غنی موضوع شناسنامه ها را به بحران می برد
اشرف غنی به عنوان رییس جمهور این شهامت را ندارد که بگوید درج کلمه افغان را می خواهم تا صحبت های دیگران هم شفاف شود. در عوض قانون اساسی را نقض می کند و وضعیت را به بحران می برد 
تاریخ انتشار:   ۱۰:۱۲    ۱۳۹۶/۱۰/۲۱ کد خبر: 144628 منبع: پرینت

داکترعبدالله رییس اجرایی از تاخیر توزیع تذکره های الکترونیکی حمایت کرده و گفته است هنوز هم بحث های جدی در مورد این رود وجود دارد و بدون قناعت همه شهروندان کشور این شناسنامه ها توزیع نخواهد شد. عبدالله گفته است که شناسنامه های الکترونیکی باید باعث یکپارچگی ملی گردد نه جدایی ملی. اما بالاخره سرنوشت مبهم شناسنامه های الکترونیکی چه خواهد شد؟

به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان (afghanpaper)،آصف آشنا آگاه مسایل سیاسی در برنامه «خط کابل» گفت: مشکل تذکره های الکترونیکی مشکلی نیست که انتظار داشته باشیم در اداره ثبت احوال نفوس افغانستان باشد و انتظار داشته باشیم که از آنجا حل شود. این مساله مساله ای بسیار جدی و سیاسی است و تذکره الکترونیک به عنوان یک نیاز مبرم ملی و یک سری جنجال های سیاسی گره خورده است. ما برای رفتن به ثبات و حکومت داری خوب و رفتن به شفافیت و نجات از خیالی بازی ها در تمام عرصه ها نیاز داریم که تذکره الترونیک در افغانستان توزیع شود.

وی، در خصوص منبع اصلی مشکل تذکره های بیان داشت: مشکل ما این است که این کار به مشکل سیاسی خورده است و این مشکل سیاسی هم در دوره کرزی و هم در دوره اشرف غنی وجود داشته است. مشکل تذکره الکترونیک گره گاه سیاسی دارد و این باید حل شود. راه حل این اختلاف گفتگوی مبتنی بر منافع ملی و گفتگوی مبتنی بر دست یافتن به سهم مشترک سیاسی در قبال قضایا است. قهر و غضب های سیاسی این مشکلات را حل نمی کند.

آشنا، علت اختلاف میان جریان ها را کارکرد دولت می داند و می گوید: مردم حق دارند که درمورد سرنوشت شان نگرانی داشته باشند و مردم حق دارند که در جریان اطلاعات درستی که در درون تصمیم گیری های دولت رخ می دهد قرار داشته باشند. دولت صداقت لازم برای اطلاع رسانی به مردم را ندارد. اتفاق هایی است که کتمان می شود و به همان گونه است به مردم نمی رسد و این سبب می شود که یک آشفتگی و تشنج در تصمیم گیری های سیاسی و فهم سیاسی بین جریان ها و طیف های مختلف بوجود آید.

این آگاه سیاسی با بیان اینکه رهبران سیاسی شهامت این را ندارند که بایستند و بگویند که ما این را می خواهیم و فلان چیز را نمی خواهیم و در این مورد باید گفتگو کنیم، افزود: همیشه تلاش می کند تصمیم گیری های سیاسی را به دور از چشم مردم به دور از آگاهی مردم در پستو ها فیصله کنند. بحث این است که آقای غنی به عنوان یک سیاستمدار و کسی که به کرسی ریاست جمهوری نشسته است این شهامت را ندارد که ما درج کلمه افغان را می خواهم تا صحبت شفاف شود و تصمیم گیری ها جریان پیدا کند. اما در عوض می رود قانون اساسی را نقض می کند. و وضعیت را به بحران می برد. ما در وضعیتی هستیم که اگر کشور به بحران رود نه غنی و نه عبدالله نمی تواند کشور را از این بحران در بیاورد.

