از نهادهای نظامی استفاده سياسی و قومی نکنید
 
تاریخ انتشار:   ۱۱:۴۰    ۱۳۹۶/۱۰/۲۱ کد خبر: 144650 منبع: پرینت

نيروهای امنيتی ما كه قشر پيش قراول در دفاع از وطن در سنگرهای داغ قرار دارند بی گمان كه از شعور سياسی خوبي برخوردار هستند. نفس جنگ و مبارزه انسان را در جايگاهی قرار می دهد و باعث می گردد مزيت و اهيمت صلح و جنگ، دوست و دشمن را خوب درک كرد. نيروهای امينی افغانستان دشمن را خوبتر از ديگران می شناسند و در دفاع از ارزش ها، تماميت ارضی و حراست از شهروندان رسالت شان را انجام داده اند/می دهند.

ارتش و پوليس تا زمانی می تواند صلابت و هيبت خويش را حفظ داشته باشند كه در برابر دشمن تعريف شده ی كشور بجنگند اما زمانی شيرازه و اقتدار اين نهادها فرو می ريزد كه مورد استفاده ابزاری و سياسی قدرت حاكمه قرار گيرند. نجيب الله احمدزی رييس جمهور وقت در پايان حكومت اش زمانی كه عرصه بر او تنگ شد يک بخش كلان ارتش را با كندک های قومی، تنظيم های تباری و بقايای خلقی ها كه نگاه از بالا به پايين به مسايل قومي داشتند ترغيب و مدغم ساخت تا عليه رقباي سياسي خود استعمال نمايد اما اين نقشه احمدزي منجر به فرو ريزی كُل نظام گرديد.

در 4 دهه گذشته مردم افغانستان بحران و تجارب تلخی را تجربه كرده اند. نيروهای امنيتی امروزی كشور همچنان نسل 4 دهه هستند كه در بحران و موج های سياسی و جنگ بزرگ شده اند. نيرنگ، خدعه، توطیه و سياست ابزاری از امكانات دولتی درس هایی است كه ارتش و پوليس افغانستان آن را مثل آفتابِ روشن تشخيص می دهند. اين روزها كه اختلاف سياسی داخلی بالا گرفته است زمزمه هایی از دخيل ساختن پای نيروهای امنيتی كشور به گوش می رسد. واقعيت امر اين است حكومت توافقی كابل دچار توهم گرديده و با يدک كشيدن پای نظامی ها می خواهد امتياز بگيرد و سياست سركوب و تاريخی را در حافظه عامه تازه نمايد و رقبای سياسی خود را بترساند غافل از آنكه امروز نه ديروز است و نه ارتش كشور، ارتش نجيب و نادر خان است.

اشرف غني بداند كه ظاهرا فرمانده کل قوای مسلح است ولی او در كشورِ دمركراتيک و در سال 2018 قرار دارد كه 5 ماه از قدرت قراردادی اش باقي مانده است. خيال پردازي و ابزار قرار دادن ارتش و حس مالكيت بر اراده بچه های نظامی را در زدوبندهای قومی و سياسی خود از سر بيرون كند كه اين باروت دامن خودش را می گيرد. ارتش و پوليس امروز از شعور سياسی برخوردارند و تا روزی از مركز فرمان می برند كه بدانند مدافع منافع ملی اند اما اگر حس كردند آنها مورد استفاده سياسی حلقه ای خبيثه تيم حاكم قرار گرفتند نخستين گلوله بر جبين تيم حاكم را ارتش شليک خواهد كرد بنابراين نظام كشور را حفظ كنيد و نهادهای نظامی را مورد استفاده سياسی و قومی قرار ندهيد و آن را تجزيه نكنيد.

هارون معترف


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
نیروهای امنیتی
حکومت
اختلافات
نظرات بینندگان:

>>>   حاجی داود بهتر است ولایت را در قول اردو انتقال بدهد چون از قول اردو تا مقر ولایت کارش تمام است.

>>>   زنده باد غنی که ضد فساد هست .حیف که مثل دیگران نفر نداره اونای که نفر دارن باز خیانت کار و فساد میکنن غنی باشعور هست .غنی دزد نیست غنی ضد فساد هست .
بارکزهی فراه


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است