سخن قانونپوه زیر دوربین نقد
 
تاریخ انتشار:   ۱۴:۰۸    ۱۳۹۶/۱۰/۲۱ کد خبر: 144676 منبع: پرینت

استاد قانونپوه دانش معاون دوم ریاست‌ جمهوری گفته است: «تذکره الکترونیکی را که یک پروژه ملی است افراطیون قومی به گروگان گرفته‌ اند».

این جمله جناب دانش دوپهلو بود و منِ ساده گمان می‌ کردم که منظور ایشان اسماعیل یون و گروه 39 نفره ایشان است که سه سال پیش با یک تظاهرات 39 نفره جلوی اجرای قانون مصوب و توشیح‌ شده را گرفتند‌ اما اکنون که اعضای دفتر ایشان سخنان مبهم دانش را چپ و راست با ماده‌ی چهارم قانون اساسی تفسیر و بر افغان بودن همه اتباع کشور اصرار دارند تازه متوجه می‌ شوم که منظور ایشان از افراطیون قومی مخالفین درج واژه افغان در تذکره‌ های الکترونیکی بوده است.

1- برای اینکه بدانیم که افغان کیست باید به تاریخ و عرف مراجعه کنیم در تمام منابع تاریخی از جمله «سراج‌ التواریخ» نوشته‌ ی کاتب هزاره واژه افغان مساوی با پشتون بوده و در این منابع فقط پشتون‌ ها را افغان گفته‌ اند گذشته از منابع تاریخی اگر به عرف مردم افغانستان اعم از تاجیک، هزاره، ازبک، افغان (پشتون) و... مراجعه کنیم همه و همه افغان را مساوی با پشتون می‌ دانند.

2- قانون اساسی وحی منزل نیست و توسط چند نفر نوشته است که اشتباهات و نواقص زیادی در آن وجود دارد که باید به مرور زمان اصلاح شوند اینکه در روی کاغذ و قانون همه اتباع کشور را افغان یا تاجیک یا هزاره و یا ازبک درج کنیم آیا واقعیت عینی هم عوض می‌ شود و تغییر می‌ کند؟ بنابراین اینکه در قانون اساسی همه اتباع کشور را افغان که مساوی با پشتون است درج کرده‌‍ اند نمی‌ تواند واقعیت عینی و تکوینی را هم تغییر دهد و تاجیک، هزاره و ازبیک را افغان بسازد.

3- علاوه بر این جناب قانونپوه متوجه نیست که قانون مصوب و توشیح‌ شده ثبت احوال نفوس را سه سال پیش اسماعیل یون با تظاهرات 39 نفره خود به گروگان گرفت و اکنون بعد از گذشت سه سال اشرف غنی طبق خواسته غیرقانونی اسماعیل یون قانون مصوب و توشیح‌ شده را زیر پا گذاشته و فرمان تقنینی غیرقانونی صادر کرده است که براساس آن باید هویت همه اتباع کشور در تذکره‌ های الکترونیکی افغان (پشتون) درج شود. حالا شما قضاوت کنید که چه کسانی تذکره‌ های الکترونیکی را به گروگان گرفته‌ اند؟

محمد نسیم جعفری


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
دانش
تذکره برقی
نظرات بینندگان:

>>>   ایا پشتونها حاضراند ملیت آنها تاجیک یا هزاره ویا ازبک درج شود چطور انتظار دارند دیگر اقوام ملیتشان اوغان باشد .
یک سوزن به خود بزنید یک جوالدوز به دیگران؟ !!!
واقعا منصفانه وخدارا در نظر بگیرید.

>>>   این گفته اند ((بسیار سفر باید کرد تا پخته شود خامی))بسیار زیبا و به جا است امروز عده ای قلیل که ادعای سواد و مکتب می کند و از هویت،فرهنگ و تاریخ صحبت می کند به دنبال چه چیز هستند
اگر قرار باشد کشور ها بر اساس تاریخ هویت خود را بیابیم باید مرزهای جغرافیای جهان را به هم بزنیم این که نشد دلیل
امروز کشور در تمام جهان به نام افغانستان شناخته می شود پس ایرادی دارد که با ملیت که در تذکره ها افغان ذکر شود و در کنار ان ارزش های قومی حفظ شود