آشنا در خصوص راه هایی که برای شناسنامه های الکترونیکی پیش رو داریم گفت: حکومت وحدت ملی دو راه بیشتر ندارد. یا تذکره الکترونیکی را با مشروعیت قانونی که قبلا تصویب شده بود توزیع کند و اگر قرار است قانون تعدیل شود باید صبر کنیم حکومتی مشروع برخاسته از اراده مردم روی کار بیاید تا آن را تعدیل کند. فرمان فعلی رییس جمهور نامشروع و باطل است. این حکومت هم صلاحیت تعدیل قانون اساسی را ندارد چرا که خود نامشروع است.

کد (30)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
شناسنامه
تذکره
نظرات بینندگان:

>>>   باید ګفت که ما در اغفانستان به نام. شناسنامه چیزی نداریم و اېن یک نام نا اشنا و مسخره است که ما میشنویم و دوم باید ګفت که این اقایی کولی خودش نامشروع است و ما باید این را قبول نمایم که حکومت ما ضعیف است و یک اداره خوب و قاطع ندارد و این افراد نامشروع از. همین ضعف حکومت و ازادی بیان ګفته این لاولهب را سر میدهد ازادې بیان در چوکات و اداره دولت باید باشد نه در دست دشمنان و جاسوسان اجنبی. و از همین لحاظ ما حکومت را مقصر میدانیم

>>>   Asif
خیلی خجالت آور است که انسان های ....فحش میدهند در صورت که تذکره تابعیت افغانستان درج باشد دیگر تکرار کلمه افغان چه منی دارد باید به تاریخ مراجعه شود که کی مهاجر است حکومت های غوری ها صفاری ها سلجوقی ها طاهری ها تیموری ها ساسانی ها یفتلی ها غزنوی ها بابری ها نادر افشار کوشانی ها ابومسلم خراسانی وغیره در کجا بوده

>>>   اکنون شما بتاریخ خود مراجعه کنید که سرزمین خراسان مطلق بکدام اتباع هست؟
اگر پشتونها مانند ما تاجیکها قرامت دیرینه داشت درست که این کشور مال پشتونهاست.
در غیر صورت بقول بزرگان!
مهمان ........صاحب خانه را مگوید خوش امدی.
یک تعداد پشتونهای بی خبر از تاریخ و یا امیانه بگم بی اقل هست...!!!

>>>   درین سیسد سال اخیر فقط پشتون ها از نام استفاده کرده اند وهمه دادشته ها دیگر فدای این نام کرده اند وچوبی کرده بر سر سایر اقوام وانگهی امروز من دیگر نمی خواهم پیوندی با واژه افغان داشته باشم این حق مسلم است آی جماعت من افغان نیستم من افغان نیستم

>>>   تا آنجا که من معلومات دارم بحث اصلی برای شد و نشد تذکره هویت قومی و ملی نیست. بحث اصلی در کل ابا ورزی از توزیع تذکره است. اگر تذکره توزیع گردد احصاییه واقعی هویدا می شود که رده سیاسی حکومت نمی خواهد افشا شود، جرایم زود ریشه یابی می گردد و وجود مجرمین در سطوح مختلف جامعه و حکومت معلوم می شود که مجرمین زورمند از آن هراس دارند، زنان در شماری از ولایات بنابر محدودیت های فرهنگی و رواج حاکم تذکره نخواهند گرفت و این مساله رای تخیلی و نیابتی را به شدت پایان می آورد بنابراین به کمپاین رییس جمهور صدمه بزرگ وارد می سازد.

رفت و آمد طالبان به کابل و شهرهای دیگر به مشکل برمی خورد زیرا نشان انگشت و بیومتریک باید با اداره پولیس و اردو وصل باشد و نشان انگشت از ساحاتی که عملیات شده با انگشت طالبانی که به شهر چکر می آیند مقایسه شود و می شود بعضی از اقوام به دلایل مختلف و متعدد تاریخی، اجتماعی و فرهنگی بصورت سازمان یافته و سیل آسا تذکره خواهند گرفت و بعضی از اقوام به دلایل دیگر از جمله ناامنی تذکره نخواهند گرفت. این مساله باعث خواهد شد که احصاییه رسمی در تمام مسایل تغییر نماید.

