از پشتون‌ ها باید آموخت
 
تاریخ انتشار:   ۱۳:۰۸    ۱۳۹۶/۱۰/۲۱ کد خبر: 144667 منبع: پرینت

پشتون‌ ها با اینکه در ظاهر مذهبی‌ تر از دیگران هستند اما منافع قومی‌ شان برای آنها بیشتر از مذهب و هرچیز دیگری اهمیت دارد. با اینکه اشرف غنی چندان اعتقادی به مذهب ندارد اما چون برای منافع پشتون و حاکمیت انحصاری آنها تلاش می‌ کند تمام پشتون‌ ها حتی بنیادگراترین آنها مانند حکمتیار با تمام توان از ایشان حمایت می‌ کنند اما مردم هزاره برای حفظ منافع شخصی و کوبیدن رقبای داخلی و حفظ تسلط شان بر مردم مذهبی‌ ترین افرادشان را برای حذف از میدان سیاست و رقابت به بی‌ دینی، شراب‌ خواری و ... متهم می‌ کنند.

پشتون‌ها یاد گرفته‌ اند که رهبران سیاسی شان را از رهبران مذهبی شان جدا سازند و به همین دلیل در میدان سیاست موفق هستند، اما ما علیرغم ادعای پیشرفت علمی و فرهنگی هنوز به این نتیجه نرسیده‌ ایم که رهبران مذهبی نمی‌ توانند در میدان سیاست هم موفق باشند تا بین این دو مقوله تفکیک نماییم.

محمد نسیم جعفری


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
پشتون
قومیت
نظرات بینندگان:

>>>   این جا قوم نه بلک عمل هر یک فرد مطرح است و غنی در شرایط کنونی بهترین گزینه حکومت داری خوب است و بس

>>>   انسانیت بالاتر از هر مذهب ودین است.

>>>   از خان عبدالغفار خان رهبرسابق پشتون های پاکستان پرسیدند که آیا تو پاکستانی هستی و یا مسلمان و یا پشتون؟
او در جواب گفت: مدت چهل سال میشود که پاکستانی هستم. مدت چهارده صد سال میشود که مسلمان هستم.
اما مدت پنج هزار سال میشود که پشتون هستم.
پس ملیت در راس همه آنها قرار دارد.

>>>   اگر پشتونها انسانیت را بالاتر از همه چیز ارزش میداند امروز اقوام پشتون آله دست هر کشور متجاوز نمیگشتند. هر متجاوز که قصد تجاوز بر خاک مارا در طول تاریخ داشت از پشتون استفاده کرد چون پشتون بسیار به آسانی خریده میشوند.

>>>   هرچه باشد پشتون باشد ولو !!
داود

>>>   خان عبدالغفار خان تمام بودیجه داکتر نجیب را به نام اقوام و قبایل خورد و در آخر گفت من پاکستانی هستم این .......همینطور نا سپاس هستند فقد مانند یهودان

>>>   زمین بهشت خواهد شد روزی که مردم به فهمند هیچ دینی با ارزش تر از انسانیت نیست!....
حبیب الله یوسف زی

>>>   برادر عزیز جعفری
تلاش های کنونی نه برای تفوق پشتون است و نه هم محروم سازی دیگران. دولت بیچاره می کوشد خودش را از یوغ اسارت انحصار گران شورای نظار و جمعیت رها سازد. یک مشکل دیگر که موضوع را مغلق کرده این است که برخی در نسل سیاسی مقاومت بهبود مسائل مملکت را اولیت ندانسته قوی ساختن خودشان و ضعیف سازی پشتون ها را هدف قرار داده اند. این عمل که از وقت حکومت ربانی آغاز یافت و تا حال ادامه دارد حکومت را چند پارچه نگهداشته است. پشتون های ارگ تلاش می کنند که محکومیتی را که از وقت ربانی آغاز شده کم سازند و این یک افتخار تاریخی برای شان خواهد بود.

>>>   ۱ برای آموختن باید شعور داشت نه ادعای شعور کرد.
۲ پشتون از خاک خود دفاع میکند اما شما به صفت طفیلی میخواهید خاک بیگانه را اشغال کنید ، متاسفانه پشتونها در حال حاضر دچار اختلاف بزرگ بینالقومی است ورنه هیچکدام از این اقوام گریزی هر روزه با دهن پاره به توهین پشتون نمیپرداختند.

