راه حل مشکل تذکره های برقی چیست؟
 
تاریخ انتشار:   ۱۳:۲۶    ۱۳۹۶/۱۰/۲۱ کد خبر: 144670 منبع: پرینت

جواب کاملا روشن است همان قانون مصوب پارلمان که سه سال پیش اشرف‌ غنی نیز آن را توشیح کرده بود باید عملی شود. یعنی نه واژه افغان به عنوان ملیت شهروندان درج شود و نه قومیت شهروندان زیرا وقتی در بالای تذکره نوشته شده است: «جمهوری اسلامی افغانستان/تذکره تابعیت» دیگر هیچ نیازی به درج واژه افغان به عنوان ملیت شهروندان نیست.

مقصر اصلی در این زمینه اشرف غنی است که سه سال پیش با تظاهرات 39 نفره‌ ی اسماعیل یون قانون مصوب و توشیح‌ شده را زیر پا گذاشت و جلوی توزیع تذکره‌های الکترونیکی را گرفت. حالا هم حکومت و جیره‌ خواران شان بجای اینکه غنی را مقصر بدانند که چرا تسلیم اسماعیل یون گردید و جلوی اجرای قانون توشیح شده را گرفت دیگران را مقصر می‌ دانند که چرا اوغان (افغان) نمی‌ شوند.

اگر اسماعیل یون و دیگر فاشیست‌ ها همچنان بر نظرشان مبنی بر درج واژه افغان در تذکره شهروندان و تحمیل هویت قومی شان بر سایر اقوام اصرار و اشرف غنی و حکومتی‌ ها نیز از آنها حمایت نمایند، اقوام دیگر نیز چاره‌ ای جز فعالیت برای برگزاری یک همه پرسی در مورد تغییر نام کشور و اصلاح برخی از مواد قانون اساسی نخواهند داشت.

محمد نسیم جعفری


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
تذکره برقی
افغان
نظرات بینندگان:

>>>   مشکل یک راه حل داریم و ان اینست تا ما صا حب یک ریس جمعور باشیم که به خا ست جانکری یهودی

>>>   تااین جای کار که معلوم میشود پشتون ها نمیگذارند تا بدون واژه افغان شناسنامه توزیع گردد پس راه حل چیست تا همه اقوام به خواست های شان برسند.
به نظر بنده این سه موضوع ( دین - ملیت - ملت ) را دلخواه بگذارند تاهر که خواست درج شناسنامه اش شود و هر که نخواست نشود.

حمید

>>>   پشتونها در طول عمر خود صادق بخود ِمردم و خاک نبوده اند از اینرو الی کدام حکومت قانونی و رسمی این پروسه هرگز تحقق پیدا نخواهد کرد از یکسو پشتونها از ترس مشخص شدن تعدا نفوس خود میترسند از سوی دیگر مشخص شدن اقوام شان هراس دارندکه مبادا هر فرد این جامعه مارا روزی محکمه صحرایی کند چون جفای که بر حق دیگران پشتونها انجام داده اند هیچ اقوام دیگر انجام نداده اند. زمانیکه امریکایی ها حکومت کرزی را تشکیل دادند و ساختند قسمت از بودیجه بزرگ بالای ریاست احصایه به مصرف رسید تا این ریاست بعداز حکومت نجیب دوباره به فعالیت خود آغاز کند و در قدم اول نفوس سرشماری نفوس را آغاز کنند اما خود حامد خرزی در این پروسه مداخله کرد تا از مشخص شدن تعدا اقوام پشتون جلوه گیری کند تمام پول های و وسایط کمک شده به این ریاست را حیف و میل کردند. در افغانستان هر قوم حتی کوچکترین قوم کشور ما که مردم پشه ای هستند و اهل هنوز حق دارند اگر رای مردم را از خود ریس جمهور شوند نه که همیشه پشتون آنهم که در طول تاریخ خود یک دست اورد نداشته به کمک روس ِ انگلیس و امریکا پاکستان همیشه در اریکه قدرت تکیه زده به خیانت ۲۶۰ سال خود ادامه دهد.

>>>   چگونه واژه افغانی جای روپیه کابلی را گرفت و زبان زیبای فارسی از بانک و اسکناس کشور برای همیشه رخت سفر بربست؟
تهاجم سونامی فاشیسم افغانی لگام گسیخته و بی محابا به سرعت نماد های ملی و اقتدار را یکی پی دیگر اشغال کرد و هویت تمدنی و تاریخی را؛ مسخ ، جعل و تحریف نمود.اولین اسکناس افغانستان در سال ۱۲۹۸خورشیدی مطابق 1919 میلادی در دوره امیر امان الله خان به ارزش یک روپیه کابلی به چاپ رسید.در سمت راست این پول، نماد حکومت افغانستان ( محراب و منبر) و در وسط آن نشان حکومت امانی و در سمت چپ، عبارت "یک روپیه کابلی" به زبان فارسی نوشته شده بود.
در پایین این پول به فارسی نوشته شده :"در جمع خزانه های دولت، نوت هذا به مبلغ مندرج اش منظور است".
در سال ۱۳۰۴ خورشیدی مطابق 1925 میلادی جمله "دولت علیه افغانستان " به اسکناس اضافه شد.
در سال ۱۳۱۲ خورشیدی مطابق 1933 میلادی، محمدظاهرشاه به قدرت رسید و یک سال بعد بانک ملی افغانستان با سرمایه ۳۵ میلیون افغانی معادل ۵/۳میلیون دلار تاسیس گردید.
فاشیسم افغانی در سال ۱۳۱۸ خورشیدی مطابق 1939 میلادی با فرماندهی عبدالمجید زابلی و تأسیس "دافغانستان بانک " جغرافیای اقتصاد و پول را به تصرف خود درآورد.
بدینترتیب بانک ملی افغانستان جای خود را به دافغانستان بانک سپرد و زبان مقدس فارسی از لوحه بانک و اسکناس برای همیشه رخت سفر بست و واژه افغانی یکی دیگر از نماد های ملی و اقتدار را به تصرف خود درآورد.
بدینترتیب نام بامسمای روپیه کابلی جای خود را به واژه نامأنوس افغانی بخشید و رفت.
ادامه دارد
‏Abdul Hai Khurasani

>>>   یک نام جدید پیدا کنید تا مورد قبول همه باشد.
افغانستانی
و یا اینکه در شورای امنیت ملل متحد فطعنامه تصویب کنند افغانستان کشوری است که ملت نشده پس ملیت ندارد فقط 12000 قومیت آن رسمیت پیدا کند.

>>>   آقای محمد نسیم جعفری !
ای کاش غیرت و همت در وجود ........ اقوام دیگر باشد تا از بقای هویت خود دفاع کنند تعجب آور که که اسمعیل یون و اعوان شان بی شرمانه تا پای جان استاده گی میکنند که هویت دیگر اقوام را حذف و همه جبرا تابیع ملیت خود بسازند . افسوس صد افسوس که اقوام ... غیر پشتون نه تنها پشتونها را تابیع یکی از اقوام نمیکنند بلکه قدرت وتوان نگاه داری بقای خود را هم در مقابل یکتعداد فاشیژم لجوج ندارند. .....................

>>>   بهترین گزینه خراسان است که احمدشاه ابدالی در اولین جلوس خود ، خود را شاه خراسان خطاب کرد اما بعد ها به مزاج یکعده قرار نگرفت و آنرا معامله کردند و به زور و دیکته بیگانه گان تغیر خورد و تا امروز سرنوشت این وطن به آتش و خون تبدیل شد و معلوم نیست تا چه دوام میکند.
خارکش


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است