آمریکا؛ تنها هدف ساخت بمب هیدروژنی کوریا
 
تاریخ انتشار:   ۱۱:۲۰    ۱۳۹۶/۱۰/۲۰ کد خبر: 144587 منبع: پرینت

رییس هیات مذاکره‌کننده کوریای شمالی گفت: هدف از همه تسلیحات ما ازجمله بمب‌های اتمی، بمب‌های هیدروژنی و موشک‌های بالستیک، صرفا آمریکا و نه برادران ما (در کره‌جنوبی)، چین یا روسیه

کوریای شمالی گفت‌وگو درباره مساله سلاح هسته‌ای خود در جریان مذاکراتش با کوریای جنوبی را رد کرد.

نخستین دور از مذاکرات رسمی میان دو کوریا، که به مدت بیش از دو سال در آن وقفه افتاده بود،برگزار شد. در بیانیه مشترکی، که بعد از این نشست 11 ساعته صادر شده، طرفین با برگزاری مذاکرات نظامی توافق کرده‌اند.

مقام‌های کوریای شمالی و کوریای جنوبی اعلام کردند که با انجام مذاکرات برای حل مشکلات و جلوگیری از تنش‌های احتمالی موافقت شده است.

«ری‌سون گوین» رییس هیات مذاکره‌کننده کوریای شمالی گفت: «هدف از همه تسلیحات ما ازجمله بمب‌های اتمی، بمب‌های هیدروژنی و موشک‌های بالستیک، صرفا آمریکا و نه برادران ما (در کره‌جنوبی)، چین یا روسیه.»

ری، که ریاست کمیته اتحاد مسالمت‌آمیز در سئول را نیز بر عهده دارد، گفت: «این مساله، مشکلی میان کوریای شمالی و کوریای جنوبی نیست و مطرح شدن آن پیامدهایی منفی خواهد داشت و دستاوردهای خوب امروز را از بین می‌برد.»

از سوی دیگر، وزیر اتحاد در کوریای جنوبی در بیانیه‌ای جداگانه اعلام کرد که کشورش معتقد است بهبود روابط میان دو کوریا و عملی‌کردن مجموعه گام‌های توافق‌شده در مذاکرات میان این دو کشور می‌تواند به گفت‌وگو «برای حل ریشه‌ای» مساله هسته‌ای شبه‌جزیره کوریا در آینده منتهی شود.

این وزیر افزود: «از نزدیک درباره این روند با آمریکا، چین، جاپان و دیگر همسایه‌ها هماهنگ خواهیم شد.»

وی افزود کشورش از همسایه شمالی خود توقف اقدامات تحریک‌آمیز، که به تشدید تنش‌ها در شبه‌جزیره کوریا می‌انجامد را می‌خواهد. پیونگ‌یانگ نیز با ضرورت تضمین صلح در این منطقه موافقت کرده است.

دو کوریا، برای اجرای این مذاکرات در روستای مرزی «پنمنجوم»، که در آن توافق آتش‌بس در جنگ کوریا امضا شد، به توافق رسیده بودند.

این نخستین دیدار میان شمال و جنوب از دسامبر 2015 محسوب می‌شود.

این مذاکرات بر محور مشارکت پیونگ‌یانگ در بازی‌های المپیک زمستانی، که ماه آینده در «پیونگ‌چانگ» کوریای جنوبی برگزار خواهد شد، متمرکز شده است.

کد(6)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
کوریای شمالی
بمب اتمی
نظرات بینندگان:


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است