وقتی که سازمان ملل این اعلامیه را تصدیق می کرد افغانستان هنوز تحت تسلط طالبان قرار داشت، گروهی که مردم افغانستان را از ابتدایی ترین حقوق بشری محروم ساخته و علایق آنها را با جهان قطع کرده بود و علاوه بر آن گروه تروریستی را به آغوش گرفته بود که برای تمام جهان تهدید بشمار می رفت.

اما بعد از سقوط طالبان حکومت فعلی افغانستان قدم های بزرگی را در راه تامین حقوق مردم، مهیا ساختن خدمات طبی و تعلیمی مردم برداشت است و انتخابات اخیر در افغانستان تحت شرایطی که برگذار شد، گام مهم دیگری به سمت دموکراسی و جامعه مدنی در این کشور است.

وی همچنین گفت جناب رییس حمهور کرزی در 10 سال گذشته پیشرفت چشمگیری داشته است و از خرابه های جنگ بلند شده تا یک حکومت فعالتر، یک اقتصاد شگوفاتر و یک جامعه سالمتر را ایجاد کند.

در گزارشی از رادیو آزادی امده است که وزیر امور خارجه کشورمان همچنین خاطرنشان ساخت که صرف چند روز قبل افغانستان دومین انتخابات پارلمانی خود را برگذار کرد.

به گفته وی میلیون ها افغان از طبقات مختلف جامعه به خطرات امنیتی توجه نکرده و با شجاعت به صندوق های رای رفتند. اشتراک شمار زیاد زنان و انتخاب تعداد از زنان بحیث نمایندگان مردم نشان می دهد که زنان افغان یک راه طولانی را طی کرده و نقش موثر را در جامعه افغانستان به عهده گرفته اند.

این انتخابات بار دیگر بر تعهدات مردم افغانستان برای دموکراسی و خود ارادیت تاکید می کند. وزیر خارجه ابراز داشت که افغانستان تنها در حرکت به سمت یک نظام سالم و دموکراسی پیشرفت نکرده بلکه در ساحه اقتصادی هم پیشرفت های چشمگیری داشته است.

وی در این مورد گفت از سال 2001 تاکنون حد وسط درآمد در افغانستان 4 برابر شده است. درآمد حکومت در سال جاری از یک میلیارد دالر بیشتر شده است.
اخیراً کشف منابع بزرگ طبیعی در افغانستان همراه با امکانات اقتصادی و ترانزیتی با کشور های همسایه زمینه را فراهم ساخته است که افغانستان مردم خود را از فقر نجات دهد و تهدابی باشد برای آسایش دوامدار در آینده.

داکتر زلمی رسول افزود که به کمک جامعه جهانی؛ کشور افغانستان توانسته است که در ساحه تأمین خدمات تعلیمی و صحی به مردم افغانستان پیشرفت های چشمگیری داشته باشد و همین طور در ساحه زراعت و آبیاری و دیگر ساحات رشد آشکار مشاهده می شود.

اما به گفته وی مشکلات امنیتی در بعضی ساحات مانع پیشرفت می شود.زلمی رسول افزود شرایط دشوار امنیتی مانع شده است که ما پیشرفت های خود را ادامه بدهیم.

دشمنان صلح و ثبات در افغانستان هنوز هم فعال می باشند و هنوز هم برنامه ها را برای حمله بر مکاتب، کلنیک ها، معلمین، داکتران، کارمندان حکومت و حتی اطفال و مخصوصاً دختران مکتب طرح ریزی می کنند.

به گفته وزیر خارجه کشورمان همین گونه حملات بر علیه کارمندان خارجی شبکه های خیریه و افرادی که در ساحه بازسازی کار می کنند نیز انجام می شود.
زلمی رسول می افزاید، مردم افغانستان از جنگ خسته شده اند و تشنه صلح و امنیت می باشند.

به گفته وی حکومت افغانستان در ساحه صلح با مخالفین و جلب و جذب آنها به جامعه نیز اقداماتی جدی را آغاز کرده است تا مردم افغانستان دیگر در میدان های جنگ قربانی نشوند.

آقای رسول همچنین درباره پیشرفتها در ساحه تعلیم و تربیت سربازان اردو و پولیس ملی افغانستان نیز توضیحات داد.

گفتنی است که هر چند فضاي امنيتي در نیویارک از روز دوشنبه و با آغاز نشست بررسي اهداف توسعه‌ي هزاره آغاز شده بود ولي در با توجه به ورود باراك اوباما و آغاز شصت و پنجمين نشست مجمع عمومي سران سازمان ملل متحد در روز پنج‌شنبه صبح به وقت نيويورك اين فضا تشديد شده است.

بان کی مون دبیر کل سازمان ملل با یک سخنرانی رسمی که در آن بر اهمیت سازمان ملل در حل و فصل مسائل عمده جهان تاکید می کند، بحث های مجمع عمومی را آغاز خواهد کرد.


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   زنده باد زنهای افغان

>>>   اینه ولله وزیر خارجه ما اندکی گپ زدن را نیز یاد گرفته است. بخدا معلوم که این متن را کی برایش نوشته است

>>>   برای خدا داکتر صاحب اینجا یک وقت پیدا شد که درد دل ما افغان ها را برای شما بگویم گرچه موضوع دیگر است .
چرا در این سفارت کلیدی آلمان سفیر فهمیده ولایق را عاجل مقرر نمی کنید
سفارت خراب ترین روز های خود را سپری میکند شخص است که چهل سال میشود که در آلمان به سر میبرد وهمه چیز از پیش او شاریده چقدر دیگر باید از خاطر شخص سرنوشت یک مملکت خراب شود .
داکتر صاحب چرا انگشت انتقاد بالای شما ودیگر کار کنان گذاشته شود
تا جای که بنده با دولت نزدیک استم خبر دارم که سفیر را که کابل انتخاب کرده بود با سنگ اندازی های این آقا عابد نجیب
و پوشاندن مکتوب از کار مندان سفارت همه چیز را خراب کرد
اگر این شخص میخواهد سفیر شود برای سفارت با مکتوب آقای
نجیب یک تابوت ام برای مرگ بیصدای سفارت روان کنید
چرا کرزی صاحب توجه نمی کند برای خدا غم این سفارت در حال غرق شدن را بیگیرید .
اگر خواست تان بود صد ها خرابی این سفارت را برای تان میگویم

عاجل,عاجل,عاجل!!!!!!!! غم برلین را بخورید شرم است سفارت
کلیدی است سنگ اندازی شخص باید در قسمت ویزه یک سفیر
بسیار گپ خنده دار ورنج آور است .
اگر املا ویا کرام گپ خراب گفتم بخشش

باشنده آلمان

>>>   من هم موافق به نوشته بالا هستم واقعا وضع سفارت خراب است لطفا توچه نمایدبخاطر افغانستان توجه کنید آقای عابد نازدانه مارشال صاحب است و قبلا خانم فرشته هم لیاقت کار خود را نداشت .جناب وزیر صاحب شما چرا و چطور خبر نمیشوید که کار سفیر نو توسط کی ها بند انداخته شده معین ها نفر های مارشال است تشریفات مخالف است سفارت خو حرفی ندارد تا به چی وقت.

>>>   ازکاندیداتوری کرده برای زنهاکارووظیفه ازادشایدبهترباشد... باز درصورت برنده شدن درپارلمان حقوق شان پایمال شده وقید میشوند............


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است