هند خوشبین تعلیق کمک های آمریکا به پاکستان است
 
تاریخ انتشار:   ۱۴:۰۹    ۱۳۹۶/۱۰/۲۳ کد خبر: 144746 منبع: پرینت

پس از تعلیق کمک 1.9 میلیارد دالری آمریکا برای پاکستان حال مقامات هندی بگونه ی محتاطانه از اقدام آمریکا ابراز خوشبینی کرده اند.

آمریکا اخیرا اعلام کرد که کمک 1.9 میلیارد دالری امنیتی را برای پاکستان تا زمانی به حالت تعلیق در می آورد که اسلام آباد بر ضد سازمان های دهشت افکن به شمول طالبان افغان و شبکه حقانی اقدام کند. آمریکا پس از آن کمک های مالی خود را به پاکستان به حالت تعلیق آورد که واشنگتن به شمول دونالد ترامپ رییس جمهور آمریکا اسلام آباد را به فراهم آوری پناهگاه های امن برای گروه های دهشت افکنی و تندرو متهم کرده ادعا کرد که اسلام آباد در برابر دهشت افکنان اقدام جدی نمی کند.

اسلام آباد در گذشته و حال این ادعاها را رد کرده گفته است که پاکستان خود قربانی اعمال دهشت افکنان بوده و در برابر آن گروه ها سخت جنگیده است. اقدامات اخیر آمریکا در برابر اسلام آباد به طور گسترده مورد ستایش مقامات دهلی جدید قرار گرفته است. هند از دیر مدت به این سو ادعا کرده است که آن کشور قربانی حملات دهشت افکنانی قرار گرفته است که در قلمرو پاکستان پناهگاه های امن دارند.

اما آروند گوپتا رییس یک مرکز تحقیقی موسوم به Vivekananda International Foundation مستقر در دهلی جدید می گوید که "قبل از وقت است در مورد اقدام رییس جمهور ترامپ قضاوت کرد اما چنین طرز دید تازه و نو است." در حین حال بسیاری در هند به این باور اند که نگرانی عمده ی آمریکا این است تا اسلام آباد بر ضد گروه های دهشت افکنی مثل شبکه ی حقانی و طالبان افغان اقدام کند زیرا آمریکا خواهان ثبات در افغانستان است.

برخی از تحلیلگران مستقر در دهلی جدید به این باور اند که باید "انتظار کشید و نظاره" کرد که پالیسی جدید آمریکا در برابر پاکستان چه نتایجی را در قبال خواهد شد. سوخ دیو موونی یک متخصص جنوب آسیا در انستتیوت مطالعات دفاعی مستقر در دهلی جدید دو سوال را مطرح می کند. اول، آیا پالیسی آمریکا در برابر پاکستان به پیش رفت یا نه؟ دوم، آیا آمریکا هند را هم در این قضیه در نظر خواهد گرفت یا نه؟

در ماه های اخیر نگرانی های هند در مورد فعالیت گروه های دهشت افکنی به طور روز افزون به یک موضوع حساس مبدل شده است. وزارت خارجه آمریکا به تاریخ 17 آگوست 2017 بر حزب المجاهدین مستقر در کشمیر تعزیرات وضع کرد و این گروه را "یک سازمان دهشت افکن خارجی" عنوان کرد. قبل از آن در ماه جون 2017 وزارت خارجه آمریکا سید صلاح الدین، رهبر حزب المجاهدین را یک دهشت افکن جهانی عنوان کرده و تعزیراتی را به هدف اعمال فشار بر این حزب وضع کرد. حزب المجاهدین در سال 1989 در مظفر آباد پایتخت کشمیر تحت کنترل پاکستان تشکیل شد و گفته می شود که بزرگترین گروه تندرو در کشمیر می باشد.

با وجود اقدام جدی آمریکا در برابر پاکستان برخی از تحلیلگران مستقر در دهلی جدید به این باور اند که اقدام جدید اداره ی رییس جمهور ترامپ ممکن است اسلام آباد را وا ندارد تا از فراهم آوری پناهگاه های امن برای گروه های تندرو و دهشت افکن مثل حزب المجاهدین مستقر در کشمیر ابا ورزد اما به نظر می رسد که مقامات آمریکایی نگرانی هند را مدنظر خواهند گرفت. کنت جستر سفیر آمریکا در هند پنجشنبه گذشته گفت که واشنگتن به صورت واضح گفته است که "دهشت افکنی فرا مرزی و فراهم آوری پناهگاه امن برای دهشت افکنان در هیچ جایی" تحمل نخواهد شد.

اما زمانیکه از آقای جستر در مورد اینکه چرا آمریکا نام گروه های دهشت افکنی فعال در هند را حین اعلام تعلیق کمک ها به پاکستان ذکر نکرد پرسیده شد این دیپلومات آمریکایی در پاسخ گفت "پاکستان در مورد اوضاع افغانستان بی نهایت از اهمیت برخوردار است" و ثبات در افغانستان بدون سهمگیری اسلام آباد ممکن نخواهد بود. نگرانی دیگر نیز در هند وجود دارد و آن اینکه ادامه فشارهای آمریکا بر پاکستان ممکن است سبب شود تا اسلام آباد بیشتر به چین متمایل شود کشوری که تلاش می کند از نفوذ بیشتر در منطقه جنوب آسیا برخوردار شود و این چیزی است که دهلی نمی خواهد شاهد آن باشد.

میراحمد خواجه


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
هند
پاکستان
آمریکا
نظرات بینندگان:


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است