آیا برگزاری لوی جرگه تلاش برای کودتا است؟
 
تاریخ انتشار:   ۱۰:۱۰    ۱۳۹۶/۱۰/۲۰ کد خبر: 144570 منبع: پرینت

معاون دوم ریاست جمهوری افغانستان گفته است که طرح ایجاد دولت موقت و برگزاری مجلس بزرگان عنعنوی برای تغییر حکومت وحدت ملی "اقدام فراقانونی و در حقیقت یک کودتای خزنده و نرم علیه قانون اساسی است که بدتر از نقض قانون است". سرور دانش که روز سه شنبه نهم ژانویه 2018 در مراسمی به مناسبت تجلیل از هفته ی قانون اساسی در کابل صحبت می کرد برگزاری مجلس بزرگان خاص قانون اساسی را آن هم با رعایت شرایطی که در خود این قانون صراحت یافته است یگانه راه ایجاد تعدیل در قانون اساسی عنوان کرد.

سرور دانش اشاره ی مشخصی به فرد یا گروهی نکرد اما چندی پیش حامدکرزی رییس جمهور پیشین افغانستان و برخی چهره‌ ها و احزاب سیاسی "برای یافتن راه حل به مشکلات موجود در افغانستان" خواستار برگزاری مجلس بزرگان عنعنوی شده بودند. از سوی دیگر از دید شماری از آگاهان چون ودیر صافی استاد حقوق و علوم سیاسی در دانشگاه کابل حکومت از برگزاری مجلس بزرگان می‌ هراسد و بیم دارد که مبادا مجلس به انحلال حکومت فیصله کند.

ودیر صافی مقایسه ی برگزاری مجلس بزرگان را با کودتا نادرست پنداشته استدلال می کند که کسانیکه طرفدار مجلس اند متوسل به اقدام نظامی نشده اند که کودتا پنداشته شود. او ابراز چنین نظر را حق هر شهروند می‌ پندارد. کودتای نرم که اصطلاح مروج و پرکاربرد در میان رهبران کثرتگرا است به این مفهوم است که یک رهبر یا نظام بدون توسل به زور و اقدام نظامی از کار انداخته شود. روشن نیست که اگر مجلس بزرگان عنعنوی هم برگزار شود گره گشای مشکلات کنونی افغانستان خواهد بود یا هم حکومت از فیصله‌ های آن اطاعت خواهد کرد یا خیر زیرا حامدکرزی که در دسامبر 2013 مجلس بزرگان مشورتی را در مورد امضای توافقنامه ی امنیتی با ایالات متحده برگزار کرده بود با وصف حمایت مجلس از این سند از امضای آن سرپیچی کرد.

میراحمد خواجه


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
مجلس بزرگان
کودتا
نظرات بینندگان:

>>>   وقتی رییس جمهور فاشبست باشد معاونش در تبعید و معاون دومش چیزی میان زن و مرد و ملت برود به طرف جنگ داخلی پس راه حل چیست.
قانون اساسی رییس جمهور را مکلف به انجام انتخابات سهرداری ها ولسوالی ها ولایت ها و پارلمان کرده مگر شما قانون را تعطیل کردید.
یگانه راه فیام سرتاسری است تا از شر این متفکر خلاص شویم.

>>>   Sadid
جناب رادمنش کدام کتابی در باره قوم،قبیله ملت ومملکت مطالعه کرده اید ملت چیست چطور تکامل کرده فرق بین قوم وقبیله ملت در چه است تکامل تاجک از قوم وقبیله گذشته به ملت تبدیل شده وزارت اقوام وقبایل را بخاطر دارید جهت کدام هدف ساخته شده وبه جز افغان های ما کسی دیگر شامل خدمات رسانی آنها میشود که البته نمیشود


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است