روی این دلایل در اصل نمی خواهند که تذکره توزیع گردد. آسان ترین راه جلوگیری از آن دامن زدن و تحریک مسایل قومی و باطل سازی قانون توشیح شده است. در مباحث مربوط به تذکره بعد قدرت و بازی های درون قدرت تا حال نادیده گرفته شده است و مردم را دنبال نخود سیاه روان کرده اند. دامن زدن به مسایل قومی بخاطر حفاظت از قدرت و یا رسیدن به قدرت یکی از خطرناک ترین روش ها است که در شماری از کشورهای دیگر خونین ترین جنگ ها را در قبال داشته است. حداقل ادبیات و روایت کنونی بیشتر قشر سیاسی در محور قومیت و تنفر از دیگر چرخ می خورد که فرجام نیک برای هیچ گروه و هیچ کس در قبال نخواهد داشت.

>>>   اشرف غنی یک شخص ترسو وبی غیرت است

>>>   آغا اول شما کمی از سواد استفاده کنید ، در افغانستان ( شناسنامه ) وجود ندارد بلکه تذکره است. بعد شروع به لعولعب کنید .

>>>   افغان نام قومی پشتونها است و ما همه پشتون نیستیم۰
اگر خوش نیسی خودت میتوانی به همان پشتونستان خیالی ات زیر بیرق پاکستان تشریف ببری۰ در کشور ما هیچ قومی اکثریت هم نیست۰
ملت سازی در یک کشور چند قومی زیر نام تنها یک قوم آنهم بصورت جبری امکان ندارد۰ این مشکل ملی باید با جدیت بحث و مورد اصلاحات قرار بگیرد۰
ما به تنوع، برادری، برابری، و احترام متقابل بین اقوام مختلف کشور باور داریم ولی نمیخواهیم خود فروشی ویا هویت خود فروشی کنیم۰
اینکه دیگران در کشور خود چه بدی کرده اند آن مشکل ما نیست۰ ما در کشور خود عدالت میخواهیم۰

>>>   از قیود هراس، آزادم؛ بنده‌ام عشق را و دل‌شادم
تیشه بر فرق خویش می‌کوبم، جان شیرین‌به‌دست؛ فرهادم
قصد دارم مخاطبم باشم، درد خود را به خویش واگویم
با مزاج تو گر نمی‌آید، پنبه و گوش؛ گفتِ استادم
ای من‌ام! ای مخاطب دردم! ای‌که گم کرده‌ای نشانت را
ای من! ای بی‌شناسنامه‌ترین؛ ای تو هم‌سرنوشت و هم‌زادم!
آریایی‌تبار، یعنی تو! رفته تاریخ، از فراموشت
آریایی‌تبار، یعنی من؛ برده تاریخ، اینک از یادم
چون گلوی پرنده خونین‌است، پنجه‌های برادرش طوفان
سرخْ‌مست از غرور نادانی، گشته‌ام طعمه، اوست صیادم
پای لُچ کرده بهر آزارم، دیو جهل و تعصب و ظلمت
مادرم را به فحش می‌بندند؛ میهنم را، زبان و اجدادم
تیغ، مانده‌ست گزمه بر جانم؛ تا بگویم که بنده افغانم
من مگر ننگ دارم از نامم، من مگر بی‌اساس و بنیادم
شهرت مادرم قمرگل نیست، هرکه نامی براش بگزیند
شهرت مادر من ایران است، آریاناست خاک آزادم
گفته‌ای: داغ می‌روی شاعر! هرچه باشد برادر ماهست
خوانده‌ام من برادرش عمری، خواهرم هم نخواند این آدم
جگرم سوخته‌ست از تبعیض، زین سبب قوغ واژه دَر دادم
زین سبب گُر گرفته‌ام چون‌که؛ می‌دهد تکّه‌تکّه بر بادم
باید از پای خویش برخیزم، کشورم نام کشورم باشد
ورنه پامال هر سگی هستم، ورنه بی‌پاسخ است فریادم
شاعر : طهماسبی خراسانی