>>>   استعداد ها از طرف الله ج است که با خصوصیت ها متفاوت انساها را افریده ..! اشرف غنی به این باور است که نمیشه حکومت به یک ولسوالی منحصر شود همانطوری که در امریکا .. هندوستان.. پاکستان.. ایران ... عربستان وغیره است ... در امریکا نمیشه تمام حکومت به نارد کارولینا داده شود که اکثر مردمش سیا پوست اند.. یا به سن دیاگو یی که بیشتر آن مکسیکوی است واگر صدا بالا نمیایند در زندان ها پوسیده میشن .. در هنوستان یک گجراتی و حیدر آبادی.. در پاکستان بلوچی یا سندی.. و در عربستان غیر عربی ... بنآ کلمه منفور دیموکراسی که در سر ما زرق گردیده آورده همین ها است که خود باور ندارند .. دیموکراسی به آنها اینست که ماشین واری کار کو ..صدا بلند نکو هر وقتی به سطح ما رسیدی میشه یک پوست در حکومت نمایشی برایتان بدهیم..! ولی در افغانستان نا شکری میکنیم ..! پشتون ها را تحمل کرده نمیتوانیم بایشان کنار آمده نمیتوانیم .. همیشه از ایشان در هراسیم ..با وجودیکه برای خود هیچ ندارن ..ولایت هایکه اکثریت اند پس مان ترین اند ولایت های با میترو .. بلند منزل.. فابریکه ها ندارن ..همین تمدن نسبی که در کابل است توسط پشتون تبار آورده شده .. بان هم همه را نادیده میگیریم ..! میگویم تاراج سر به فلک که نزد پشتون ها است ما هم مساویانه به ان برسیم ... و چند وقتیکه توازن غیر مساویانه توسط خارجی ها برای ما ایجاد گردید و دوباره توسط خارجی ها گرفته شد محنت دانسته همه ملامتی را بالای پشتون ها میاندازیم ..پشتون ها آنقدر مردم بدی نیستن که میتازیم ... اگر جنگهای مجاهدین را شبیه حکومت های جداگانه بدانیم معلوم دار است که کی چی ها کرد! پس ما مردم جاهل .. کینه دوز .. دور از منطق و قضاوت هستیم ..‌ با این شر اندازی فقط به خود مشکل ساخته هیچ دست آورد دیگری نخواهیم داشت..! عقل سلیم .. گر عقل نباشد جان در عذاب بود

>>>   واقعیت امر این است که از هر طرف که مطالعه بفرمایید خاستگاه و زادگاه افغان کوه سلیمان و نواحی آن است.
بهترین راه برای حفظ یکپارچگی کشور رفتن به طرف یک ریفرندم با دو گزینه خراسان و افغانستان هستیم تا تکلیف برای همیشه مشخص گردد.

>>>   حکومت داری باید بر اساس یک اصل باشد نه سلیقه شخصی
اگر اصل دموکراسی است پس
انتخابات شفاف و آ زاد باید انجام شود
آنچه پارلمان تصویب میکند باید اجرا شود
اگر حکومت به اساس ایتلاف و یا توافق به وجود می آید ماد مورد توافق نباید نقض شود در غیر آن اصل توافق خاتمه یافته است.
غنی بر مبنای کدام اصل حکومت میکند؟
شرکای تیم اش که دوستم و دانش است یکی را تبعید کرده و دیگرش را مامور مراسلات تعین کرده.
شرکای حکومت را که عبدالله و محقق و محمد خان است.
عبدالله را از ریشه اش بریده و پا در هوابش کرده
محقق را عملن از محاسبه کنار گذاشته
محمد خان را که از اول مهر سکوت بر لبش گذاشته

و اساس حکومتش که توافقنامه بود اصلن رعایت نشده

پس غنی بر کدام اصل جکومت میکند
تنها قومیت غلزوی
مثل احمدزی و خروتی

>>>   معلوم شد که مبارزه شما زیر اعنوان اعلای کلمت الله مبارزه برضد پشتون بود

>>>   پشتونها اگر به ق5رزآن قسم یاد کنند آن ره راحتی می شکنند اما اگر به پشتونولی قسم یاد کنند پای آن محکم ایستاده اند.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است