>>>   چگونه واژه افغانی جای روپیه کابلی را گرفت و زبان زیبای فارسی از بانک و اسکناس کشور برای همیشه رخت سفر بربست؟
تهاجم سونامی فاشیسم افغانی لگام گسیخته و بی محابا به سرعت نماد های ملی و اقتدار را یکی پی دیگر اشغال کرد و هویت تمدنی و تاریخی را؛ مسخ ، جعل و تحریف نمود.اولین اسکناس افغانستان در سال ۱۲۹۸خورشیدی مطابق 1919 میلادی در دوره امیر امان الله خان به ارزش یک روپیه کابلی به چاپ رسید.در سمت راست این پول، نماد حکومت افغانستان ( محراب و منبر) و در وسط آن نشان حکومت امانی و در سمت چپ، عبارت "یک روپیه کابلی" به زبان فارسی نوشته شده بود.
در پایین این پول به فارسی نوشته شده :"در جمع خزانه های دولت، نوت هذا به مبلغ مندرج اش منظور است".
در سال ۱۳۰۴ خورشیدی مطابق 1925 میلادی جمله "دولت علیه افغانستان " به اسکناس اضافه شد.
در سال ۱۳۱۲ خورشیدی مطابق 1933 میلادی، محمدظاهرشاه به قدرت رسید و یک سال بعد بانک ملی افغانستان با سرمایه ۳۵ میلیون افغانی معادل ۵/۳میلیون دلار تاسیس گردید.
فاشیسم افغانی در سال ۱۳۱۸ خورشیدی مطابق 1939 میلادی با فرماندهی عبدالمجید زابلی و تأسیس "دافغانستان بانک " جغرافیای اقتصاد و پول را به تصرف خود درآورد.
بدینترتیب بانک ملی افغانستان جای خود را به دافغانستان بانک سپرد و زبان مقدس فارسی از لوحه بانک و اسکناس برای همیشه رخت سفر بست و واژه افغانی یکی دیگر از نماد های ملی و اقتدار را به تصرف خود درآورد.
بدینترتیب نام بامسمای روپیه کابلی جای خود را به واژه نامأنوس افغانی بخشید و رفت.
ادامه دارد
‏Abdul Hai Khurasani

>>>   دانش روز های بعد از امروز را در نظرداشته باش.
ارگ لنگ حمام است
دیر نمیپاید.

>>>   ازبک مزبک ته جیک مه جیک با چنین نامها کشورهای وجود دارد هرکدام میتوانند رنگ خود را گم کنند و به ملکهای که ۱۰۰ سال پیش از آن فرار نموده اند بروند هیچ مانع وجود ندارد . اگر دوست دارند در افغانستان بمانند باید قبول کنند که در این ملت بنام افغان است و بس .
هیچ بحث در این مورد قابل قبول نیست.
و من الله توفیق.

>>>   دوستانی که امروز ادعا نی کنند و دم از هویت و فرهنگ و تاریخ می زند در طی این دو سه قرن کجا بودند.کشوری که در طی این چند سال به عنوان افغانستان شناخته شده است مگر می توان یک شبه نامش را عوض کرد امروزه ملیت بر مبنای نام یک کشور شناخته می شود پس اینکه بگویم افغانستانی یا افغانی هیچ چیز را عوض نمی کند
بهتر این است بدون اینکه این پروسه ملی را به عقب بیندازیم با ان موافقت کنیم و در کنار ان ارزش های قومی خود را حفظ کنیم
این جنجال ها بیشتر از پشتون ها به سایر اقوام ضربه می زند

>>>   شرم اور است که اگر سرور بی دانش معاون دوم ریس جمهور غنی را بنام قانون پوه ویا القاب دانش برایش کسی یاد کند بدلیل ازین که ایا قانون پوه و شخص دانش بخاطر چوکی و مقام قوم خود را و زبان خود را و تاریخ خود را بخاطر چوکی و مقام قربان میکند و زیر بار کسی میرود .

>>>   مادوکلمه از هویت داریم . یک هویت ملت یعنی هویت ملی که شامل همه باشندگان افغانستان است وکلمه افغان دراین جا شامل پاسپورت میشود که برای مسافرت خارج نماد ملت رااعاده میکند /دوم هویت ملیت که شامل اقوام مختلف اوغان/تاجیک وهزاره میشوند که این خود شامل تذکره میشود. متاسفانه فاشیستان در هردو صورت هویت را ازخود میخواهد وهیج انصافی هم درکارنیست

>>>   افغان=پشتون و افغانستان جاییکه پشتون ها زندگی میکنند.
30 ملیون پشتون در پاکستان و 8500000 پشتون در کسور ما که نامش شده افغانستان زندگی میکنند.
پش معلوم است که این اقلیت نامش رابا خود یکجا گرفته و به آن اکثریت 30 ملیونی بپیوندد.

>>>   قانون پوه بجز یک چاپلوس دیگر چیزی نیست. این شخص چرخه گیر شورای امنیت و ارگ است. صد ها هزاره کشته شد اما هیچ از خود واکنش جدی نشان نداد.

>>>   تذکره های برقی را اشرف غنی و قوم گرایان پشتون به گروگان گرفته است. آیا پشتونها که می خواهن قومیت خود را بر غیر پشتونها تحمیل کنند قدم گرایان افراطی است که اینکه غیر پشتونها که نمی خواهند پشتون شوند قوم گرایان افراطی است. اصلا غیر پشتون با هیچ وسیله نمی توانند پشتون شوند اگر هم بخواهنو باز هم نمی شوند. این قانون پوه است که برخلاق قانون تکوین و خلقت می خواد نظام اسباب و مسببات را برهم زده و غیر پشتون را می خواهد به پشتون تبدیل کند. اصلا با هیچ معیار، عقلی، عرفی، سیاسی و... درج کلمه افغان در تذکره قابل پذیرش نیست و نه تنها یک امر لغو و بی ارزش است بلکه به وضوح می بینیم که باعث چالشهای بسیار خطرناک شده است. اصرار بر درج کلمه افغان مصالح کشور جز تباهی و تشدید اختلاف هیچ ثمر دیگری برای کشور ندارد.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است