>>>   اوغان غول، تذکره واژه عربی است در حالیکه "شناس نامه" فارسی ناب میباشد چنانچه "پیژند پانه" واژه ناب پشتوی آن است۰

>>>   ﻓﻐﺎﻧﺴﺘﺎﻥ ﺍﺳﻤﯽ ﮐﻪ ﺗﻮﺳﻂ ﺍﻧﮕﻠﯿﺲ ﺑﺮ ﺧﺮﺍﺳﺎﻥ ﮔﺬﺍﺷﺘﻪ ﺷﺪ. ﺩﺭ ﻃﻮﻝ ﺗﺎﺭﯾﺦ ﻧﺎم های ﻣﺨﺘﻠﻔﯽ ﺑﻪ ﻣﺤﺪﻭﺩﻩ ﺟﻐﺮﺍﻓﯿﺎﯾﯽ ﮐﻪ ﺍﻣﺮﻭﺯﻩ ﮐﺸﻮﺭ ﮐﻨﻮﻧﯽﺍﻓﻐﺎﻧﺴﺘﺎﻥ ﺍﺳﺖ ﺍﻃﻼﻕ ﺷﺪﻩ ﺍﺳﺖ ﺍﺯ ﺟﻤﻠﻪ ﺍﯾﺮﯾﺎﻧﺎ ﺩﺭ ﺍﻭﺳﺘﺎ, ﺁﺭﯾﺎﻧﺎ ﺩﺭ ﺁﺛﺎﺭ ﻏﺮﺑﯽ ﻫﺎ، ﺑﺎﺧﺘﺮ ﺩﺭ ﺯﻣﺎﻥ ﯾﻮﻧﺎﻧﯽ ﻫﺎ، ﭘﺎﺭﺳﺎﻭﺍ ﺩﺭ ﺯﻣﺎﻥ ﻫﺨﺎﻣﻨﺸﯽ ﻫﺎ ﻭ ﺍﺷﮑﺎﻧﯿﺎﻥ, ﺧﺮﺍﺳﺎﻥ ﺩﺭ ﺯﻣﺎﻥ ﺳﺎﺳﺎﻧﯿﺎﻥ ﺗﺎ ﺩﻭﺭﻩ ﺷﺎﻫﺎﻥ ﺩﺭﺍﻧﯽ ﻭ ﻧﺎﻡ ﺍﻓﻐﺎﻧﺴﺘﺎﻥ ﺩﺭ ﻧﯿﻤﻪ ﺩﻭﻡ ﻗﺮﻥ 19 ﺑﻌﺪ ﺍﺯ ﺣﻤﻠﻪ ﺍﻧﮕﻠﯿﺲ ﺗﻮﺳﻂ ﺍﻧﮕﻠﯿﺲ ﻫﺎ ﭘﯽ ﺭﯾﺰﯼ ﺷﺪ.

ﺩﺭ ﮐﺘﺎﺏ ﺍﻓﻐﺎﻧﺴﺘﺎﻥ ﺩﺭ ﻣﺴﯿﺮ ﺗﺎﺭﯾﺦ ﺍﺛﺮ ﻣﯿﺮﻏﻼﻡ ﻣﺤﻤﺪ ﻏﺒﺎﺭ ﺍﺯ ﮐﻠﻤﻪ « ﺁﺭﯾﺎﻧﺎ » ﺑﻪ ﻋﻨﻮﺍﻥ ﻧﺎﻡ ﺗﺎﺭﯾﺨﯽ ﺧﺮﺍﺳﺎﻥ (ﺍﻓﻐﺎﻧﺴﺘﺎﻥ) ﻧﺎﻡ ﺑﺮﺩﻩ ﺷﺪﻩ ﺍﺳﺖ. ﺍﺯ ﺟﻤﻠﻪ ﺷﺎﻧﺰﺩﻩ ﺍﯾﺎﻟﺖ ﺁﺭﯾﺎﻧﺎ ﺩﻭﺍﺯﺩﻩ ﺍﺳﺘﺎﻥ ﺁﻥ ﺩﺭ ﺍﻓﻐﺎﻧﺴﺘﺎﻥ ﮐﻨﻮﻧﯽ ﺗﺜﯿﺖ ﺷﺪﻩ ﺍﻧﺪ ﺍﺯ ﺟﻤﻠﻪ: ﻫﺮﯼ ( ﻫﺮﺍﺕ) ﺩﺭﻧﮑﯿﺎﻧﺎ ( ﺯﺭﻧﺞ ﯾﺎ ﻧﯿﻤﺮﻭﺯ) ﺳﺘﺎﮐﯿﺪﯾﺎ (ﻭﺭﺩﮎ ﻭ ﻏﺰﻧﯽ ) ﻫﺮﯾﻮﺗﯽ
(ﺩﻫﺮﺍﻭﺕ ﻭ ﺍﺭﻏﻨﺪﺍﺏ) ﻭ...

