در تقابل جمعیت و ارگ (باد آورده را باد می برد)
 
تاریخ انتشار:   ۰۹:۳۶    ۱۳۹۶/۱۰/۲۴ کد خبر: 144754 منبع: پرینت

یکی از فرماندهان سطح نسبتا بالای قوای مسلح در ارتباط به شایعه ی بکارگیری گزینه ی نظامی در ارتباط به نور می گفت که " طبق قانون میعاد خدمت یک رییس جمهور پنج سال است در حالیکه میعاد خدمت من منحیث یک فرد نظامی پنجاه و هفت سال در قانون تصریح گردیده است. من نمی توانم برای بر آورده کردن آرزوی شخصی یک آدم پنج ساله به حیات یک آدم پنجاه و هفت ساله بازی کنم.

حالا وقتی حضور غنی و تیم اش را در سیاست با سازمان جمعیت اسلامی به مقایسه می گیرم چیزی شبیه دیدگاه همان فرمانده می شود که در بالا آوردم. نگفته پیدا است که اعضای جمعیت اسلامی چه موافق استاد عطا و چه مخالف او و همین طور شخصیت های مستقل و جریان های سیاسی دیگر و اکثر مردم در کش و قوس رقابت میان حکومت و جمعیت ارجحیت را به حمایت از حکومت نداده اند چون گذشته از تجربه و عمر مشروعیت موضع جمعیت اسلامی در تقابل موجود با حکومت نیز بالا است.

در آستانه ی سفر هیات شورای امنیت سازمان ملل متحد به افغانستان دیده می شود که پیشنهاد 11 ماده ای به جانب حکومت نوعی نگاه جدی جمعیت را به مباحث بلند استراتژیک و مسایل قابل بحث بروکراتیک به نمایش می گذارد. یعنی در اینجا هم واضح است که خود جمعیت نیز اهداف بزرگ را قرار نیست به منافع کوچک معاوضه کند. عده ای می پندارند که هیات شورای امنیت سازمان ملل برای حمایت از برنامه های حذفی غنی و تیم تمامیت خواهش به کابل می آیند در حالیکه هیات برای پیداکردن راه حل جهت عبور از بن بست بوجود آمده در پروسه ی سیاسی افغانستان که ناشی از برنامه ی ناکام و تمامیت خواهانه ی او است قرار است به این کشور بیاید و حتی حدس و گمان هایی وجود دارد که شاید ارزیابی طرح بدیل برای حکومت وحدت ملی در دستور کار باشد.

هرچه باشد نتیجه این می شود که اگر اشرف غنی با واقع بینی گلیم ماجرا را جمع نکند احتمال جمع شدن گلیم خودش می رود در حالیکه اگر جمعیت در این بازی ببازد باخت او فقط یک ولایت بلخ خواهد بود.

برنا صالحی


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
جمعیت اسلامی
ارگ
نظرات بینندگان:

>>>   جلان کری آورده را تیلرسون میبرد


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است