ﺍﺳﺘﺮﺍﺑﻮﻥ ( Strobo – 40 ﻕ ﻡ – 40 ﻡ) ، ﺟﻐﺮﺍﻓﯿﺪﺍﻥ ﻣﻌﺮﻭﻑ ﻋﻬﺪ ﻗﺪﯾﻢ ﯾﻮﻧﺎﻥ، ﮐﻪ ﺍﻧﺪﮐﯽ ﺑﻌﺪ ﺍﺯ ﺳﻘﻮﻁ ﺩﻭﻟﺖ ﯾﻮﻧﺎﻧﯽ ﺑﺎﺧﺘﺮ ﻣﯽﺯﯾﺴﺖ، ﺍﺯ ﻣﺤﺪﻭﺩﻩ ﺟﻐﺮﺍﻓﯿﺎﯾﯽ ﺍﻓﻐﺎﻧﺴﺘﺎﻥ ﺍﻣﺮﻭﺯﯼ ﺑﺎ ﻧﺎﻡ ﺁﺭﯾﺎﻧﺎ ﯾﺎﺩ ﮐﺮﺩﻩ، ﺑﺎﺧﺘﺮ (ﺑﻠﺦ) ﻭ ﺳﻐﺪ ﺭﺍ ﻫﻢ ﺟﺰﺋﯽ ﺍﺯ ﺁﺭﯾﺎﻧﺎ ﺑﺸﻤﺎﺭ ﺁﻭﺭﺩﻩ ﺍﺳﺖ.

>>>   نام افغان که اپگان مشتق شده اين را تقلبکار پته خزانه ساخته است. احمد شاه ابدالى که در هرات تولد 1722 شد از 16 سالگى در ارتش نادر افشار در مشهد پايتخت ايران که همزمان پايتخت خراسان بود . وى به عنوان سردار سپاه شاهى گزيده شد. پسر اش که نام نواده چنگيز يعنى تيمور نام داشت چشم را در مشهد به خراسان گذاشت.
احمد شاه ابدالى 1747 بعد از در گذشت شاهنشاه خود توسط يک نفر قزلباش نادرشاهى پادشاه خراسان بزرگ ناميده شد. و با تغير نام خود از ابدالى به درانى دولت و حکومت پشتونها را بنيادگزارى کرد. نام سلطنت اش درانى بود!
ولى نام مملکت و يا کشور افغانستان نبود. خى نامش چه بود?
"خراسان کيبر و مناطق وابسطه فرا رود" - (رود آمو و درشتى هاى وى بخوان - فراه رود نخوان چون رود در غرب است) فرق بين گرفتن قدرت دولت و تغير نام کشور را اوغان با فغ کرد دور.
ﺩﺭ ﺯﻣﺎﻥ ﺳﺎﺳﺎﻧﯿﺎﻥ کشور خور هنوز ايران ويا ارانشهر نام داشت.
بلى ... سمبول همه دوران ها از کاشغر تا به شام و از هند تا خجند. خورشيد در درفش امان خان نواسه عبدالرحمان خان براى مدتى درج بود.پدر نام افغانستان يک ﺍﻧﮕﻠﯿﺲ بنام مونت استوارت الفنستون، 1779 – 1859. پيش از سال تاليف اين کتاب 1827 وچاپ آن نام افغانستان را در هيچ کتاب وهيچ نقشه اى دنيا ودر هيچ جغرافيه پيدا کرده نتوانستم.
البته که نام افغان بدين جهت منحوس است که از فغان گرفته شده است و معنى فرياد و داد و بيداد, غوغا. شور و مشغله . فغان که در وقت حادثه و بلایا نعره آوازهای بلند پی هم و درهم ، بانگ , هیاهو, هنگامه , واه ويلا و شکايت را مى دهد و اين نام ناشايسته براى پشتون هاى کشور زيبنده نيست.
تا هنوز شکر خدا و تشکر از حاکمان پشتون که کارت هويت بانام "افغان" توزیع نگرديده است.
دولت پشتون زنده باد! از توزیع تذکره ها جلوگیری با نام منحوس... جلوگیری کن
متعصبان زنده باد!
متعصبان از توزیع تذکره ها می کنند !
آزاد کن افغان از ستان
تا که خر آسان کند ستان

>>>   رستم زال "ايران زمين ايران" مى گفت!
همين شعار زير را ورايش دهيد
تا زنده یک افغان است
زنده باد افغانستان است
اين وزن و قافيه ندارد
رستم ايران زمين کمان داشت وب ا کمان سرودهاى هندوکابل (ريگويدايى) وگاتهاى ژند اويستا مى خواند و گرز خود را به يک سه کسيره در شوربازار کابل در مقابل جلبى( ژولوبيا) گروى گذاشتنمى خواهم بيت شما را درست بنوسم
هر کس به جبر و اکرا افغان است
نام سرزمين از سوى انگليس افغانستان است
تا ‌یک نفر اوغان است
اوغانستان در لیلام است
در تمام دنیا مردمش سر گردان است
غنى احمدزى با تقلب کلان اوغان است
تا ‌یک نفر اوغان است در خورستان افغان است
هیروین و تریاکش در دنیا فروان است
در خاک فروشی هم اول در جهان است
انتحار و اختطاف و انفجار هم افتخار هر اوغان است
در نوکری و غلامی مشهور و قهرمان است
در زنستيزى همه جا نمایان است
تا ‌یک نفر اوغان است مردم به فغان است
من هم افغان نیستم !

>>>   من تذکره ای میخواهم که در ان۱. هویت ملی داشته باشم۲ هویت قومی داشته باشم ۳. هویت شخصی داشته باشم.
منافع شخصی شما در جار وجنجال وکشیدن قضایا به بن بست کشیدن گره خورده و از احساسات مردم استفاده میکنید.

>>>   چرا بر دور نام انسانیت همه متحد و یکپارچه نشویم که بر دور نام یک قوم همه قوم های کشور متحد شویم؟
این وحدت ملی است یا یکسان سازی به جبر و به زور بنفع یک قوم خاص؟
نه، تشکر، افغان یا افغان یکی از نام های قوم پشتون است که از طرف غیر پشتونها به آنها اطلاق میشود، مانند اپگان یا پتهان، در حالیکه خود اوغان ها به خود پشتون یا پختون می نامند.

>>>   افغان نام قومی پشتونها است و ما همه پشتون نیستیم۰
اگر خوش نیسی خودت میتوانی به همان پشتونستان خیالی ات زیر بیرق پاکستان تشریف ببری۰ در کشور ما هیچ قومی اکثریت هم نیست۰
ملت سازی در یک کشور چند قومی زیر نام تنها یک قوم آنهم بصورت جبری امکان ندارد۰ این مشکل ملی باید با جدیت بحث و مورد اصلاحات قرار بگیرد۰
ما به تنوع، برادری، برابری، و احترام متقابل بین اقوام مختلف کشور باور داریم ولی نمیخواهیم خود فروشی ویا هویت خود فروشی کنیم۰
اینکه دیگران در کشور خود چه بدی کرده اند آن مشکل ما نیست۰ ما در کشور خود عدالت میخواهیم۰


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است